بیش از یک‌هزار میلیارد ریال زکات در آذربایجان‌غربی جمع‌آوری شد

بیش از یک‌هزار میلیارد ریال زکات در آذربایجان‌غربی جمع‌آوری شد

آرازآذربایجان،رییس اداره اجرایی زکات آذربایجان‌غربی گفت: یک‌هزار و ۷۰ میلیارد ریال زکات طی نیمه نخست امسال در استان جمع‌آوری شد که رقمی قابل توجه به شمار می‌رود.
حجت الاسلام علی مرادی سه شنبه شب در آیین تجلیل از مودیان زکات در سلماس افزود: این میزان ۳۰ درصد بیشتر از نیمه نخست سال گذشته است.
وی اضافه کرد: در نیمه نخست سال گذشته حدود ۸۲۰ میلیارد ریال زکات در آذربایجان غربی جمع آوری شده بود.
رییس اداره اجرایی زکات آذربایجان غربی ادامه داد: با جمع آوری این میزان زکات، استان در جمع پنج استان برتر در حوزه زکات حضور دارد.
مرادی اظهار کرد: افزون بر ۱۸ هزار مودی پرداخت زکات در آذربایجان غربی فعال است که در صدد هستیم این تعداد را به ۲۰ هزار نفر برسانیم.
آذربایجان غربی طی سال های اخیر همواره یکی از استان های موفق در حوزه جمع آوری زکات در کشور بوده و امسال هم در جمع ۶ استان برتر قرار گرفته است.
زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.
زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 14