امام جمعه و نماينده استان درمجلس خبرگان:

تابلوهای تبلیغات شهری بهترین ظرفیت برای انتقال ارزش_ها

تابلوهای تبلیغات شهری بهترین ظرفیت  برای انتقال ارزش_ها

گروه گزارش :امام جمعه و نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری بر لزوم استفاده از مطالب ناب و ارزشی در تابلوهای تبلیغات شهری تأکید کردند و این امر را امری بدیهی عنوان کردند.
در این نکته که تابلوهای تبلیغات شهری بهترین ظرفیت برای انتقال ارزشها، منویات رهبری و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند هیچ شکی نیست اما متأسفانه این موضوع در شهر ارومیه و تابلوهای تبلیغاتی اش مغفول مانده است.
در عصر حاضر بحث تبلیغات و ارتباطات در جامعه از فراگیری و تأثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار است و اکنون مهمترین تهدید در جامعه بحث جنگ نرم است و راه موفق شدن در این قضیه اقناع مخاطب و استفاده حداکثری و مثبت از تمام ظرفیتهای موجود است.
اهمیت و ضرورت اتخاذ شیوه‌های صحیح و مناسب برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر امری کاملا بدیهی استناآگاهی از روش‌های اجرای این فریضه چه بسا عکس‌العمل منفی در فرد مخاطب ایجاد کند.
تبعات سوء و پیامدهای منفی ناشی از به کار بستن روش‌های نامناسب در جامعه ما، مصادیق بسیاری دارد.
به عنوان مثال بر درب ورودی بسیاری از مغازه‌ها، رستوران‌ها، اماکن خصوصی و دولتی و حتی وسایل نقلیه عمومی تابلویی مشاهده می‌شود با این مضمون که رعایت حجاب اسلامی الزامی است و حال این سوال مطرح است که تأثیر چنین پیام‌هایی را در جامعه چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟
بسیاری از کارشناسان بر اصل مسلم تأثیرگذاری بیشتر و موفق‌تر پیام‌های غیر مستقیم تأکید دارند چرا که شواهد امر نشان می دهد مردم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی از پیام‌های غیرمستقیم بیشتر تأثیر می‌پذیرند.
در آموزه‌های اسلامی و علمی نیز داریم که با یک فرد ناآگاه مثلا در خصوص هر موضوعی از جمله حجاب که نیازمند آموزش است، با تحکم رفتار نمی‌کنند برای آموزش دادن حتماً نیاز داریم که با زبان آموزش صحبت کنیم و زبان آموزش زبان تحکم نیست، بلکه زبان افزایش علم یعنی حل مسئله از طریق استدلال است.آموزه‌های دینی به ما یاد داده که اگر می‌خواهید در انتقال یک دستور موفق باشید آن دستور را در قالب آموزش و با زبان غیرمستقیم مطرح کنید.
مثلا در برخورد با افراد کم‌توجه به حجاب باید مبنا را بر این قرار دهیم که با افرادی سروکار داریم که نمی‌دانند و چون نمی‌دانند با توهین و فشار و … آموزش آنها امکان پذیر نیست بلکه باید اقناع شوند.
حجاب امری فطری است که باید در وجود جوانان بیدار شود و با چنین شعارهای منفی مستقیم و دستوری چنین مسئله‌ای رخ نمی‌دهد
*درج مطالب ناب و ارزشی در تابلوهای تبلیغات شهری ضروری است
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: استفاده از منویات مقام معظم رهبری و مفاهیم ارزشی در تابلوهای تبلیغات شهری نیازی به سوال و بحث و گفت و گو ندارد.وی با بیان اینکه این موضوع که باید از منویات مقام معظم رهبری در تابلوهای تبلیغات شهری استفاده شود امر بدیهی است افزود: این امر منطقی است و سخن گفتن از آن تکرار بدیهیات است.
امام جمعه ارومیه اظهار کرد: باید در تابلوهای تبلیغات شهری از مطالبی که برای مردم مفید است شامل احادیث، روایات و منویات مقام معظم رهبری استفاده شود.
وی با بیان اینکه بحث بعضی شرکتها و برخی مسائل که جنبه اقتصادی از این مسئله جداست گفت: باید در تابلوهایی که جنبه تبلیغاتی و فرهنگی دارند از مطالب ناب مانند آیات، روایات نظرات مقام معظم رهبری استفاده شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: این تابلوها تأثیرگذاری بسیار بالایی دارند و از این ظرفیت باید به نحو احسن در جهت طرح مسائل ارزشی و القاء آن به شهروندان استفاده شود.حجت الاسلام عسگر دیرباز گفت: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین ابزار کنترل اجتماعی است و در این زمینه تابلوهای تبلیغات شهری بهترین ظرفیت برای انتقال مفاهیم ارزشی و دینی است.وی با اشاره به نقش مهم و تأثیرگذار مسئولین در جامعه گفت: مسئولین می توانند با اعمال سیاست های تشویقی وگاها تنبیهی ضعیف و اعمال رفتار مناسب و شایسته با زنان محجبه در عرض برنامه ۵ ساله به جامعه روال مناسبی دهند و به حجاب و عفاف آرمانی دست یابند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد:باید به این نکته توجه داشت که با تشویق افراد باحجاب، می‌توان دیگران را نیز به حجاب تشویق کرد اینگونه تشویق‌ها تأثیری بسیار بیشتر از شعارهایی دارد که در بسیاری از اوقات نیز مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.
*مردان از مسئله حجاب در جامعه ایران به طور کامل حذف شده‌اند
وی با بیان اینکه حجاب تنها مختص بانوان نیست، تصریح کرد: در این زمینه آقایان وظایف مهمتری را بر عهده دارند چرا که ۷۰ درصد حجاب مخصوص آقایان و ۳۰ درصد مختص بانوان است.
حجت الاسلام دیرباز افزود: توده های مردم مخصوصا افرادیکه در مکانهای عمومی مانند آموزش پرورش، ادارات و بیمارستانها کار می‌کنند خصوصا آقایان باید در نظر داشته باشند که با بانوان طوری رفتار کنند که زنان با حجاب و دارای پوشش مناسب بیشتر مورد احترام قرار گیرند و با منزلت بیشتری در جامعه با آنان رفتار شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل ازتیار؛ وی تصریح کرد: اگر آقایان در جامعه برعکس عمل کنند یعنی با افراد باحجاب رفتار مناسبی نداشته باشند این رفتار آنان باعث می شود که این طرز تفکر در زنان ایجاد شود که افراد بدحجاب در جامعه جایگاه شایسته ای دارند و افراد با آرایش بهتر و بیشتر مورد توجه قرار می گیرند این رفتار باعث می شود تا افراد بدحجاب مجال بیشتری برای حضور در جامعه پیدا کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۹:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = شانزده