آنچه درروزهای سرنوشت ساز انقلاب گذشت

آنچه درروزهای سرنوشت ساز انقلاب گذشت

گروه تاریخ:در این نوشتار برآنیم تا نگاهی به روزهای سرنوشت ساز انقلاب اسلامی داشته باشیم؛ روزهایی که در آن، امام آمدند، ملت ایران یکدل و یکرنگ شدند
به مناسبت ورود حضرت امام خمینی به وطن‏، میلیونها ایرانی جشن می‌گیرند و با راهپیمایی و به راه انداختن تظاهرات حمایت خود را از امام خود اعلام می‌کنند، هزاران ایرانی برای دیدار حضرت امام به مدرسه علوی راهی می شوند.
روز ۱۵ بهمن، جواد شهرستانی، شهردار تهران‏، به حمایت از حضرت امام خمینی (ره) از سمت خود استعفا می‌دهد و سپس با حضرت امام ملاقات می‌کند که حضرت امام او را دوباره به مقام شهرداری تهران منصوب می‌کنند. در همین روز در چند پایگاه هوایی اعتراضاتی علیه رژیم شاهنشاهی و به حمایت از حضرت امام خمینی (ره) صورت می‌گیرد که به زندانی شدن عده زیادی از افراد نیروی هوایی می انجامد. تظاهرات خیابانی و چندین مورد تحصن در شهر تهران انجام می‌شود که این امر باعث می‌شود که الغای ممنوعیت تظاهرات که قرار بود شب گذشته پایان یابد، تمدید شود و در شهرستانها نیز راهپیمایی و تظاهرات به طرفداری از حضرت امام و علیه رژیم و دولت بختیار ادامه می‌یابد.
در ۱۶ بهمن‏، حضرت امام‏، مهندس بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت منصوب می‌نمایند و مردم شهرهای ایران نیز در حمایت از مهندس بازرگان تظاهراتی برگزار می‌کنند و فریاد سرنگونی دولت بختیار و پیروزی مهندس بازرگان را سر می‌دهند. و در ۱۷ بمهن ماه، ‌بر اساس پیشنهاد شورای انقلاب، حضرت امام خمینی دولت موقت را به مردم معرفی می‌نمایند و دولت موقت به ریاست مهندس مهدی بازرگان تشکیل می‌گردد.
در رور ۱۹ بهمن پرسنل نیروی هوایی ارتش به محضر امام می‌رسند و با ایشان بیعت می‌کنند و همبستگی خود را با انقلاب ملت ایران به رهبری امام خمینی اعلام می‌کنند و سپس به سمت یکی از مسیرهای راهپیمایی که در حمایت از دولت موقت در حال انجام است‏، حرکت می‌کنند. در این راهپیمایی میلیونها تن از مردم برای ابراز حمایت از حضرت امام و دولت موقت اسلامی به خیابانها می‌آیند و در همین روز حضرت امام خمینی به زیارت حضرت عبدالعظیم (س) می‌روند.
۲۰بهمن ماه‏، طرفداران قانون اساسی با تجمع در استادیوم امجدیه (شهید شیرودی) دست به تظاهرات می‌زنند که ماموران نظامی با پرتاب کردن گاز اشک آور جمعیت را پراکنده می سازد. در ساعت ۹ شب سربازان گارد شاه به پادگان نیروی هوایی در شرق تهران (خ دماوند) حمله می کنند، صدای تیراندازی مکرر به گوش می‌رسد سربازان داخل پادگان با گفتن »الله اکبر« از مردم درخواست کمک دارند و مردم نیز با فریاد »الله اکبر« از خانه ها خارج می‌شوند. قضیه از آن جا شروع می‌شود که افراد نیروی هوایی که در داخل پادگان برنامه استقبال از حضرت امام خمینی را از تلویزیون مشاهده می کردند با فرستادن صلوات نسبت به امام خمینی ابراز احساسات می‌کنند و همین مسئله موجب درگیری میان افراد نیروی هوایی و سربازان گارد شاه می‌گردد. لحظاتی بعد گاردی‌ها که از مدتها قبل در محل مستقر شده‌اند با تانکهایشان به خوابگاه حمله می‌کنند و شروع به تیراندازی می‌کنند که برخی از افراد نیروی هوایی موفق به فرار می‌شوند و تعدادی نیز به منزل حضرت امام پناهنده می‌شوند و عده‌ای دیگر از افراد نیروی هوایی در پادگان اعدام می‌شوند. در همین روز مردم برای کمک به سربازان نیروی هوایی مسلح می شوند.
۲۱بهمن ماه، دولت بختیار زمان حکومت نظامی را افزایش داده و حکومت نظامی را از ساعت۴بعدازظهر اعلام نمود.
فرمانداری نظامی تهران اعلامیه شماره چهل را منتشر می‌کند که در آن ساعت آغاز ممنوعیت رفت و آمد شبانه از دوازده شب به چهار و سی دقیقه بعد از ظهر تغییر یافته است. سرنشینان صدها اتومبیل با روشن کردن چراغها و نصب اعلامیه بر پشت شیشه‌ها ساعت جدید آغاز منع رفت و آمد را به اطلاع دیگران می‌رسانند، گروهی از جوانان نیز با در دست گرفتن اعلامیه‌های دست نویس به مردم هشدار می‌دهند که این یک توطئه است، به خانه‌ها نروید و در خیابانها بمانید.
حضرت امام خمینی دستور شکستن زمان حکومت نظامی و حضور مردم در خیابانها را صادر می‌نمایند‎؛ در ساعت چهار و سی دقیقه بعد از ظهر اتومبیلها و مینبی بوسهای وابسته به ستاد حضرت امام به خیابانها می‌آیند و اعلام می‌کنند که به امر امام خمینی اعلامیه شماره چهل فرمانداری نظامی غیر قانونی است… به خانه ها نروید. و دولت موقت نیز اولین اعلامیه خود را منتشر می‌کند: »خبری که ساعت چهارده امروز از رادیو ایران دایر به ممنوعیت عبور و مرور در شهر تهران از ساعت چهار و سی دقیقه بعد از ظهر پخش شده است توطئه علیه پیروزی انقلاب اسلامی مردم است و پذیرفتنی نیست.« در این روز در تهران و شهرستانها بین سربازان گارد و مردم مسلح درگیریهای بسیار شدید رخ می‌دهد.
اهالی محله‌های مختلف تهران به ویژه جوانان با لاستیک‌های کهنه، اتوموبیلهای اسقاط و هر وسیله دیگر شروع به ساختن مانع و آتش زدن آنها می‌کنند. مردم تمام خیابانها را با وسایل گوناگون می‌بندند و اقدام به سنگربندی‌ می‌کنند، مردم ساختمان تسلیحات را تصرف می‌کنند و اسلحه و مهمات آن را می برنند، تعدادی از تانکها به وسیله انقلابیون از کار می‌ افتد و شماری از کلانتریهای تهران پس از هجوم انقلابیون به تصرف درمی‌آید.
واحدهای نظامی چند شهر از جمله لشکر زرهی قزوین به سوی تهران روانه می‌شوند اما مردم جاده تهران-کرج را به منظور جلوگیری از ورود واحدهای نظامی به تهران مسدود می‌کنند. تهران به صحنه یک جنگ واقعی و همه جانبه تبدیل می‌شود و از نخستین ساعتهای غروب تا پگاه لحظه‌ای صدای شلیک گلوله‌ و غریور رعد‌آسای مسلسل و انفجار نارنجک قطع‌ نمی‌شود، بانک »الله اکبر« فضای شهر را پر می‌کند و تا بامداد «الله اکبر» شعار واحد شهر است.
صبحدم ۲۲ بهمن، خورشید پیروزی نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی طلوع می کند و انقلاب اسلامی ایران پس از سالها مجاهدت، ایثار، فداکاری و مقاومت در راه رضای الهی با رهبری بی نظیر حضرت امام خمینی و به همت مردم سرافراز ایران به پیروزی نهایی می رسد.
آری این گونه است؛ در ۲۲بهمن ۱۳۵۷، تاریخ به واقعیت می پیوندد؛ حق بر باطل پیروز می شود و طومار رژیم پهلوی و ۲۵۰۰ ساله استبداد شاهنشاهی برای همیشه در هم تنیده می شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۵:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 13