ترافیک ارومیه با تقاطع غیرهمسطح حل نمی شود

ترافیک ارومیه با تقاطع غیرهمسطح حل نمی شود

رویا طاهری
گروه گزارش:محمد ستارپور از اعضای شورای شهر ارومیه، متولد ۱۳۴۱ از روستای دیزج شیخ مرجان از توابع شهر شبستر آذربایجان شرقی است.با این عضو شورای شهر ارومیه که حدود سی سال از عمر خود را در نهاد شهرداری ارومیه سپری کرده گفتگویی تفصیلی پیرامون مهمترین پروژه های عمرانی شهرداری، نسبت خودرو به جمعیت شهر ارومیه، وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر از لحاظ فرسودگی آلایندگی و میزان حاشیه نشینی در ارومیه انجام داده ایم که حاصل ان از نظر می گذرد.* از مهمترین پروژه های عمرانی شهرداری ارومیه بفرمایید.مهمترین پروژه هایی که در حال حاضر می توان از آنها نام برد تقاطع غیر همسطح ابوذر ارومیه است که در دهه فجر به اتمام می رسد، پروژه آذربایجان که عملیات اجرایی آن شروع شده و عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح جاده سرو با کمربندی که در در حال اجرا است.*تصور می رود این شهرستان در بحث تعداد خودرو نسبت به جمعیت در کشور پس از تهران قرار گرفته باشد، آیا این طور است؟ این موضوع چه تبعاتی در پی داشته است؟بله تعداد خودرو نسبت به جمعیت شهر ارومیه در سطح بالایی است در حال حاضر حدودا ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سطح شهر در حال تردد هستند.
در فرهنگ اهالی ارومیه استفاده از خودروهای شخصی بیشتر است و اقبال عمومی از وسایط نقلیه عمومی بسیار کم است.بیش از ۷۰ درصد خودروها ی ما در ارومیه تک سرنشین هستند به نوعی می توان گفت تعداد خودرو نسبت به جمعیت در شهر ارومیه بیشتر است و هر چقدر هم خیابان و تقاطع غیر هم سطح احداث می شود چون میزان استفاده مردم از خودروی شخصی بالا است مشکل ترافیک هنوز در بعضی از نقاط شهرلاینحل مانده است.* وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی از لحاظ فرسودگی و میزان آلایندگی آنها را چگونه ارزیابی می کنید؟نزدیک به ۷۰ درصد الودگی هوا ناشی از تردد خودروهایی است که در سطح شهر تردد می کنند.در این آلایندگی های شهر خب ناوگان های ما هم بی تاثیر نیستند اما در برابر ۲۵۰ هزار خودرو شخصی ناوگان های شهری نقش کمتری دارند.ولی با این همه در بحث تاکسی ها بیش از ۳۰ درصد ناوگان ما فرسوده هستند و عمرشان بیش از ۱۰ سال است و در اتوبوس ها نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد آن ها فرسوده هستند وعمرشان بیش از ۱۰ سال است که باید در این حوزه ها تعدیلاتی صورت بگیرد.یکی از اولویت های اعتبارات بودجه ما در سال ۹۴ بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی است.*درباره تصمیم گیری هایی که برای امتداد خیابان امام (ره) اتخاذ شده بفرمایید که بالاخره قرار است در پادگان سابق لشگر ۶۴ پیاده ارومیه چه اتفاقاتی بیافتد؟طرح مطالعاتی آن را آماده است.
از نظر شورای شهر، شهرداری و استانداری در این زمینه اتفاق نظر است که بیشتر به صورت فرهنگی، اجتماعی از این قسمت شهر استفاده شود و آن فضای سابق حفظ شود.اینطور نباشد که از این منطقه برای ایجاد مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری استفاده شود چراکه آنجا به نوعی تنفس گاه شهر محسوب می شود و نقش تعامل تاریخ با طبیعت شهر ما را دارد. این طرح بیشتر مطالبه مردم نیز هست فضای پادگان سابق محلی برای تعاملات اجتماعی ، تجمعات عمومی باشد.* چند درصد مردم ارومیه حاشیه نشین هستند؟شهر ارومیه نزدیک به ۱۰۰۰ هکتار سکونت گاه های غیر رسمی دارد که اخیر ۷۰۰ هکتار از آن به محدوده قانونی شهر اضافه شده و حدودا ۲۰ درصد جمعیت ارومیه در حاشیه شهر زندگی می کنند.وضعیت شهر ارومیه در حاشیه نشینی نسبت به بعضی از شهرهای کشور چندان هم ناراضی کننده نیست، چون در سال های اخیر توانمندسازی هایی نظیربهسازی و بازسازی در این مناطق صورت گرفته و از نظر جدول کشی و آسفالت هم اکنون از وضعیت مطلوب برخوردار هستند اما متاسفانه از لحاظ ساختمان به شدت آسیپ پذیر هستند.نظر شهرداری و شورای شهر هم این است که هر کس بخواهد ساختمان خود را در این بافت ها و سکونت گاه ها بهسازی و یا حتی تخریب کند که از نو بسازد از تسهیلات ویژه ای برخوردار خواهد شد.
*از دلایل عمده حاشیه نشینی چیست؟مهاجرت و عدم تامین مسکن مناسب از جمله عوامل تشکیل سکونت گاه های غیر رسمی است.* از خدمات شهرداری برای حاشیه نشینان بفرمایید.نظافت و دفع پسماندهای این مناطق ، جدول گذاری، آسفالت و احداث کانال های دفع آب های سطحی و ایجاد تقاطع های غیر همسطح از جمله خدمات ارائه شده برای محلات حاشیه نشین شهر ارومیه است.و نزدیک به ۴۰ میلیارد در سال ۹۳ برای مناطق حاشیه شهرارومیه اعتبار صرف شده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۷:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 5