تاثیر منفی تکدی گری بر روح و روان جامعه

تاثیر منفی تکدی گری بر روح و روان جامعه

گروه اجتماعی: تکدی گری یکی ازشایع ترین آسیب_های اجتماعی در جامعه است که تاکنون راهکار مناسبی برای مقابله با آن اتخاذ نگردیده است؛هر روز در گوشه وکنار شهر شاهد حضور متکدیانی هستیم که از این طریق امرار معاش می‌کنند و نه تنها چهره شهر را نازیبا، بلکه رقت بار کرده‌اند.
متأسفانه در میان این متکدیان کودکانی هستند که بهترین سالهای عمر خود را صرف گدایی کرده و آینده نازیبای خویش را رقم می‌زنند.
علی رقم فعالیتهای مثبت و خداپسندانه انجمن‌های خیریه و مردم نهاد متأسفانه تا کنون به نتایج مثبتی در خصوص کاهش آمار متکدیان وکودکان کار نرسیده ایم وبه نظر می‌رسد فرهنگ تکدی گری در کشور رخنه کرده ومبارزه با این آسیب حمایتهای جدی تری می‌طلبد که قطعا توسط مسئولین دولتی باید اتخاذ شود.
دکتر علی محدث خراسانی استاد دانشگاه و فعال اجتماعی در این خصوص گفت:تکدی گری یک فرهنگ است و بر اساس آن متکدی تمایل دارد بی آنکه کار وفعالیتی داشته باشد کسب روزی کند.
در حقیقت این قضیه دو بعد دارد یک بعد آن افراد متکدی هستند و بعد دیگر افرادیکه به متکدیان کمک مادی می‌کنند .
به عقیده من هر دو دسته به یک میزان مقصر هستند ؛دسته اول به دلیل امرار و معاش از طریق گدایی و دسته دوم به دلیل حمایت مادی از متکدیان.
متأسفانه این فرهنگ به شدت مسری است و می‌تواند به سرعت گسترش پیدا بکند زیرا این افراد با کسب درآمدهای عالی از این طریق به این آسوده خیالی دست می‌یابند که امرار و معاش از این راه بسیار ساده تر از کسب روزی از طریق کار کردن است واین رفتار ناهنجار به نوعی به افراد دیگری که شاهد آن هستند سرایت پیدا می‌کند.
از طرف دیگر معضل تکدی گری عواقب خطرناک تری دارد که مهمترین آن پایین آوردن منزلت و ارزش فردی برای کسب روزی از طریق دیگران است وانسانی قدر منزلت خود را نداند دیگر انسان ارزشمند وکارامدی نیست.
وی در خصوص آسیبهای تکدی گری در کودکان اظهار کرد: این روزها شاهد تکدی گری کودکان ونوجوانان در سطح جامعه هستیم ،این کودکان بدون تردید در آینده قادر نخواهند بود فرد لایق و ارزشمندی باشند.
والدین باید از کودکی شخصیت،منش،بزرگی و والا منشی را به کودکان آموزش دهند وکودکانی که علی رقم این خصایص بار می‌آیند نمی‌توانند فرد مفیدی برای جامعه باشند.از این رو افرادیکه به گدایان کمک مالی می‌کنند به رشد بیشتر این گروه در جامعه کمک می‌کنند.این کودکان زمانیکه با این سیستم خو می‌گیرند قطعا در آینده به سراغ حرفه و شغل نمی‌روند زیرا شخصیت وجودی خود را از دست داده‌اند.
وی در ادامه گفت: کودکان متکدی اغلب با انجام کارهای رقت انگیز از افراد طلب پول می‌کنند و در ازای این کار شخصیت ،آبرو و اراده خود را به رایگان می‌فروشند .
به این معنی که با فروش این سجایای اخلاقی پول بدست می‌آورند.
این کودکان در آینده امید،اراده ،انگیزه وشخصیت را از دست می‌دهند و در خوشبینانه ترین حالت تبدیل به گدای حرفه‌ای می‌شوند زیرا امکان آلودگی به انواع ناهنجاریها در این کودکان وجود دارد.
این کودکان بسیار آسیب پذیر هستند وانواع جرایم از قبیل اعتیاد،دزدی وانحرافات جنسی در کمین کودکان متکدی است که به شدت آینده آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
محدث ضمن اشاره به وجود فقر در کشورهای آسیای جنوب شرقی وکاهش افراد متکدی در اینگونه جوامع افزود: در برخی از این کشورها علی رقم وجود فقر و شرایط نامناسب اقتصادی حضور متکدیان بسیار کمرنگ است .وضعیت این افراد به گونه‌ای است که با وجود پرداختن به کارهای سنگین در طول روز حقوق ناچیری دریافت می‌کنند که تنها کفایت تهیه خورد و خوراک ساده آنها را می‌کند.
این افراد یاد گرفته‌اند که از طریق تلاش و کوشش به درآمد بر سند و با وجودیکه بسیار محتاج هستند حاضر به گدایی نمی‌شوند.
از طرف دیگر جامعه پذیرای افراد متکدی نیست و به افراد القا شده که در ازای پول باید فعالیتی انجام دهند.
دکتر محدث در پاسخ به این پرسش که چه عواملی در رشد متکدیان در جامعه ما دخیل است گفت: براساس نتایج یک کار تحقیقاتی در خصوص درآمد افراد متکدی در مناطق مختلف شهری مشخص شد این افراد درآمد بسیار خوبی نسبت به دیگران دارند.
به همین دلیل اولین عامل درآمد بالای این کار نسبت به سایر شغلها است و عامل بعدی افرادی هستند که حمایتگر متکدیان هستند اگر بازار وحمایتی وجود نداشته باشد یقینا درصد متکدیان کاهش می‌یابد.دلیل دیگر اهمال کاری مسئولین و دولتمردان در مقابله با افراد متکدی و عدم حمایت از نیازمندان واقعی است. در واقع دولت به راحتی از کنار این مسأله عبور می‌کند.تمام نیروی حاکمیت اعم از نیروهای قضاییه ،شهرداری ،دولت وبخش اقتصادی در این خصوص مقصر هستند و با وجودیکه این مدیران روزانه شاهد حضور این افراد هستند لیکن کوچکترین تصمیمی برای مقابله با آن نمی‌گیرند.حل این معضل کار مشکلی نیست و اگر نیروی دلسوز و مدیریت واحدی وجود داشته باشد که خواهان حفظ منافع ملی باشد،به راحتی قابل ریشه کنی است.
وی در خصوص راهکار مقابله با این معضل افزود:حضور افراد متکدی در اماکن مختلف شهری به واقع فضای شهر را نازیبا می‌کند و بهترین ساعات زندگی افراد با دیدن چهره دردمند و عاجزانه متکدیان به ویژه کودکان دستخوش غم می‌شود زیرا اغلب این افراد اطراف رستورانها،اماکن تفریحی وتجاری حضور پیدا می‌کنند تا دل افراد را به رحم آورده وامرار معاش کنند.
جایگزینی این فرهنگ در جامعه که کمک مادی به متکدی بزرگترین گناه وخیانت در حق اوست از مهمترین اقداماتی است که به کاهش معضل تکدی گری کمک خواهد کرد.
ارایه کمکهای مادی ومعنوی به این افراد از طریق انجمنهای حمایتگر ونهادهایی که مسئولیت انجام این کار را بر عهده دارند اقدام مناسبی است که توصیه می‌شود در نظر گرفته شود.
موسسات وبخشهایی که متولی انجام کارهای آموزشی و بازآموزی هستند با اختصاص بخشهایی از موسسه به این کودکان آموختن مهارتهای آموزسی به آنها کمک بزرگی به مساله تکدی گری می‌کنند.
همانطور که انجمنهای بسیاری در این خصوص فعال هستند ودر کنار حرفه خود به اجتماع به این شکل کمک می‌کنند.
با این اقدام می‌توان افراد موثر و کارامدی از میان این کودکان تربیت کرد که قطعا برای آینده جامعه هم موثر واقع می‌شوند.
لازم به تآکید است که بیشترین مسئولیت بر دوش دولت است که حتی علی رقم بدترین شرایط و مشکلات اقتصادی که توان سرمایه گذاری برای این افراد را ندارد قادر است مدیریت مناسبی ارائه کند بطوریکه افراد توانمند را درعرصه های مختلف شغلی جذب کرده و در جهت آموزش این افراد از آنها استفاده کند .

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 17