۶ مرکز انتقال خون آذربایجان غربی در شب‌های قدر فعال است

۶ مرکز انتقال خون آذربایجان غربی در شب‌های قدر فعال است

آرازآذربایجان،معاون فنی و فناوری های نوین انتقال خون آذربایجان غربی گفت: ۶ مرکز شامل ارومیه، خوی، نقده، میاندوآب و مهاباد به صورت ثابت و یک واحد سیار دریافت خون این استان در شب‌های قدر فعال و آماده پذیرش خون اهدا کنندگان است.
دکتر علیرضا نجفی افزود: مراکز ثابت ارومیه و خوی در شمال آذربایجان غربی و نقده، مهاباد و میاندوآب در جنوب این استان در همه روزهای سال در حال فعالیت بوده که در ایام شب‌های قدر نیز به صورت سه شیفت آماده خدمات دهی به اهدا کنندگان خون است که از مردم علاقه مند برای اهدا خون دعوت می‌شود.
وی با تاکید بر فعالیت واحد سیار در شب‌های قدر افزود: با توجه به برگزاری مراسم لیالی قدر ماه مبارک رمضان در محوطه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، یک اتوبوس سیار خون‌گیری در این دانشگاه مستقر بوده و آماده ارائه خدمات به شب زنده داران شب قدر است.
نجفی ادامه داد: این واحد سیار در شب قدر روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه که شب‌های ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان است عملیات خون‌گیری انجام می‌شود.
وی با اشاره به هوشمند بودن سیستم پذیرش اهدا کنندگان خون گفت: اگر فردی به یک مرکز انتقال خون مراجعه کند و در صورت عدم پذیرش خون وی به دلیل وجود بیماری یا هر دلیل دیگر، مشخصات فرد اهدا کننده در سیستم ثبت می‌شود و در مراجعه به مراکز دیگر به صورت هوشمند نیاز به ویزیت مجدد در زمان بارگزاری نخواهد بود.
معاون فنی و فناوری های نوین انتقال خون آذربایجان غربی یادآور شد: این طرح در راستای کنترل بیشتر و بالا بردن سطح امنیت انتقال خون به نیازمندان خون اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: خون و ذخایر فرآورده‌های خونی یک نیاز دایمی و همیشگی مورد نیاز مراکز درمانی استان است و با مشارکت داوطلبانه عموم مردم سهم بسزایی در تحقق اهداف ترسیم شده این بخش ایفا می‌شود.
نجفی با تاکید بر همراه داشتن کارت ملی نزد اهدا کنندگان خون افزود: اهدا کنندگان خون در شب‌های قدر، پس از افطار جهت جلوگیری از افت فشار توصیه می‌شود تا از نوشیدنی‌های آب، چای و آبمیوه استفاده کنند.
وی نیاز بیماران به خون را همیشگی دانست و تاکید کرد: از شهروندان انتظار داریم در تمام مدت سال اقدام به اهدای خون کنند تا بانک خون در راستای خدمات رسانی به نیازمندان بتواند پاسخگوی بیماران نیاز به خون باشد.
در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ هزار واحد خون در آذربایجان غربی اهدا شده بود که این رقم در سال گذشته به ۸۰ هزار واحد خون رسید.
طبق بررسی‌های صورت گرفته از هر سه نفر، یک فرد در طول زندگی خویش به خون و فرآورده‌های آن نیاز دارد و در هر ۲ ثانیه یک نفر در دنیا به خون نیاز پیدا می‌کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۶:۲۸ ب.ظ

دیدگاه


نُه − 5 =