آیا معضل کنکور حل شدنی است

آیا معضل کنکور حل شدنی است

گروه اجتماعی: کارشناسان معتقدند اگرچه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کنکور، می‌تواند تا حد زیادی راه را برای حل این معضل هموار کند اما کنکور یک پدیده اجتماعی _ فرهنگی است و حذف آن با روش‌های کنونی امکان‌پذیر نبوده و باید ابتدا مسائل اجتماعی آن حل شود.
»سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی« که به تازگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بار دیگر، بحث ساماندهی کنکور و ورود به دانشگاه‌ها را بر سر زبان‌ها انداخته است. براساس این مصوبه، که قرار است در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود، آزمون کنکور برای دروس تخصصی ۲ بار در سال برگزار می‌شود و نتایج امتحانی که از لحاظ سوابق تحصیلی و اختصاصی کنکور سراسری گرفته می‌شود تا ۲ سال اعتبار داشته و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا ۲ سال استفاده کنند.طبق این سیاست‌ها، سهم سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نظام سنجش و پذیرش دانشجو به ۶۰ درصد می‌رسد و سهم کنکور ۴۰ درصد خواهد بود.مدافعان این مصوبه معتقدند، سیاست‌ها و ضوابط تصویب شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور ارتقاء قانون و حذف پلکانی کنکور تدوین شده است.
کنکور، پدیده‌ای با ریشه۵۰ ?? ساله
از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان می‌گویند پدیده کنکور بیش از ۵۰ سال ریشه دارد و با سیاست‌های اعلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمت حذف کنکور نخواهیم رفت.واقعیت اینکه قانونگذاری در حوزه کنکور سراسری در کشور قدمتی ۱۵ ساله دارد. قانون حذف کنکور که سال‌های پیش توسط مجلس تصویب شد در مرحله اجرا، نمایندگان را به این نتیجه رساند که این قانون قابل اجرا نیست و منجر به حذف کنکور نمی‌شود.
قانون دومی که در ۱۵ سال اخیر در حوزه کنکور تصویب شد »قانون سنجش و پذیرش دانشجو« مصوب سال ۹۲ بود که بیشتر مواردی که در سیاست‌های اعلامی شورای انقلاب فرهنگی آمده در این قانون هم وجود دارد.
کنکور حذف شدنی نیست اگر… در همین رابطه سید منصور واعظ پور رئیس انجمن ریاضی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تا زمانی که رشته‌های پزشکی و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و امیرکبیر و … را داریم و داوطلبان اصرار دارند که آن دانشگاه‌ها و رشته‌ها را انتخاب و در آنجا تحصیل کنند، کنکور حذف شدنی نیست؛ بنابراین باید کنکور اصلاح شود.وی ادامه داد: طرحی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده، بسیار خوب است؛ حتی بخشی از آن حاصل جلسه‌ها و پیشنهادهای انجمن ریاضی ایران و فرهنگستان علوم برای اصلاح کنکور است.
واعظ‌پور تاکید کرد: طرح تصویب شده، بسیار مثبت و کافی است و دولت بعدی همین را اجرا کند و لازم نیست آن را تغییر دهد.وی با بیان اینکه اگر همین طرح را اجرا کنند تحول بسیار خوبی ایجاد خواهد شد، افزود: دو نکته بسیار مثبت در این طرح دیده می‌شود. یکی بحث دروس عمومی است که حذف شده‌اند. البته به این معنا نیست که کاملا از ارزشیابی حذف شده باشند؛ به عبارت دیگر نمره این دروس در داخل معدل محاسبه شده است. یعنی از آنجایی که ۶۰ درصد محاسبه کنکور براساس معدل است به همین دلیل دروس عمومی در آنجا مورد اهمیت و ارزش‌گذاری قرار می‌گیرند.
کاهش استرس با برگزاری دو بار کنکور در سال
وی ادامه داد: نکته مثبت اینکه، دروس عمومی از خود کنکور حذف شده است. دومین نکته بسیار مثبت این است که آزمون دروس تخصصی سالی دو بار برگزار می شوند که همین اقدام، سبب می‌شود استرس داوطلبان بسیار کمتر شود. یعنی به این شکل نیست که اگر شخصی از کنکور نخست بازماند، یکسال از تحصیل عقب بیفتد. داوطلبان می‌توانند دوباره در آزمون تخصصی شرکت کنند و طبق گفته‌ها تا دوسال نمره آزمون برایشان ذخیره می‌شود و بعد در طول دو سال می‌توانند با این نمره پذیرش شوند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: در محاسبه معدل، همه دروس قرار دارند، بنابراین لزومی ندارد دوباره و در کنکور از دروس عمومی نیز آزمون گرفته شود؛ البته داوطلبان باید تا حدودی دروس عمومی را بدانند. اما نباید اینها در قبول رشته‌های مختلف تخصصی، سرنوشت‌ساز باشد. در واقع در رشته‌های تخصصی باید دروس تخصصی سرنوشت ساز باشد.
وی با بیان اینکه شرط معدل نیز باعث می‌شود که همه داوطلبان روی تست کار نکنند، افزود: در حال حاضر یکی از اشکالات این است که چون نمره کنکور تعیین‌کننده است، داوطلبان دروس را به صورت تستی می‌آموزند و تشریحی یاد نمی‌گیرند. این، ضربه بسیار بزرگی به درس‌هایی مانند ریاضی زده بود. چون ریاضی را تستی یاد می‌گرفتند. در صورتی که ریاضی را باید تشریحی بیاموزند. باید یاد بگیرند که مساله را تجزیه تحلیل کنند.
پیامدهای تستی خواندن درس‌ها
واعظ‌پور، هدف برخی درس‌ها را پرورش قدرت تجزیه و تحلیل دانش‌آموز برشمرد که ریاضی نمونه آن است. به گفته وی، این اقدام، قدرت تشریح، تحلیل و منطقی فکر کردن دانش‌آموزان را بالا برده و به آنها راه‌ پاسخ به مساله را یاد می‌دهد که در زندگی نیز به کار آنها خواهد آمد. اما پرسش‌های تستی خاصیت درس ‌ا را از بین می‌برد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به اینکه دولت آینده چه رویکردی را در قبال کنکور باید در دستور کار قرار دهد تصریح کرد: حداقل در حال حاضر و با وضعیت کنونی کنکور، این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه خوب و مناسبی است. این شورا و بحث کنکور عملا بالاتر و فراتر از بحث دولت‌هاست.
یعنی تصمیمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شد، زیاد هم به دولت ربطی ندارد که اگر دولت بعدی بیاید بتواند خیلی تاثیرگذار باشد.
چون در شورای بالادستی تصمیم گرفته می‌شود. حداقل در حال حاضر این بهترین تصمیم است. حالا چند سال که اجرا شد و جلو رفتیم ممکن است دوباره نیازمند اصلاح شود. اما در حال حاضر تصمیم بسیار خوبی گرفته شده است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


2 − = هیچ