بیم و امیدهای یک انقلاب و آمارهای بر جای مانده

بیم و امیدهای یک انقلاب و آمارهای بر جای مانده

سجاد بهزادی
گروه تحلیل: بیش از ۴ دهه از عمر انقلاب گذشته و زمان و سرعت تحولات علیه ماست. بر خلاف اتوپیای انقلاب؛ ما در منظومه جهان امروز، چندان جایگاهی نداریم و نتوانسته ایم به انسجام در شفافیت و عقلانیت در مناسبات خود با دیگر کشورها برسیم. این یادداشت ناظر بر سخنان برخی صاحبنظران و مسئولانی است که هر کدام به نوعی نشانه ای از وضعیت بیم وامید در بعد از وقوع انقلاب ایران است. در بخش نخستین یادداشت، این سخنان عینا بازنشر داده می شود و در بخش دومین، نویسنده بر آن تحلیل کوتاهی خواهد داشت.منابع هر کدام از سخنان بازنشر داده شده با یک جستجوی ساده در رسانه ها قابل دریافت است.
*حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس” قبل از انقلاب ۱۶ هزار زندانی داشته‌ایم اما اکنون ۲۴۰ هزار زندانی داریم که وضعیت اسف باری است.”
*رئیس قوه قضاییه ” اعتراف میکنم هیچ تحولی در قوه رخ نداده است و زندانیان بعد چهل سال چند برابر شده اند.”
*رئیس اتاق ایران ” سهم کشور از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شده است و جایگاه ایران در انتهای زنجیره ارزش آسیا است.به بیان ساده، در طول چهل سال اخیر درحالیکه سرانه کره جنوبی ۸ برابر و ترکیه ۳ برابر شده، سرانه ایران نه تنها نسبت به چهل سال پیش که نسبت به پنجاه سال پیش نیز سقوط کرده است.”
*محمدرضا جهانپرور، اقتصاددان “هزینه یک انقلاب” تخمین میزند که در بازه زمانی مورد مطالعه، هر شهروند ایرانی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد سرانه اش را به علت انقلاب ۵۷ و سیاستهای اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی، از دست داده است.”
* ۶۰۰برابر شدن قیمت مسکن در ۳۰ سال، گوشه‌ای از عملکرد طلایی مدعیان مدیریت جهانی در ایران است.
*به گزارش “نود اقتصادی” مهاجرت اساتید بخشی از روند فرار مغزهاست که از انقلاب ۱۹۷۹ سیری صعودی داشته است. طبق مطالعات دانشگاه استنفورد در سال گذشته، از انقلاب تا کنون حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار ایرانی کشورشان را ترک کرده‌اند. این حدود ۳،۷ درصد جمعیت فعلی ایران است.در همین فاصله زمانی حدود ۷۰۰ هزار متولد ایران، تحصیلات خود را در خارج از کشور انجام داده‌اند. در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در خارج از ایران تحصیل می‌کنند که بالاترین رقم در دوره‌های مختلف است.اگر در سال ۱۹۷۹ حدود ۹۰ درصد می‌خواستند پس از اتمام تحصیلات خود دوباره به کشورشان برگردند و آنجا زندگی کنند، اکنون تحقیقات استنفورد نشان می‌هد که این رقم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. در حال حاضر حدود ۱۱۰ هزار ایرانی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی خارج از ایران مشغول به کار هستند. این رقم معادل یک سوم افرادی است که در مراکز دانشگاهی و تحقیقی داخل ایران مشغول به کارند.”
*عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان ” آمار طلاق در کشور ما بالا است و بعد از کشور گینه، بیشترین آمار ازدواج دختران کم سن و سال را داریم. بسیاری از ازدواج‌های دختران زیر ۱۳ سال بدون مراجعه به دادگاه صورت می‌گیرد. عامل اصلی آن‌ هم فقر فرهنگی و فقر مالی است.”
*سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد “بعد از گذشت ۳۹ سال هنوز کیش برق ندارد. یکی از مریض ترین اقتصادهای دنیا را داریم .رشد نقدینگی و خلق پول وحشتناک است و تولیدکننده‌ها از قوانین بی حساب و کتاب خون گریه می‌کنند.”
*وزیر کشور” اگر انقلاب بخواهد ضربه ببیند از ناحیه زنان است. هیچ نیازی نداریم که از فکر ناقص، ضعیف و مادی غرب بهره بگیریم و نشان دهیم که زن جایگاه مهمی دارد. اعتقاد دارم اگر انقلاب بخواهد ضربه ببیند، از ناحیه زنان است و اگر موفق هم بشود باز هم از ناحیه بانوان خواهد بود. غربی‌ها در دریایی از غفلت در حال غرق‌شدن هستند ولی ما یک مانیفست و منشور بسیار قوی در خصوص بانوان داریم.”
*دکتر محسن رنانی، استاد برجسته اقتصاد سیاسی کشور نامه‌ای سه قسمتی با عنوان آخرین فرصت جمهوری‌اسلامی ایران برای رهبر انقلاب می نویسد ” با وجود نتایج فراوانی که نظام مدیریت کشور در این چهار دهه داشته اما دستاوردهای آن قابل دفاع نیست: نزدیک به ۱۰ میلیون بیکار، بیش از ۴۰ سال تورم دو‌ رقمی، شاخص فلاکتی سه برابر متوسط جهانی. این‌ درحالی است که در دو دهه گذشته، سرشارترین درآمدهای نفتی کل تاریخ ایران را داشته‌ایم و همه این‌ها نشانه آن است که نظام مدیریت کشور، روز‌به‌روز در حال پس‌روی است و دیگر توان مدیریت بحران‌های انباشت‌شده ملی را ندارد و در صورت ادامه، با سَر باز‌‌ کردن هر بحران، سونامی چهل-سی (=۴۰ میلیون جوان زیر ۳۰ سال) کشور را با خود خواهد برد.”
*کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران ” در این شرایط هم وضعیت مردم از ابتدای انقلاب بهتر است.صف مردم برای مسافرت به شمال را ببینید؛ این یعنی رفاه/دست خدا با انقلاب ماست. وضعیت مردم در مقایسه با ابتدای انقلاب بهتر است و سطح رفاه مردم بالاتر از آن دوران است. اکنون می بینیم با پیش آمدن هر تعطیلی، مردم برای عزیمت به گردشگاه‌ها در شمال کشور صف می کشند که اینها نشان از سطح رفاه در کشور است.”
*وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ” ما مشکلات زیادی داریم و در حال گذار از دوران سختی هستیم، حال مردم خوب نیست و باید با مردم با هر فکر و سبکی دارند، زندگی کرد.”
*معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار “بی عدالتی بعد ۴۴سال عمر انقلاب؛ ادامه دارد. آیا باید برای مصلی تهران ۱۰۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شود اما چهار شهرستان حوزه سواحل مکران که مقام معظم رهبری تاکید مؤکد بر توسعه‌اش دارد، بدون حتی یک تخت بیمارستانی باشند؟ آیا عدالت در توزیع اعتبار بدین صورت است؟”
*مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش ” در ابتدای انقلاب ازدواج آسان تر بود اما امروز شاهد وجود حدود ۱۳ میلیون جوان در سن ازدواج هستیم.”
*حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ” تلاشگران عرصه صنعت نفت در این شرکت در ۴۲ سال گذشته موفق به حفاری و تکمیل ۴ هزار و ۸۰۶ حلقه چاه نفت و گاز در مناطق نفتخیز خشکی و دریایی کشور شدند.”
*فرشاد مومنی، اقتصاددان ” آیا شهروندان گرامی و حکومت گران می‌دانند که در بدترین سال‌های جنگ بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار، خانواده‌های این مملکت سالانه ۱۲۲ کیلو گوشت قرمز مصرف کرده‌اند و این میزان الان به ۶ تا ۷ کیلو در سال رسیده است؟”
*فعال محیط زیست ” در ۷۰ سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته و در حال حاضر تنها پنج میلیون هکتار جنگل در زاگرس باقی مانده است. این چنین که به نابودی جنگل‌ها و مراتع کشور کمر همت بسته‌ایم متاسفانه تا ۵۰ سال آینده تمامی جنگل‌ها و در ۸۰ سال آینده تمامی مراتع را از دست می‌دهیم.”
*علم‌الهدی ” متأسفانه پس از گذشت ۴۳ سال از انقلاب، هنوز حکمرانی دینی در کشور برقرار نشده است.”
*فرشاد مؤمنی اقتصاددان ” اوضاع و احوال جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا از نظر پاکدامنی اقتصادی یکی از شرم آورترین جایگاه‌ها در دنیا است. ما می‌توانیم در مقام شعار و ادعا بگوییم ما چنین و چنانیم اما با استانداردهای مشخصی معلوم می‌شود که آنچه ادعا می‌کنیم با آنکه که عمل می‌کنیم زمین تا آسمان با هم فرق دارند. ارزش پول همه جای دنیا به عنوان نماد هویت ملی تلقی می‌شود؛ با مراجعه به گزارش‌های بانک مرکزی متوجه می‌شویم که در ۲۰ ساله‌ی منتهی به سال ۱۳۹۶ به طور رسمی ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است. جامعه‌ای که بنیه‌ی تولیدی آن ضعیف شده است برای تامین مایحتاجش باید متوسل به دنیای خارج شود و نتیجه این می‌شود که شما در مقام شعار و تبلیغات و ژست، حرف‌های خیلی رادیکالی را علیه نظم بین‌المللی می‌زنید اما همزمان دارید به آنها وابسته‌تر می‌شوید.کاری که زنده‌یاد هدی صابر کرد این است که می‌گوید در سال‌های ۵۳ یا ۵۴ به بعد سطوحی از آگاهی حتی در بدنه کارشناسی حکومت پهلوی ظاهر شده بود. به خاطر اینکه جایگاه نسبی ساواک متزلزل شده است. اینها بیشتر جرأت کردند که حتی آن هشدارها و نقد گذشته را به صورت خیلی شفاف در اسناد پشتیبان برنامه و اسناد ارزیابی برنامه بیاورند.”
*احمد توکلی ” ۷۲ درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم ۷۲ درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.ما نباید خود را فریب دهیم، در ۴۰ سال گذشته اعتماد مردم به حکومت ما هیچ‌گاه از این میزان فعلی پایین‌تر نبوده‌ است. ادامه در صفحه۸
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


+ هفت = 12