نماينده مردم سردشت در مجلس:

تاثیر فشارهای روانی وضعیت اقتصادی بر مردم

تاثیر فشارهای روانی وضعیت اقتصادی بر مردم

پویان خوشحال
گروه گزارش: شما یک نفر هستید؛ یک فرد در یک خانواده و یک خانواده در یک جامعه! جامعه‌ای که با چشم‌پوشی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی آن، اقتصادش در وضعیتی بحرانی قرار دارد. بحرانی به بزرگی فلج شدن قشر عظیمی از جامعه به نام طبقه متوسط! حال شما همان یک نفر هستید، با دردهای کوچک و بزرگ با جیب‌های خالی که شدیداً نیاز به مدیریت دارد. دغدغه‌ها، مشکلات، کمبودها و همه و همه به ذهن شما هجوم آورده‌اند. دل‌خوشی‌های کوچک شما آنقدر کوچک‌ شده‌اند که دیگر بر روال عادی زندگی‌تان تاثیری ندارند.
شما یک فرد در یک خانواده هستید؛ درگیری‌های ذهن شما با درگیری‌های ذهنی دیگر افراد خانواده گره خورده است. این گره بسیار کوچک در کوچه و خیابان تبدیل به یک بن‌بست می‌شود، زمانی که چندین خانواده تشکیل یک جامعه را می‌دهند. به چه چیزی فکر می‌کنید؟ آینده برای شما چگونه است؟ روشن یا مات! یا شاید اصلا تصویری از آن ندارید و ترجیح می‌دهید برای یک لحظه بعد خود برنامه‌ریزی کنید. شما یک نفر هستید؛ یک فرد در یک خانواده و یک خانواده در یک جامعه درگیر بحران!
چقدر ادای احمق‌ها را دربیاورم؟
وضعیت اقتصادی کشور در حال حاضر پروسه‌ای لحظه‌ای را طی می‌کند، قیمت‌ها در لحظه تغییر می‌کنند و این افزایش‌ قیمت‌ها هم برای مردم و هم برای بازاریان گران تمام شده است. مغازه‌داران از درآمد خود هیچ رضایتی ندارند و برخی از مشاغل نیز رو به تعطیلی رفته است. همین وضعیت باعث شده است تا افراد در مواجه با زندگی اجتماعی خود در لحظه تصمیم بگیرند. به عنوان نمونه می‌توان به راننده مسافرکشی اشاره کرد که پس از دوبار جریمه شدن در مدت کوتاهی تصمیم به آتش کشیدن خودرو خود گرفت!
از چنین افرادی هر کاری برمی‌آید
افزایش قیمت‌ها در این روزها زندگی را به زبانی عامیانه «سخت» کرده است؛ به این اندازه سخت که قشر متوسط جامعه در قبال تغییر قیمت‌ها فلج شده‌اند و این موضوع در سبد خرید خانواده‌ها به شدت احساس می‌شود. موضوعی که شاید در دهک‌های پایین‌تر به این دلیل که برخی از خرید‌ها راهی به سبدخرید آن‌ها نداشت، به این اندازه حس نمی‌شود.
موضوعات اخیر را با طیبه حاجی محمد یزدی، کارشناس و مشاور خانواده در میان گذاشتیم. وی در پاسخ به این سوال که تاثیرات اقتصادی کنونی در کشور تا چه میزان بر فشارهای روانی که بر افراد می‌آید تاثیرگذار است؟ می‌گوید: «فشارهای اقتصادی پیامدها بسیار و البته متفاوتی دارد. این پیامدها هم روی فرد و خانواده و پس از آن بر جامعه تاثیر می‌گذارد. وقتی از نظر اقتصادی فرد به مشکل بخورد، در زندگی فرد و حتی روال عادی زندگی‌اش تغییراتی اساسی حس می‌کند. به مرحله تحمل این سختی‌ها می‌رسد و پس از آن نوبه اولویت بندی مسائل می‌رسد. فرد سعی می‌کند با اولویت بندی در شرایط بد اقتصادی‌اش برخی از هزینه‌هایی که نسبت به سایر هزینه‌ها ضروری به نظر نمی‌رسد را حذف کند.
حال اگر فشار اقتصادی حاکم بر او پیش از مقداری بود که بتواند پاسخگوی او باشد، زندگی عادی او را تحت شعاع قرار می‌دهد. فرد به سمت زندگی کوتاه مدت می‌رود؛ به این معنی که به صورت کوتاه مدت برنامه‌ریزی می‌کند. پس از این مراحل است که فشارهای اقتصادی و اجتماعی در رفتار او نیز بروز می‌کند و واکنش‌های منفی او گریبان خانواده و جامعه را خواهد گرفت. یزدی ادامه می‌‌دهد: اختلالات روانی در افراد خودبه خود حل نمی‌شود. در این فشارها است که هم جسم و روح فرد دچار آسیب می‌شود. در این بین برخی افراد توان کنترل اوضاع را دارند و کمتر آسیب می‌بینند. این افراد سعی می‌کنند با پذیرش مشکلات، چشم خود را روی بسیاری از مسائل ببندند و به تعبیری خود را از ماجرا آزاد کنند. در برخی افراد نیز کار به کنترل اوضاع به همت دارو و روانپزشک کشیده می‌شود. حال اینکه برخی نیز اصلا توان اقتصادی لازم را برای مراجعه به روانپزشک و روانشناس ندارند؛ همین فشارها است که باعث بروز رفتارهای در فرد می‌شود که قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است فرد به خود، خانواده و یا افراد جامعه آسیب برساند.» این مشاور خانواده با اشاره به این موضوع که وضعیت بحرانی اقتصادی کنونی کشور باعث شده تا مراجعه به روانپزشک و روانشناس درکشور بیشتر شود، می‌افزاید: برخی از افراد هزینه درمان را ندارد. سعی ‌می‌کنم از آن‌ها مبلغی دریافت نکنم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش ، تعدادی از ان‌ها خجالت می‌کشند و دیگر پیدای‌شان نمی‌شود. این دقیقا از وضعیت بحرانی اقتصادی در کشور حکایت دارد که فرد ترجیح می‌دهد به جای درمان خود هزینه تامین مایحتاج زندگی خود هزینه کند. نباید فراموش کنیم که بحران‌های اقتصادی و تاثیر روانی آن ممکن است برای همیشه بر روح و روان فرد تاثیر بگذارد و این موضوع پس از بهبود شرایط اقتصادی نیز ادامه خواهد داشت.
استثنا شامل افرادی می‌شود که از توانسته‌اند در این شرایط خود را کنترل کنند و پس از بهبود شرایط دوباره به زندگی عادی خود بازگردند.
.Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


8 × پنج =