کارگران به چه زبانی بگویند وضع زندگیشان خوب نیست

کارگران به چه زبانی بگویند وضع زندگیشان خوب نیست

گروه اقتصادی: آیا کارفرمایان می‌خواهند که کارگران را تحریک کنند و نیروهای کارشان مثل کارگران هفت‌تپه به نشانه اعتراض کارخانه را تعطیل کنند و به خیابان بریزند؟ کارگران دیگر به چه زبانی بگویند که وضع معیشتشان خوب نیست و از هزینه‌های زندگی در رنج و عذابند.
در ماه‌های گذشته شرکتی نبوده که به اندازه چند سال اخیر از نوسان نرخ ارز سود نکرده باشد. او معتقد است در صورت تهدید کارفرمایان به تعدیل نیروهای کار و مقاومت برای ترمیم دستمزدها، حوادث تلخ کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد تکرار خواهد شد.
امروز حساسیت شورای عالی کار به این دلیل است که سبد معیشت خانوار کارگری خالی است و کارگران با حداقل‌ها زندگی می‌کنند. متاسفانه هفته‌ای نیست که کارگران به ما مراجعه نکنند و از پایین بودن حقوق و افزایش هزینه‌های زندگی و نگرفتن سبد حمایت غذایی گلایه نکنند.
مشکلات کارفرمایان نباید با موضوع دستمزد کارگران درآمیخته شود و کارفرمایان مشکلات خود را درباره تولید و مواد اولیه و گرانی ارز باید با وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، کار و دارایی و بیمه و در یک کلام دولت حل و فصل کنند.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: نمی‌توانیم تا بحث افزایش مزد کارگران مطرح می‌شود جلسه شورای عالی کار را به مشکلات اقتصاد و کارفرمایان گره بزنیم. نمایندگان کارگری در جلسات قبل هزینه سبد معیشت خانوار را درآوردند و نمایندگان کارفرمایی هم پذیرفتند امروز اگر زیربار نمی‌روند و دربرابر خواست کارگران برای ترمیم مزد، تهدید به ریزش و اخراج نیروهای کار می‌کنند، نوعی کارشکنی است.
بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی افزود: آیا همین کارفرمایان می‌خواهند که کارگران را تحریک کنند و نیروهای کارشان مثل کارگران هفت‌تپه به نشانه اعتراض کارخانه را تعطیل کنند و به خیابان بریزند؟ کارگران دیگر به چه زبانی بگویند که وضع معیشتشان خوب نیست و از هزینه‌های زندگی در رنج و عذابند. وی ادامه داد: نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با تمام توان و تلاش به دنبال این هستند که فاصله بین سبد معیشت و نرخ تورم ایجاد شده را کاهش دهند و قدرت خرید را به کارگران برگردانند اما این که کارفرمایان هر بار که برای ارتقای قدرت خرید و معیشت کارگران تلاش می‌شود بهانه‌تراشی می‌کنند و تعدیل نیرو را وسط می‌کشند منصفانه نیست. کارفرمایان بهتر می‌دانند که دستمزد کارگر کمترین سهم را در قیمت تمام شده تولید دارد و در ماههای گذشته شرکتی نبوده که به اندازه چند سال اخیر از نوسان نرخ ارز سود نکرده باشد، اما تورم و افزایش قیمت مواد اولیه خود را رها کرده و به حقوق کارگران چسبیده‌اند.
در جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار بر لزوم بروزرسانی آمار و ارقام دستمزد و سبد هزینه خانوار کارگری تاکید شد. در این جلسه وزیر کار از اختصاص بسته‌های حمایت غذایی به کارگران خبر داد و با تایید عقب ماندگی مزد کارگران گفت که امکان ترمین دستمزد کارگران بر اساس شرایط کنونی وجود دارد.
همچنین نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از مراجعات مکرر کارگران به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: تا قبل از پایان سال ترمیم مزد کارگران در شورای عالی کار به نتیجه برسد.
ناصر چمنی ، با اشاره به برگزاری شورای عالی کار گفت: با توجه به نامه‌نگاری نمایندگان کارگری در جلسه اول شورای عالی کار و درخواست تشکیل جلسه‌ای منحصرا برای بررسی دستمزد کارگران، انتظار ما این بود که جلسه بعدی شورا تنها با محوریت ترمیم مزد کارگران تشکیل می‌شد.
وی ادامه داد: واقعیت تلخ این است که شرایط زندگی بسیاری از کارگران که حداقل‌بگیرند به قدری سخت و دشوار شده که دیگر توان ادامه زندگی ندارند و باید فشار هزینه‌ها از دوش آنها برداشته شود.
امروز مراجعات مکرر کارگران را شاهد هستیم که از افزایش قیمت‌ها و افت شدید قدرت معیشت به ما پناه می‌آورند، لذا امیدواریم با توجه به نظر مثبت وزیر کار و تلاش نمایندگان کارگری، ترمیم دستمزد جامعه کارگری تا قبل از پایان سال اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: در نامه‌ای که به شکل کتبی در جلسه شورای عالی کار ارائه شد، درخواست کردیم که صرفا یک جلسه به موضوع دستمزد کارگران و بررسی ابعاد آن اختصاص داده شود. برابر آیین‌نامه شورای عالی کار اگر سه نفر از اعضای کارگری یا کارفرمایی شورا درخواست تشکیل جلسه بدهند مانعی ندارد ولی متاسفانه توجهی به این خواسته قانونی نشده است.
چمنی افزود: بر اساس قانون شورای عالی کار باید ماهانه یک جلسه داشته باشد که از نظر قانونی هم این جلسه را شاهد نبودیم و از وزیر کار انتظار داریم به عنوان رئیس شورای عالی کار دستور تشکیل جلسات شورای عالی کار حداقل ماهی یک بار را صادر کند.
به گفته وی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جلسه شورای عالی کار که خود در آن حضور داشت، برگزاری کمیته دستمزد را پیشنهاد کرد و موجب دلگرمی و امیدواری جامعه کارگری شد.
این مقام مسئول کارگری همچنین با اشاره به انتخاب معاون جدید روابط کار ابراز امیدواری کرد: با حضور ایشان جلسات بررسی دستمزد در شورای عالی کار و بهبود وضع معیشت خانوارهای کارگری به شکل مطلوبتری پیش برود.
دویست و هفتاد و هفتمین نشست شورای عالی کار با حضور وزیر کار و نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار ۲۳ آبان ماه امسال برگزار شد. این نشست با سیگنال‌های مثبتی برای ترمیم مزد کارگران و بهبود معیشت خانوارهای کارگری همراه بود و وزیر کار شخصا پیشنهاد تشکیل کمیته دستمزد شورا را به منظور بررسی ابعاد ترمیم دستمزد و سبد هزینه معیشت کارگران مطرح کرد. وزیرکار در این جلسه از پیش‌بینی توزیع بسته‌های حمایت غذایی دولت به کارگران خبر داد تا جامعه کارگری نیز در کنار کارمندان و بازنشستگان از مزایای بسته‌های غذایی بی نصیب نمانند.
این در حالیست که یک فعال حوزه کار از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خواست تا از معیشت کارگران به عنوان حیاتی‌ترین خواسته جامعه کارگری دفاع کنند.
علی اکبر سیارمه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تشکیل جلسه شورای عالی کار اظهار کرد: این جلسه فرصت مغتنمی برای گروه‌های کارگری و حتی کارفرمایی است، چون حضور وزیر کار به عنوان نماینده عالی هیات دولت، نقطه عطفی است تا نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خارج از بحث دستور جلسه به موضوع معیشت که یکی از حیاتی‌ترین مسایل کارگران است بپردازند و از این فرصت مغتنم نهایت استفاده را ببرند.وی افزود: شورای عالی کار مرجع سه جانبه‌گرایی است و نمایندگان هر سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی در آن حضور دارند و مباحث و موضوعات شورای عالی کار با نظرات همه گروه‌ها پیش می‌رود و با چانه‌زنی و بحث و تبادل نظر به نتیجه می‌رسد.
این کارشناس حوزه کار از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار خواست تا با توجه به فراز و نشیب ها و کش و قوس‌های فراوانی که جلسات کمیته دستمزد پس از استیضاح ربیعی (وزیر سابق کار) با آن مواجه شد، از جلسه امروز شورا که با حضور وزیر کار برگزار می‌شود به نحو مطلوب و شایسته و در جهت احقاق حقوق و مطالبات کارگران استفاده کنند.
سیارمه درعین حال پیش‌بینی کرد که جلسه امروز شورای عالی کار بیشتر به کلیات بپردازد و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی اراده وزیر کار در خصوص ترمیم مزد و بهبود معیشت کارگران را مورد ارزیابی قرار دهند.
وی با بیان این که بهبود قدرت خرید کارگران مهمترین مساله حال حاضر است، افزود: اگر چه صرفنظر از موضوع دستمزد و معیشت، مباحث مهم دیگری در حوزه روابط کار نظیر اشتغال، بیکاری، اجرای قوانین حمایتی و امنیت شغلی مطرح است ولی در شرایط کنونی اقتصاد توجه به معیشت کارگران از هر موضوعی واجب‌تر است.
به گفته این فعال حوزه کار در جلساتی که تاکنون میان گروههای کارگری و کارفرمایی و دولت در کمیته مزد برگزار شده است، همه شرکای اجتماعی نسبت به ارتقای قدرت خرید و بهبود معیشت کارگران اتفاق نظر دارند.
سیارمه تاکید کرد: فرایند تعیین دستمزد در شورای عالی کار به شکل سه جانبه و با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت دنبال می‌شود و ماده ۴۱ قانون کار نیز تکلیف تعیین دستمزد را به صراحت مشخص کرده و نرخ تورم و سبد معیشت خانوار را ملاک تعیین حداقل حقوق و دستمزد قرار داده است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا، پیشتر وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از ارائه برنامه خود برای افزایش مزد و ارتقای معیشت کارگران در اولین جلسه شورای عالی کار خبر داده و گفته بود امکان ترمیم دستمزد کارگران براساس شرایط کنونی وجود دارد.او عقب‌ماندگی مزد کارگران را تایید کرد اما گفت که فاصله ۸۰۰ هزار تومانی مزد کارگران با سبد هزینه معیشت باید بررسی شود.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۴ ق.ظ

دیدگاه


+ یک = 6