تبریک! بعد از شاهکار چینی‌ها در رومشکان لرستان این بار نوبت به ارومیه رسید

تبریک! بعد از شاهکار چینی‌ها در رومشکان لرستان  این بار نوبت به ارومیه رسید

مهدی دهقان

گروه گزارش: در سال‌های گذشته در دولت نهم و دهم جوانان ایرانی ضربه‌های بسیاری از تصمیم دولت‌مردان مبنی بر واردات کالا‌های چینی و ورود چین در برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله سدسازی متحمل شده‌اند. البته این نگاه که کدام کشور در ایران سرمایه‌گذاری کند چندان اهمیت ندارد، بلکه مهم نوع سرمایه‌گذاری و کیفیت کاری است که ارائه می‌شود.
البته استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی به خصوص در پروژه‌های عظیم در اغلب کشورهای دنیا مرسوم است و در ایران نیز اتفاق تازه‌ای نیست اما اگر فعالان عرصه اقتصادی کشور ظرفیت حضور در پروژه‌های سنگین را دارند بی‌شک آنان باید در اولویت باشند و با لحاظ کردن امتیازات بیشتر برای ایران کار به سرمایه‌گذاران دیگر سپرده شود، زیرا در غیر این صورت ناامیدی فعالان عرصه اقتصادی کشور رقم خواهد خورد.
در هفته‌های اخیر هیئت تجاری چینی اظهار علاقه برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و سنگ‌های تزیینی آذربایجان غربی کرده است تا با استخراج و صادرات این معادن، با تجهیزات نوین سودی هم به استان برسد. در صورتی مسئولان با علمی کردن استخراج و فرآوری روی سنگ تزیینی می‌توانند آن را چند برابر قیمت به فروش برسانند.
*استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی با توجه به فاکتورهای مختلف
ماهیت استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور بد نیست، اما به شرط اینکه کیفیت کار، در اولویت بودن سرمایه‌گذاران و اشتغال‌زایی بومیان منطقه مدنظر مسئولان باشد. اظهار علاقه سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران به ویژه استان آذربایجان_غربی نشان از ظرفیت و استعدادهای بسیار بالای این استان و همچنین امنیت بالای کشور است که سبب شده تا سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور تمایل و اشتیاق داشته باشند.
*باید از توانمندی‌های بخش خصوصی ارومیه استفاده کرد
نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از توانمندی‌های بخش خصوصی ارومیه استفاده کرد، گفت:‌ اصل ۴۴ قانون اساسی که تاکیداتی بر حمایت از بخش خصوصی دارد باید مدنظر دولت، مجلس و دیگر قوا و نهادها قرار گیرد. روح‌الله بیگی ئیلانلو با تاکید بر اینکه باید تا حد امکان سعی بر حمایت از بخش خصوصی داشته باشیم، تصریح کرد:‌ اگر حمایت‌های خوبی از بخش خصوصی داشته باشیم بسیاری از مشکلات به ویژه در بخش اقتصادی حل خواهد شد، اما برخی از مواقع شاهد بی‌توجهی مسئولان استانی و کشوری به ظرفیت‌های استان هستیم. وی ادامه داد: زمانی که بخش خصوصی در حوزه‌ای ورود پیدا می‌کند،‌ به طور حتم در آن بخش شاهد رشد و توسعه خواهیم بود و حس رقابت‌پذیری و رعایت استانداردهای بین‌المللی در آن بخش افزایش پیدا می‌کند. نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که فرد با سرمایه‌گذاری خود در کاری فعالیت می‌کند با چنگ و دندان سعی بر توسعه و رشد دارد تا از سرمایه‌اش حمایت و حفاظت کند، اما یک کارمند دولتی که برای ورود و خروج خود کارت می‌کشد میلیاردها تومان سرمایه زیر دستش است اما این‌گونه دلسوزی ندارد.
بیگی ئیلانلو تصریح کرد:‌ در کشورهای خارجی حمایت از بخش خصوصی اولویت اول مسئولانشان است و به این امر توجه ویژه‌ای دارند، اما در کشور ما آن گونه که شایسته است به این امر توجه جدی صورت نمی‌گیرد. وی افزود:‌ بخش دولت باید برای استفاده از ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی داخل کشور سیاست‌های تشویقی داشته باشند تا رشد و توسعه در بخش‌های مختلف را شاهد باشیم. نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست‌های تشویقی دولت برای سرمایه‌گذاران و تولیدکننده‌ها نیز می‌تواند بخشش معوقات بانکی، معافیت‌های مالیاتی و حمایت‌های مختلف باشد، اما این روزها شاهد این هستیم که یک واحد تولیدی با میلیاردها تومان سرمایه به دلیل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش رو به تعطیلی است.
*استقلال کشور در گرو استفاده از بخش خصوصی است
بیگی ئیلانلو با تاکید بر اینکه استقلال کشور در گرو استفاده از ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی است، اضافه کرد:‌ اگر چنین امری تحقق یابد شاهد استقلال و خودکفایی خواهیم بود. وی با اشاره به اینکه باید از واردات کالاها به ویژه چینی به داخل کشور ترس داشته باشیم گفت:‌ باید به جای واردات به فکر تقویت و توسعه تولید داخل و صادرات کالا نیز باشیم تا اقتصاد کشور رونق یابد. نماینده میاندوآب شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تولیدات داخلی مورد توجه قرار گیرد و از واردات کالا خودداری شود مشکل بیکاری تا حد زیادی حل خواهد شد و اشتغال‌زایی خوبی در استان‌های مختلف کشور ایجاد خواهد شد.
بیگی ئیلانلو گفت: این روزها شاهد آسیب و ضربه به جوانان ارومیه‌ای به دلیل بیکاری آن‌ها هستیم، در صورتی که اگر بخش خصوصی داخلی تقویت و تشویق به سرمایه‌گذاری در استان شود شاهد چنین بلاهایی نخواهیم بود و دیگر نیاز به واردات کالا نخواهیم داشت. نماینده میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی مواقع با مشکلات و دغدغه‌هایی مواجه می‌شویم که به دلیل نبود مدیریت صحیح و مدبرانه است.
بیگی ئیلانلو با اشاره به اینکه باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، اضافه کرد:‌ استفاده از ظرفیت و استعداد سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذار خارجی نشان از استعداد و ظرفیت بالای این منطقه و همچنین امنیت سرمایه‌گذار است.
*ورود بخش خصوصی چینی در زمینه معدن
معاون امور معدنی و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چینی در زمینه معدن در آذربایجان غربی خبر داد و گفت:‌ در روزهای اخیر یک هیئت بخش خصوصی چینی بازدید اولیه از بخش معادن استان داشته است و برای سرمایه‌گذاری در این استان ابراز علاقه‌مندی کرده است. اکبر طاهری ادامه داد: چینی‌ها از ظرفیت استان بسیار شگفت‌زده شده‌اند و قرار شد که در سفر بعدی سرمایه‌گذاران دیگر نیز از این بخش بازدید کنند. وی با اشاره به اینکه ۳۸۰ معدن در ۳۱ نوع در کل کشور وجود دارد، تصریح کرد: استان آذربایجان_غربی از لحاظ معدنی به ویژه در بخش سنگ‌های تزیینی استان مستعدی است و مقرر شده تا چینی با استفاده از تجهیزات مدرن عملیات اکتشاف را انجام دهند.
معاون امور معدنی و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از صادرات معادن آذربایجان غربی اظهار خوشحالی می‌کند، در صورتی که مسئولان باید در نظر داشته باشند که خام فروشی تبعات خاص خود را دارد و خصوصی‌سازی چه داخلی و چه از نوع خارجی آن باید همه جوانب سود و زیان کشور را منظور کند. کشور ما در سال‌های اخیر به دنبال خصوصی‌سازی اغلب بخش‌های کشور بوده به گونه‌ای که حتی در برخی قسمت‌ها که دور از ذهن است نظیر سواد آموزی نیز بخش خصوصی حضوری پررنگ و در خور تامل دارد حضور سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز موضوعی است که باید به دیده فرصت به آن نگاه کرد اما به شرط مدیریت صحیح و نظارت کافی و انجام کار کیفی از سوی مجریان کار.
در سال‌های گذشته مواردی نظیر حضور چینی‌ها در منطقه رومشکان لرستان دیده شده که هنوز تبعات آن دامن مردم منطقه را گرفته است و در سایه نبود مدیریت درست و عدم نظارت کار پایان یافته به گونه‌ای تمام شده که مردم منطقه دشت‌ها و صخره‌های اطراف محل زندگی خود را همواره در آتش می‌بینند.
امید که حضور سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بخش‌های مختلف کشور عامل رونق اقتصاد کشور شده و بیشترین فایده ممکن را برای طرف ایرانی داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


شش − 2 =