بی کفایتی مسئولان موجب وخامت وضعیت معیشتی در مناطق مرزی شده است

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه کولبری در شان و منزلت مردم ایران نیست، گفت: بی کفایتی مسئولان موجب وخامت وضعیت معیشتی در مناطق مرزی شده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی کفایتی مسئولان موجب این وضعیت در مناطق مرزی شده و باید برای جبران چنین شرایطی نسبت به ساخت و فعال‌سازی کارخانجات و مشاغل مناسب و درخور شان مرزنشینان اقدام شود.
وی، ادامه داد: تعداد زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، تحصیل‌کردگان و مردم مستضعف در میان کولبران هستند که از روی ناچاری و بنا به اضطرار اقدام به این کار می‌کنند. اگر برای آن‌ها شغل مناسب فراهم شود چرا باید به چنین کاری دست بزنند؟ مسئولان هرچه سریع‌تر باید در این زمینه اقدام کرده و از خسارات زیان‌آور آن جلوگیری کنند.
قاضی‌پور، کولبری را ظلم به مردم توصیف کرده و بیان داشت: بکارگیری مردم مناطق مرزی در واحدهای تولیدی علاوه بر اینکه حفظ شان و منزلت این عزیزان است، در راستای کمک به تولید ملی نیز به نفع کشور بوده و باید به این موضوع مهم توجه ویژه شود.
موضوع توجه به معیشت مرزنشینان و به ویژه ساکنان روستاهای نوار مرزی از جمله مهم‌ترین مطالباتی بوده که طی سال‌های مختلف وجود داشته و هر دولت به بهانه‌های مختلف از انجام وظایف و انتظارات در این حوزه‌ها سر باز زده است.
هرچند نیروهای خدوم مرزبانی و سپاه در کنار مردم مرزنشین نسبت به تامین امنیت پایدار مردم‌پایه تلاش کرده‌اند و در این راه همواره ضمن حفظ آمادگی نظامی و قدرت دفاعی، به تامین معیشت و توجه به زندگی مرزنشینان نیز کمک کرده‌اند، اما این دولت‌ها بوده‌اند که با وجود وعده‌های رنگارنگ هرگز برای خدمت صادقانه و بی‌واسطه وارد عمل نشده‌اند.
بر اساس آماری که ارائه شده، بیشتر کولبران مجبور می‌شوند تا در کو‌ه‌های مرزی کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌غربی تردد کرده و کالاهای مختلفی از قبیل لوازم خانگی، پوشاک، چای، لاستیک خودرو و دیگر اقلام سنگین را بر پشت خود حمل کرده و گاهی نیز ناچار می‌شوند این کالاها را به طول ۲۰ کیلومتر در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی حمل کنند که ساعت‌ها هم طول می‌کشد.
اظهارات نمایندگان، مسئولان دولتی و مقامات امنیتی در سطح کلان کشوری و منطقه‌ای گویای لزوم توجه به موضوع معیشت مرزنشینان و سپس ایجاد واحدهای تولیدی و کارخانجات در این مناطق به منظور بکارگیری جوانان و مردم در این اماکن است تا از ادامه شغل خطرناک کولبری جلوگیری شود.
توجه به مرزنشینان و کولبران موضوعی نیست که تنها در ایام خاصی نظیر اتفاق اخیر در بورس باشد و سپس با فروکش کردن حساسیت ماجرا به ورطه فراموشی سپرده شود، این ماجرا باید ضمن بررسی‌های دقیق از سوی مجلس و ارائه طرح‌های قوی و قابل اتکا توسط نمایندگان، از سوی دولت نیز به صورت جدی پیگیری شده و در کنار توسعه واحدهای تولیدی و ایجاد شغل برای جوانان مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 21