اختصاص حق آبه، ضامن افزایش تراز دریاچه ارومیه است

اختصاص حق آبه، ضامن افزایش تراز دریاچه ارومیه است

آرازآذربایجان- مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با انتقاد از تخصیص نیافتن حق‌آبه دریاچه ارومیه، گفت: اگر این حق‌آبه اختصاص نیابد، تراز دریاچه ارومیه کاهش می‌یابد.
مسعود تجریشی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و کاهش تراز آن در فصل گرما طبیعی است، اظهار داشت: همه ساله این کاهش تراز در دریاچه از اواخر خردادماه رخ می‌داد ولی متاسفانه به دلیل واریز نشدن حق آبه آن، امسال از فروردین ماه شاهد کاهش تراز دریاچه ارومیه هستیم.
وی با بیان اینکه بارش‌های امسال در منطقه نسبت به میانگین تنها ۹ درصد کاهش یافته است، افزود: ذخایر آب در پشت‌ سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی ندارد ولی جای هیچ نگرانی نیست.
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه ذخیره ۹۶۶ میلیون متر مکعبی برای سدهای حوضه دریاچه ارومیه طی سال جاری پیش بینی شده بود، اظهار داشت: ذخایر این سدها هم اکنون به بیش از یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون متر مکعب رسیده است؛ اینکه چرا حق آبه دریاچه ارومیه از سدها رهاسازی نشده است، جای سوال دارد.
وی همچنین با اشاره به پیشرفت ۹۶ درصدی طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: این طرح‌ها تا پایان دولت به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکر دریاچه ارومیه خواهد کرد؛ اما این توجیهی برای اختصاص نیافتن حق آبه دریاچه ارومیه نمی‌تواند باشد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱:۴۷ ب.ظ

دیدگاه


− 1 = هشت