تحولات جشنواره مد و لباس فجر از فشن بوک تا لباس تراز اجتماعی

تحولات جشنواره مد و لباس فجر  از فشن بوک تا لباس تراز اجتماعی

گروه فرهنگی:دبیر جشنواره مد و لباس فجر گفت: جشنواره امسال فجر شامل مد و صنعت، لباس تراز اجتماعی بانوان است و در خصوص لباس تراز طرح‌های فاخری وجود داشته باشد. امسال، پایتخت میزبان جشنواره دیگری از مد و لباس فجر خواهد بود که از اواخر دی ماه تا اوایل بهمن ماه برگزار خواهد شد. جشنواره‌ای که هر ساله با واکنش‌ها و حاشیه‌های مختلفی روبروست و اگرچه امسال با تأخیر چند ماهه ای شروع می شود، اما به گفته برگزارکنندگان آن با اهداف خاصی و متفاوت از ادوار قبل برگزار خواهد شد.
توجه به طراحی لباس گروه سنی نوجوانان، بخش‌های مختلف جشنواره که صرفاً منحصر به طراحی نیستند و شامل مد و رسانه، مد و صنعت، لباس تراز اجتماعی بانوان و… می‌شوند بخشی از تغییرات جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر هستند که برگزارکنندگان آن نوید خروجی های خوبی از این دوره جشنواره می‌دهند.
علیرضا بابایی، دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر درمورد جشنواره امسال بیان کرد: ما به کمک تیم علمی خودمان بیانیه مضمون یا فشن بوک را آماده کرده ایم و اگرچه باید در همه جشنواره‌های مد و لباس وجود داشته باشد، اما برای اولین بار است که بیانیه مضمون ارتقاء جدی علمی و محتوایی پیدا کرده است و به همین دلیل، ما برای خودمان وظیفه دانستیم که آموزش آن را در همه استان‌ها برگزار کنیم و هم اکنون، این کار در حال انجام است؛ به طوری که استاد‌های موفق و مطرح را از تهران به استان‌های دیگر می‌فرستیم و استقبال خوبی از این موضوع شده و تاکنون در بیش از ۱۸ استان برگزار شده است و این نشان می‌دهد که جشنواره مد و لباس امسال از نظر محتوایی تغییر می‌کند. زیرا وقتی نتوان با ادبیات هنر با طراحان صحبت کرد ناخودآگاه، ممکن است طرح‌ها سرمنشأ و مسیر مشخصی نداشته باشند و به همین دلیل، امسال از طریق بیانیه مضمون یک اتفاق جدی محتوایی به وجود آمده است.
او با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره مد و لباس فجر گفت: جشنواره امسال شامل مد و صنعت، لباس تراز اجتماعی بانوان و… است و در خصوص لباس تراز به دنبال ارتقاء این موضوع هستیم که اگر افراد به دنبال مانتوی رسمی برای مشاغل یا اجتماع هستند طرح‌های فاخری وجود داشته و قابلیت استفاده را داشته باشند و به همین دلیل، برای این بخش به صورت جداگانه هویتی قائل شدیم؛ به طوری که جایزه آن با بخش مد و صنعت برابر است. زیرا ارتقاء طراحی و مدل‌های آن در زمینه لباس تراز اجتماعی مدنظر جشنواره است.
بابایی مطرح کرد: امسال، امکان شرکت در چهار سطح برای مخاطب وجود دارد. زنانه، دخترانه، مردانه و پسرانه و گروه سنی نوجوان هم، مدنظر ماست که بسیاری از برند‌ها و تیم‌های طراحی ویژه آن‌ها به طراحی لباس این گروه سنی می‌پردازند و اگر این زنجیره تأمین پوشاک در جشنواره مد و لباس فجر دیده شود امکان ارتقاء این صنعت وجود دارد و آورده‌های جدی برای کشور خواهد داشت.
دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر درمورد هدف پوشش قرار گرفتن ویژند‌ها و طراحان برگزیده جشنواره تصریح کرد: در این جشنواره، طراحان برگزیده مورد حمایت قرار می‌گیرند و تسهیلاتی برایشان درنظر گرفته می‌شود که از آن جمله می‌توان به صندوق اعتباری هنر اشاره کرد. اما واقعیت این است که نباید از یک طراح یا تیم‌طراحی توقع تولیدکنندگی و فروش داشت و باید طرح‌ها و تیم‌های طراحی به ویژند‌ها اتصال پیدا کنند. زیرا ویژند در معرض عرضه و فروش است و سواد مالی دارد و نیاز دارد که خلأ محتوایی آن پُر شود و به همین دلیل، در این بستری که ویژند، طراحان و تیم‌های طراحی مشارکت کننده هستند امکان اتصال و تعامل میان آن‌ها از طریق جشنواره فراهم می‌شود و طراحان و تیم‌های طراحی با ویژند‌ها ارتباط می‌گیرند و این جدا از حمایت‌هایی است که کارگروه ساماندهی مد و لباس از آن‌ها خواهد داشت و به عنوان حمایت به این طراحان و تیم‌های طراحی اعطا می‌شود.بابایی در رابطه با استقبال از جشنواره مد و لباس فجر امسال در مقایسه با ادوار قبل گفت: باید آثار ارسال شوند تا متوجه استقبال شرکت کنندگان شد. اما با توجه به استقبالی که در استان‌ها وجود دارد و توجه ویژه‌ای که به استان‌ها شده است فکر می‌کنیم استقبال خوبی از جشنواره مد و لباس فجر امسال شود. زیرا روی محتوا خیلی کار کرده و حتی از برگزیدگان جشنواره فجر برای این منظور استفاده کرده‌ایم و ان شاءالله، ۵ بهمن ماه اختتامیه جشنواره مد و لباس فجر امسال در تالار وحدت خواهد بود. دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: اخبار جشنواره مد و لباس فجر روی سایت کارگروه مد و لباس فجر منتشر می‌شوند و در هفته مد و لباس فجر، آثار برگزیده هیأت انتخاب را در نمایشگاهی که برگزار می‌شود ارائه خواهیم کرد و در این میان، اگر ویژند‌ها برتر شوند همان لحظه برنده شدنشان محصولات را در فروشگاه هایشان موجود دارند و می‌توان از آن‌ها خریداری کرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بابایی افزود: خود جشنواره امکان جا به جایی ندارد. اما پیش رویداد‌هایی داریم که در استان‌ها برگزار خواهند شد و این آثار در آن جا هم دیده می‌شوند و طیف‌های مختلفی از طراحان لباس را داریم. اما در میان آن‌ها جوان‌ها و حتی دبیرستانی‌ها تعداد قابل توجه‌تر و پُرانگیزه تری را شامل می‌شوند.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۸:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 42