نماينده مردم مياندوآب در مجلس:

تحقق حقوق شهروندی دغدغه دولتمردان نیست

تحقق حقوق شهروندی دغدغه دولتمردان نیست

گروه خبر:همایون هاشمی در توضیح ضرورت‌ اجرای حقوق شهروندی، گفت: حقوق شهروندی خوشه‌های مختلف مدیریتی و جمعیتی را شامل می‌شود که برای هر کدام از آنها نقش، تکالیف و وظایف مرتبط و متقابلی در نظر گرفته شده است در حقیقت یکی از نیازهای واقعی جامعه بشری در سطح وسیع حوزه مدنیت و مباحث اجتماعی آگاهی افراد از حق خود است که می‌توان این حقوق را برای افراد جامعه، خوشه های جمعیتی دستگاه‌های دولتی، نهادهای غیر دولتی و سمن ها تعریف کرد. نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عموم مردم در حوزه انسانی و در قالب گروه جمعیتی یا فردی، حقوقی نسبت به هم دارند اما متاسفانه در جامعه امروزی بسیاری از افراد از حقوق شهروندی خود بی اطلاعند و بسیاری هم به وظایف خود واقف نیستند، در حالیکه افراد در مقابل یکدیگر تکالیفی و وظایف و حقوقی دارند که باید به صورت رفتارهای روشن گرانه تبیین و به مردم اعلام شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها با تبیین، توسعه و آگاهی‌دادن کم‌رنگ تر خواهد شد، افزود: ‌رفتار شهری یکی از ابعاد حقوق شهروندی است، مناسبات آن هم شامل حق همسایگی در محلات، آداب و رفتار مردم با یکدیگر، رفتار دستگاه‌های دولتی با مردم و مماشات و غیره است، علاوه بر این حقوق شهروندی در حوزه سالمندان، معلولان، افراد کم‌توان ذهنی، افراد نخبه و در تمامی خوشه های جمعیتی می‌گنجد.هاشمی با بیان اینکه حقوق شهروندی از تاثیر متقابل برخوردار است، گفت: تاثیر حقوق شهروندی را نمی‌توان یک سویه دید از این رو برای رعایت این حقوق هم باید یک سری ملاحظات و وظایفی انجام گیرد ضمن آنکه مطالبه‌هایی هم باید برای افراد در نظر گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: رعایت بخشی از ملاحظات حقوق شهروندی توسط شهرداری‌ها باید محقق شود، شهرداری‌ها در حوزه زیباسازی و مبلمان شهری فعالیت دارند اما یک شهروند ممکن است از سر بی مبالاتی آسیب جدی به آنها وارد کنند، این شهروند قطعا مطالباتی دارد که بدان پرداخته نشده بنابراین امکان بروز آسیب ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: دستگا‌ه‌های دولتی نیز باید به تحقق بخش عمده‌ای از حقوق شهروندی بپردازند، داشتن هوای پاک، سرانه فضای سبز کافی، سرانه درمانی مناسب، و امنیت از حقوقی است که شهروندان و عموم مردم باید از آنها برخوردار باشند. در واقع کلمه شهروند در این حقوق به مردم روستا هم اطلاق می‌گردد و عنوانی است که شامل تمامی مردم کشور است.
هاشمی با بیان اینکه حقوق شهروندی عمدتا در حوزه رفاه کشور به شکل مناسب تعریف نشده است، یادآور شد: متاسفانه دغدغه دولتمردان مسائل اجتماعی و حقوق شهروندی نیست دولت‌ها عمدتا از وزن بالای سیاسی یا بین الملل برخوردارند لذا از تحقق این حقوق غفلت کرده‌اند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، گفت: در زمینه حقوق شهروندی خلاء قانونی وجود ندارد چراکه همه قوانین پیوست اجتماعی دارند، اما برای تحقق این حقوق می‌توان خرده رویکردها را به یک قانون منسجم تبدیل کرد، بنابراین در این زمینه طرح جامعی را می‌توان تهیه کرد.
به اعتقاد کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس حقوق شهروندی حق مسلم هر فرد و گروه اجتماعی است، این حقوق ابعاد گسترده‌ای را شامل می‌شود که درحوزه بیمارستان‌ها، مجامع قضایی، انتظامی، شهری و … تحقق آن ضرورت بسیار دارد اما متاسفانه در حوزه رفاه کشور تعریف مناسبی از آن وجود ندارد ضمن اینکه تحقق آن دغدغه دولتمردان هم نیست.
کسانی که به نوعی کارشان به نیروی انتظامی و ضابطین ارتباط پیدا می‌کند اعم از شاکی، متهم و مطلع، طبق قوانین کیفری از جمله قانون آیین دادرسی کیفری از حقوقی برخوردار هستند همانگونه که به اعتقاد عباس پوربافرانی بیماران تحت درمان مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز از حقوقی برخوردارند، وی اهمیت تحقق این حقوق را برای بیماران از سایر اقشار بیشتر می‌داند چراکه عدم تحقق این حقوق سبب آسیب جانی به بیماران می‌شود.پوربافرانی می‌گوید: علی‌رغم فعالیت‌های مناسب در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کاستی‌های موجود سبب عدم رضایت بیماران شده است. بنابراین به گفته همایون هاشمی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید طرح جامع حقوق شهروندی را تهیه کرد تا هم مردم نسبت به حقوق خود آگاه باشند و هم دولتمردان موظف به اجرای آن شوند.
هاشمی معتقد است تحقق حقوق شهروندی سبب کم رنگ شدن بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود چراکه این حقوق موجب تبیین، توسعه و آگاهی‌دادن ابعاد آن خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


+ شش = 13