گزارش//

تسهیل مسیر صادراتی، نیاز اساسی سیب آذربایجان‌غربی

تسهیل مسیر صادراتی، نیاز اساسی سیب آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: آذربایجان‌غربی سالانه با تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول توانسته تا ۳۰ درصد از سبد تولیدات کشور را در اختیار گرفته و بخش وسیعی از بازارهای صادراتی منطقه را با دارا بودن کیفیت و ویژگی‌های خاص خود در اختیار داشته باشد.
آذربایجان غربی با دارا بودن ۶۵ هزار هکتار باغات سیب که ۵۰ درصد کل باغ های این استان را تشکیل می‌دهد، توانسته‌است با تولید سالانه ۱٫۲ میلیون تن محصول با تولید ۲۰ تن در هکتار به قطب سیب درختی کشور تبدیل شود.محصول تولیدی آذربایجان غربی با توجه به مرغوبیت جایگاه خاصی در سبد میوه شب عید شهروندان کشور ایفا می‌کند و در کنار این موضوع توانسته در بازارهای جهانی نیز جایگاهی ویژه داشته باشد.صادرات پررونق سیب درختی این استان به کشورهای همسایه شرقی، غربی، منطقه قفقاز و روسیه موضوعی است که همواره در صدر و تیتر اخبار رسانه‌ها بوده و دلگرمی تولید کنندگان را در پی داشته‌است.
گردش مالی بالای موجود در این بخش به همراه صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود در استان باعث شده که ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این زمینه اشتغال داشته باشند.
در این میان نباید از تلاش های مسوولان استانی و صادرکنندگان نیز برای رایزنی های لازم در معرفی و ارائه سیب استان غافل شد چراکه امسال برخلاف سال های گذشته هم صادرکنندگان و هم تولید کنندگان از شرایط صادرات و فروش رضایت کاملی داشته‌اند.هم اکنون نیز به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، تاجران میوه و باغداران استانی محصول امسال با کیفیت بسیار بالایی تولید شده و سردخانه ها آماده انبار کردن این تولیدات هستند.
آذربایجان غربی دارای ۶۲ هزار هکتار باغ سیب بارور است
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این باره گفت: سطح باغات سیب استان حدود ۶۵ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۶۲ هزار هکتار در مرحله باردهی هستند.خسرو شهبازی اضافه کرد: میزان برآورد تولید امسال ۱٫۲ میلیون تن است که شامل ارقام عمده تولیدی گلدن و رد دلیشیز در کنار سایر ارقام هستند و در شهرستان‌های ارومیه، سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده، پیرانشهر و میاندوآب تولید می‌شود.
وی با اشاره به افزایش تولید به میزان هفت درصد در سال جاری بیان کرد: امسال سال آور برای محصول سیب درختی بوده‌است و به رغم سرمای بهاره افزایش تولید وجود دارد.
شهبازی معتقد است که در سال جاری مشکل کم آبی و تنش ایجاد شده در باغات باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت بخشی از محصول شده و تغییر اقلیم و افزایش دما هم مشکلاتی را ایجاد کرده‌است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاد با تامین بخشی از کود مورد نیاز سعی در حمایت از باغداران دارد، اظهار کرد: ایجاد باغات الگویی و تحقیقی، توسعه باغات رویشی، آموزش های فنی انجام شده توسط محققین مرکز تحقیقات در این راستا انجام شده‌است.وی اضافه کرد: آموزش‌های ارائه شده توسط مدیریت باغبانی و کارشناسان مستقر در شهرستان‌ها و پهنه در قالب کلاس‌های ترویجی، انتقال یافته ها، برنامه های صوتی و تصویری و رادیو و تلویزیونی و سایر اقدامات بخشی از فعالیتهای جهادکشاورزی استان در راستای تولید بهینه محصول بوده‌است.
۲۵ تا ۳۰ درصد سیب تولیدی در آذربایجان_غربی صنعتی است
معاون تولیدات گیاهی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۴۷۱ سردخانه در این استان فعال هستند و ظرفیت آنها برای ذخیره سازی سیب درختی استان کفایت می‌کند، گفت: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از تولید سیب درختی استان در باغات به صورت سیب درجه ۳ به کارخانه ها منتقل می‌شود.علی دیانتی با اشاره به اینکه مصرف کننده اصلی سیب صنعتی استان کارخانه های پوره و کنستانتره داخل استان هستند، بیان کرد: امسال تولید و کیفیت محصولات به رغم وجود تنش بالایی که در دوره رویش و تولید داشتیم، بسیار مطلوب است.وی اضافه کرد: هزینه تولید به ازای هر کیلوگرم ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار ریال است و به ازای هر هکتار برای یک نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی در این زمینه ثبت شده‌است.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: به صورت غیرمستقیم نیز ۴۰ هزار نفر در این بخش اعم از سردخانه‌ها، واحدهای سورت و بسته بندی، حمل و نقل و کارگری در فصل برداشت مشغول فعالیت هستند.وی متعتقد است که این استان یک منطقه با اقلیم مناسب و خاک حاصلخیز است و هنر باغداران استان باعث شده تا در بازارهای جهانی مشتریان بسیاری برای محصول تولیدی این منطقه به صف شوند.
بازار رو به رشد سیب درختی آذربایجان غربی در کشورهای منطقه
بر اساس اظهارات نایب رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه که هم صادر کننده و هم باغدار نیز محسوب می‌شود، این استان دارای ظرفیتهای ویژه‌ای در تولید سیب درختی است که بازارهای منطقه در نتیجه تلاش تاجران در انتظار صادرات سیب آن هستند.سید بهنام تاج الدینی با بیان اینکه عراق، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس مقاصد صادراتی و بازارهای فروش سیب استان هستند، اظهار کرد: سال گذشته سیب تولیدی استان از گمرکات مختلف کشور به کشورهای منطقه صادر شده‌است.براساس اظهارات این صادر کننده سال گذشته میزان صادرات سیب درختی کشور ۶۸۰ هزار تن بود که بیش از ۷۰ درصد محصول صادر شده به آذربایجان غربی تعلق داشت و مابقی محصول صادر شده نیز از هر گمرکی بوده باشد، از طریق تاجران آذربایجان غربی انجام شد.وی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات بخش صادرات سیب همچنان پابرجاست و اگر به این منوال پیش برویم، مجددا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.تاج الدینی اضافه کرد: عدم وجود کانتینرهای یخچالی، نبود کشتی و برنامه منظم و ارائه آن به صادر کنندگان و مشکلاتی در بخش تعهدات ارزی تاجران از چالش هایی است که نیازمند بررسی است.
وی در ادامه با بیان اینکه تعهدات ارزی از جمله مشکلاتی است که تاجران استان با آن مواجه هستند، ادامه داد: مدت زمان چهار ماه برای بازگشت آن محدود است و نیازمند بازبینی و بازنگری بوده و صادر کنندگان واقعی به تدریج در حال حذف هستند.
تاج الدینی با اشاره به اینکه متضرران اصلی این موضوع کشاورزان و صادر کنندگان هستند، اظهار کرد: صادر کنندگان نباید در سامانه ثبت سفارش ۴۰ روز و برای اخذ مجوز ۲ ماه در نوبت باشند و این موضوع آسیب به این بخش است.وی با اشاره به اینکه لازم است برای حفظ بازارهای هدف این مشکلات سریع حذف شوند، ادامه اداد: در زمینه ثبت قیمت و ارزش محصولات صادر شده نیز مشکلاتی وجود دارد و ارزش واقعی محصول ثبت نمی‌شود در حالیکه قیمت ثبت شده ۲ برابر عایداتی است که از بابت صادرات حاصل می‌شود.
تسهیل مسیر صادراتی، نیاز اساسی سیب آذربایجان‌غربی
تاج الدینی با اشاره به اینکه امسال شرایط و کیفیت تولید سیب درختی بسیار مطلوب است گفت: افزایش تولید تا ?? درصد نیز تخمین زده می‌شود ولی رفع موانع صادراتی مهم ترین موضوع و مطالبه ماست.وی که به عنوان یک باغدار در تولید سیب درختی نیز دستی برآتش دارد از بالا بودن قیمت کود و تقلبی بودن سموم نیز گلایه دارد و معتقد است حمایت از بخش تولید بخصوص در بخش کشاورزی باید بیشتر شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا از مجموع ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی باغی استان در حدود ۶۵ هزار و ۴۱ هکتار از باغات به محصول سیب اختصاص دارد و سالانه در حدود یک میلیون و ۶۹۵ هزار تن انواع میوه هسته دار و دانه دار در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.
طبق پیش بینی‌ها امسال یک میلیون و ۲۲۱ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت خواهد شد که حدود ۷۵۰ هزار تُن آن به کشورهای هند، پاکستان، روسیه، افغانستان و عراق صادر و یا روانه سردخانه‌ها برای ذخیره سازی محصول می‌شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۲ ق.ظ

دیدگاه


× 7 = هفت