تأثیر مجالس عزاداری امام حسین برهویت زنان دوره قاجاریه

تأثیر مجالس عزاداری امام حسین برهویت زنان دوره قاجاریه

قسمت اول
گروه تاریخ:درشکل‏دهی هویت زن ایرانی عوامل متفاوتی دخالت داشته و دارند که از اینها می‏توان به عوامل طبیعی،عوامل فرهنگی و اجتماعی مثل: احکام، عقاید، باورها، آموزه‏های دینی، آداب و رسوم قبیله‏ای و…اشاره کرد. کتاب‏های زیادی نیز مفصلاً به توضیح و شرح بسیاری از عوامل فوق پرداخته‏اند.
روی کار آمدن صفویان صرفا یک دگرگونی سیاسی یا تعویض قدرت سیاسی خاندان حاکم بر ایران نبود. از دیدگاه تاریخ سیاسی ایران، دست کم در ایران پس از اسلام، معمولاً در جابه‏جایی قدرت از فردی به فرد دیگر و حتی از خاندانی به خاندان دیگر در ساختار مذهبی فرهنگی و دیوانی تغییری روی نمی‏داد زیرا حکّام بعدی ادعای فرهنگی ویژه نداشتند بلکه تنها هدف آنها کسب قدرت سیاسی بود،اما با روی کار آمدن صفویه همه بنیان‏های فرهنگی کشور دچار تغییر شد زیرا قبل از هر چیز دعاوی فرهنگی خاص است که سلسله صفویه را از سلسله‏های پیشین جدا می‏کند.با بدست گرفتن قدرت توسط شاه اسماعیل اول و اعلان رسمیت مذهب تشیع، به عنوان آئین ملی کشور، به یکباره مکتب تشیع مذهب رسمی کشور شد اما تا ریشه دواندن این فرهنگ در عمق و جان مردم و آشنایی مردم ایران با آموزه‏های شیعه‏گری مدت زمانی به طول انجامید. زیرا هنگامی که مذهب اثنی‏عشری به عنوان مذهب رسمی کشور اعلام شد، »صفویان با این مشکل روبه‏رو شدند که مردم از احکام تشیع اثنی‏عشری، از مسائل مذهب حق جعفری و قواعد ائمه اثنی‏عشری آگاهی نداشتند … زیرا از کتب فقه امامیه چیزی در میان نبود«
به طوری که برای ترویج این مذهب با مسئله کمبود یا فقدان علما و کتب دینی مواجه شدند. بنابراین تلاش کردند تا »دانشمندان عرب شیعه را از هر جایی که امکان داشت به ایران آوردند. این علما از دو ناحیه به ایران می‏آمدند. یکی بحرین و دیگری جبل عامل در سوریه.«با ورود علما به ایران تبلیغات برای پیشرفت مذهب تشیع نیز گسترش یافت و به تبع آن عناصر فرهنگ تشیع نیز گسترش یافت، که از جهات گوناگون شایسته بحث و بررسی می‏باشد.
یکی از این عناصر فرهنگیِ خاص که تأثیر شگرفی روی فرهنگ عمومی زنان ایران گذاشت به طوری که در شناخت هویت زن ایرانی معاصر این عنصر را همواره باید مدّ نظر قرار داد، مسئله عزاداری برای امام حسین(ع) و برپایی مجالس روضه‏خوانی بود.هر چند سوگواری برای امام حسین(ع) از مدت‏ها قبل ـ از زمان ائمه(ع) ـ کم و بیش به صورت پنهانی و نیمه‏پنهانی وجود داشت، و در زمان سلاطین آل‏بویه (در سال ۳۳۴ه.ق و ۹۶۳م) نیز وسعت یافته و از دایره تنگ نوحه‏سرایی در خانه‏ها و مجالس خصوصی و … به دایره بازارها و آشکارا و با حرکت به خیابان‏ها و کشاندن مردم به سینه‏زنی و … مبدل گردید، اما هیچ گاه تا قبل از روی کار آمدن صفویه به صورت یک نهاد اجتماعی قدرتمند در نیامد به طوری که با رفتن سلسله آل‏بویه این سنت نیز رو به اضمحلال نهاده و با روی کار آمدن سلجوقیان به کلی پایان یافت.
بنابراین با تغییر سیاست حکومت‏های محلی که در مناطق مختلفه ایران حکومت را به دست می‏گرفتند تغییرات و دگرگونی‏هایی از نظر قوت و ضعف در مسئله اقامه عزاداری بر امام حسین(ع) روی می‏داد اما با روی کار آمدن صفویه و تشکیل یک دولت مرکزی مقتدر و اهتمام و کوششی که در برگزاری عزای حسینی در داخل و خارج خانه در مساجد، تکیه‏ها، معابد و بازار و … داشتند، موجب شد تا عزاداری امام حسین(ع) به صورت یک نهاد اجتماعی در آید. به این معنا که بعد از اضمحلال سلسله صفویه نه تنها این سنت از بین نرفت، بلکه روز به روز بارورتر و تنومندتر شد و اگر در روز اول کارکردی جز احیاء عزاداری و سوگواری نداشت، به مرور ایام کارکردهای دیگری به آن اضافه شد. تأثیر مجالس عزاداری بر زنان دوره قاجاریه:این تأثیر در دو موضوع حائز اهمیت است:موضوع اول: مجالس عزاداری سالارشهیدان کارکردهای گوناگونی همچون کارکرد تعلیمی، کارکرد انسجام‏بخشی شورآفرینی، سوگواری و … داشته و دارد که در این میان کارکرد تعلیمی آن مورد بحث ماست.
ابتدا کارکرد تعلیمی مجالس محرم و صفر چندان وسیع نبود یعنی نوحه‏سرایان، شاعران و مدیحه‏گران معمولاً به اطلاع‏رسانی در مورد حادثه کربلا و حداکثر حوادث کوفه و شام و مدینه اکتفا می‏کردند و تلاش در زنده کردن و زنده نگه داشتن اصل مراسم عزاداری محرم و صفر بود.به طوری که از سال ۳۳۴ه.ق در روز عاشورا زن‏ها از خانه بیرون می‏آمدند، سیلی به صورتشان می‏زدند و بر امام حسین نوحه‏سرایی می‏کردند و این عادت و رویه هر سال در روز عاشورا (تا اواسط قرن ششم) استمرار داشت. واعلان سیاه‏پوشی در دهه اول محرم‏الحرام بزرگ‏ترین رویه‏ای بود که معزالدوله بویهی اول آن را رسم کرد و این عادت مشهورترین عادات شیعه شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 3