گزارش//

تحمل دندان‌درد باصرفه‌تر از هزینه‌های دندان‌پزشکی

تحمل دندان‌درد باصرفه‌تر از هزینه‌های دندان‌پزشکی

گروه گزارش: هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی در طول سال‌های اخیر گریبان‌گیر مردم بوده و مطب‌های خالی دندان‌پزشکی و گلایه‌های مردم از هزینه‌های بالای آن حکایت از مشکلات بزرگی در این حوزه دارد.
هزینه دندانپزشکی و تعرفه دندانپزشکی ۱۴۰۳ و تعیین شده برای درمان‌های دهان و دندانی می‌تواند زیر نظر هر متخصص و یا دکتری متفاوت باشد و همچنین علاوه بر نوع مواد، تخصص و تجربه پزشک در تعرفه دندانپزشکی تأثیرگذار است.
عصب‌کشی دندان و هزینه پر کردن دندان، کشیدن دندان، جراحی و کشیدن دندان عقل، کشیدن دندان شکسته، هزینه ارتودنسی دندان توسط بهترین متخصص ارتودنسی، هزینه ایمپلنت توسط متخصص، هزینه خدمات دندانپزشکی کودکان توسط متخصص و دندانپزشک اطفال و سایر موارد هر کدام برای خود هزینه جداگانه‌ای دارد که تعدادی از افراد جامعه توانایی پرداخت آن را ندارند.
هزینه‌هایی که برای قشر متوسط و پایین‌تر از آن کمرشکن شده است و به هنگام درد معمولاً از روش‌های سنتی برای درمان استفاده می‌کنند که معمولاً تاثیرگذار نیست وهم بزرگ و هم کوچک‌ترین عضو خانواده باید دردهای مزمن دندان درد را تحمل کنند.
برای اینکه بتوان راحت به موضوع هزینه‌های بسیار بالای دندان پزشکی پی برد کافی است هنگام صحبت کردن به دندان‌های طرف مقابل دقت کرد تا فهمید که آیا توان پرداخت هزینه‌های دندان پزشکی را دارد یا نه.
هزینه معاینه و تشخیص معاینه و تشخیص تعرفه عمومی
با توجه به بررسی‌های انجام شده ویزیت دندانپزشکی عمومی یک میلیون ریال و ویزیت دندانپزشکی تخصصی پانصد هزار ریال است و در شروع درمان‌های مربوط به خدمات دندانپزشکی نیاز به معاینه و همچنین عکس‌برداری اولیه از فک و دندان دارد، در همین ابتدای کار بیمار هزینه‌ای در حدود پانصد هزار تومان را باید خرج کند البته اگر این تعرفه‌ها طبق تعرفه‌های تصویب شده باشد.هرساله طی یک جلسه با مشارکت هیئت وزیران شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی با تعرفه‌های پیشنهادی و بازبینی از سوی هر سازمان تشکیل می‌شود.
این تعرفه‌های دندانپزشکی و هزینه‌ها و قیمت‌ها مورد تصویب و تأیید تمامی وزارت‌خانه‌های ذی‌صلاح کشور از جمله وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی و همچنین مورد تأیید معاونت درمان و آموزش پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و نیز سازمان نظام پزشکی است.
تعرفه پیشنهادی دولت در آذربایجان‌غربی
اخیراً خبری مبنی بر نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد که در آن نرخ ویزیت پنجاه درصد افزایش یافته است که بنابراین تعرفه ویزیت صد و سی و پنج هزار تومان برای دندانپزشکان عمومی افزایش خواهد داشت.اما طبق تجربه سال گذشته، از شروع سال ۱۴۰۲ به افزایش چهل درصدی تعرفه‌ها به صورت پیشنهادی مطرح شد، ولی نهایتاً تعرفه‌ها چیزی حدود ده تا نهایتاً بیست درصد در برخی درمان‌ها افزایش یافت، ولی امسال نیز که پیشنهاد افزایش چهل درصدی شده است باید دید که آیا باز هم همانند سال گذشته این فقط یک عدد در تعرفه پیشنهادی است یا واقعاً عمل خواهد شد.
با توجه به تورم‌های شدید سال‌های اخیر و افزایش هزینه واردات کالاها، مواد اولیه دندانپزشکی و نیز ابزار و وسایل، هزینه‌های درمانی نیز بلطبع افزایش یافته ولی اگر نرخ افزایش ارز را در کنار افزایش هزینه‌های دندانپزشکی و تورم مقایسه کنیم، هزینه‌های درمانی دندانپزشکی به مراتب کمتر افزایش یافته است و چالش‌های زیادی را برای صاحبان دندانپزشکی و کلینیک‌ها مواجه ساخته است ومردم نیز همین هزینه‌های اندک درصد افزایش یافته کمتر از نرخ ارز و تورم بسیار برای مردم عادی سنگین است.
دندان درد را به هزینه‌های آن ترجیح می‌دهم
مید چهل و یک ساله که در شغل کارگری فعالیت دارد گفت: با درآمدی که من دارم هیچ وقت نمی‌توانم به داشتن دندان‌های زیبا فکر کنم.
وی افزود: متأسفانه کسی به جامعه کارگری اهمیت نمی‌دهد و فقط می‌گویند حقوق کارگر چند درصد افزایش یابد، این افزایش چند درصدی به درد ما نمی‌خورد چرا که هزینه‌های زندگی برای ما بسیار سنگین شده و حتی اگر صددرصد هم افزایش یابد باز هم مشکلات ما را حل نمی‌کند.
حمید گفت: من با این حقوق کم کارگری دیگر توان پرداخت هزینه‌های زندگی را ندارم و تنها دلخوشی بچه‌های من بازی کردن در کوچه با سایر بچه‌هایی است که سرنوشتی همچون بچه من را دارند و هیچ امیدی به آینده نداشته چون وقتی خود را با هم سن‌های خودش مقایسه می‌کند که از امکانات بهتری برخوردار هستند می‌بیند که چیزی ندارد و با این هزینه‌های بالای زندگی نمی‌توانم آینده‌ای برای فرزندانم بسازم.
وی افزود: مدتی است که دندان فرزندم درد می‌کند و او را به پیشش یک دندان پزشک که ویزیت کم می‌گرفت بردم اما گویا این فرد از دندان پزشکی چیزدی نمی‌دانست و باعث شد درد آن افزایش یابد و وقتی خواستم به پیش یک متخصص دندان پزشکی ببرم هزینه ویزیت نتوانستم پرداخت کنم تا دندان خراب فرزندم را ترمیم کنند.حمید گفت: فرزند بدبخت من هر دندان درد می‌کشد و هر شب باید با گریه کردن بخوابد و یا با گذاشتن نمک یا قرقره نمک و بستن سرش شب را به روز برساند، از پدر بودن خودم شرمنده هستم که نمی‌توانم برای فرزندم کوچک‌ترین کاری انجام دهم.وی افزود: شاید این سرنوشت شوم ما است که باید با این بدبختی زندگی کنیم و دولت مردان فقط به فکر سرمایه‌گذار است و هیچ اهمیتی به اقشار کم درآمد نمی‌دهد و مردن ما بیشتر به نفع دولت است چرا که از هزینه‌های دولت کاسته می‌شود و بیشتر می‌تواند به افراد پولدار جامعه خدمت کند.
پول حل‌کننده تمامی مشکلات است
هدی حسین‌پور که از وضعیت مالی خوبی برخوردار بود گفت: جامعه‌ای ما طوری شده است که هر کسی پول داشته باشد می‌تواند تمامی مشکلات خود را حل کند و همه برایش احترام می‌گذارند و حرفش را خریدار هستند؛ اما کسی که پول نداشته باشد حق حرف زدن در جامعه را ندارد و باید در بدترین شرایط ممکن زندگی کند.
وی افزود: شما فقط به تعرفه‌های دندان پزشکی اشاره می‌کنید آیا فقط مشکل مردم همین درد است یا هزینه سایر بیماری‌ها کمتر است و پولی از مردم گرفته نمی‌شود، الان یک بیماری ساده سرماخوردگی در حدود پانصد هزار تومان برای هر فرد آب می‌خورد و همین کار سبب شده تا دولت و پزشکان سود بسیار زیادی را از این را به دست آورند.حسین‌پور گفت: من با در آمد خوبی که دارم گاهی باز از پس هزینه‌های زندگی بر نمی‌آیم و خدا واقعاً به داد کسی برسد که شرایط مالی خوبی ندارد و نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی بر آید و من یک بار که حساب می‌کردم برای هزینه‌ای که برای دندان همسرم صرف کردم می‌توانستم خودرو پراید بخرم.
وی بیان کرد: با این هزینه‌های زیاد تعدادی فقط زنده مانده‌اند و از لحاظ روحی یا امید به زندگی مرده‌اند و هیچ امیدی به آینده ندارند و واقعاً نمی‌دانند که برای فردای خود باید چه کنند و در چه شغلی مشغول به فعالیت باشند، در این حالت که جوان ناامید است چگونه می‌توان از آن انتظار داشت که ظاهر خود نیز برسد و یا بخواهد ازدواج کند.
حسین‌پور در نهایت گفت: ما در کشور پولداری زندگی می‌کنیم اما این حق مردم نیست که در شرایط نامناسبی زندگی کنند و برای کوچک‌ترین هزینه درمان باید قید خوب شدن را بزنند و شادی از زندگی آن‌ها برود و باید دولت مردان به این مسئله به طور جدی رسیدگی کنند تا شرایط زندگی برای اقشار کم درآمد بهتر شود.
داندان‌ساز با تراش دادن دندان‌هایم آنها را از بین برد
بنیامین موسوی که ساکن خیابان پیشوای ارومیه است بیان کرد: هزینه پر کردن دندادن‌هایم در کلنیک‌های دندانپزشکی بالای سه میلیون تومان بود که مجبور شدم به دندان‌ساز محله خود مراجعه کنم.وی تصریح کرد: اکنون با گذشت یکسال از درمان دندان‌هایم تمامی مواد آنان افتاده و دندان‌هایم خراب‌تر از قبل شده است.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از حرف رک موسوی با تأکید بر این که خدمات اساسی چون ترمیم، ریشه درمانی، پروتز توسط بیمه‌ها پوشش داده نمی‌شود، ادامه داد : مشکل اصلی که مردم و دندان‌پزشکان دارند بحث گرانی تعرفه‌ها نیست بلکه نبود پوشش و حمایت بیمه‌ها از خدمات دندانپزشکی است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


شش × = 12