بیمه سلامت ایرانیان، زنده شدن امیدها برای توسعه بیمه همگانی

بیمه سلامت ایرانیان، زنده شدن امیدها  برای توسعه بیمه همگانی

گروه گزارش: اجرای طرح بیمه سلامت ایرانیان با هدف زیر پوشش بردن تمامی افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، از اول اردیبهشت ماه امسال در سراسر کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی آغاز شد و اجرای آن مورد توجه شهروندان و خانواده‌های فاقد بیمه‌های درمانی قرار گرفت.
اجرای این طرح، برق امیدی بر چشمان خانواده‌هایی بود که به دلیل نداشتن بیمه‌های درمانی، در زمان مراجعه به بیمارستان‌ها و بستری شدن در آن‌ها، هزینه‌های گزافی را متحمل می‌شدند و راه چاره‌ای نیز برای این امر نداشتند.
اجرای طرح بیمه سلامت ایرانیان، عامل مهمی در امیدوار شدن مردم به داشتن بیمه و کاهش هزینه‌های سرسام آور درمانی است.
آذربایجان غربی هم در این میان از جمله استان‌هایی بود که طرح بیمه سلامت ایرانیان به خوبی در آن آغاز شد و در حال حاضر نیز ادامه دارد.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان و با توجه به ثبت نام‌های صورت گرفته، آذربایجان غربی در رده سوم تعداد ثبت نام‌ها قرار دارد و تاکنون افزون بر رقم‌های پیش بینی شده در این استان در طرح بیمه سلامت شرکت کرده‌اند.
ثبت نام حدود ۲۲۰ هزار نفر موید این مطلب است که بسیاری از خانواده‌های حاضر در این استان، از امکانات درمانی بیمه‌ای برخوردار نبوده‌اند و در حال حاضر نیز نیستند که با اجرای طرح بیمه همگانی سلامت ایرانیان می‌توان به ارتقای بهداشتی و سلامتی استان با پوشش بیمه‌ای مناسب، امیدوار بود.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی در یک نشست خبری با اشاره به افزایش روزافزون تعداد ثبت نام کنندگان در استان در طرح بیمه همگانی سلامت ایرانیان گفت: تاکنون ۲۲۰ هزار نفر از مردم آذربایجان غربی که فاقد هرگونه پوشش بیمه‎ای بودند در سامانه بیمه سلامت ایرانیان ثبت نام کرده‌اند.
هاشم سلطانی اضافه کرد: آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر آمار ثبت نام کنندگان در طرح بیمه سلامت ایرانیان است.
وی اظهار کرد: افراد فاقد بیمه‎ای که در سامانه اینترنتی بیمه سلامت به آدرس الکترونیکی www.bimehsalamat.ir ثبت‎نام کردند می‎توانند از مزایای بیمه به ویژه در بخش بستری برخوردار شوند.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی، هزینه ثبت ‎نام یک خانوار برای دفاتر بیمه سلامت را ۲۰ هزار ریال اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به هماهنگی‎هایی که با دفاتر پیشخوان دولت در استان صورت گرفته، این هزینه برای هر خانوار از خانواده‌ها دریافت می‌شود.
سلطانی گفت: پس از پایان مهلت ثبت‎نام که بعد از اردیبهشت ‎ماه جاری است چنانچه افرادی بخواهند برای ویرایش و یا بقیه موارد به پیشخوان‎های دولت مراجعه کنند مبلغ ۱۰ هزار ریال باید پرداخت کنند.وی در خصوص نحوه استفاده از خدمات بیمه سلامت گفت: کسانی که نیاز به بستری شدن دارند می ‎توانند در جایی که مبادرت به ثبت‎نام کرده‌اند، یک پرینت از ثبت‎نام خود تهیه کرده و به نزدیک‎ترین شعبه بیمه سلامت مراجعه کنند.وی افزود: پس از انجام اقدامات لازم، فرمی برای این افراد تهیه می‎ شود که با آن فرم، بیمار مورد نظر ثبت نام شده به بیمارستان محل مراجعه معرفی می‎ شود و می‎ تواند از خدمات بستری استفاده کند.
مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان غربی ادامه داد: تعهدات بستری بیمه سلامت ایران از بدو ثبت نام آغاز می‌شود و هم وطنان می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی از مزایای طرح با تعرفه دولتی استفاده کنند.رضا پوراقدم سخنگوی طرح بیمه سلامت ایرانیان در آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه این استان در ثبت نام طرح بیمه همگانی سلامت، پس از استان‌های تهران و خراسان رضوی قرار گرفته گفت: پیش بینی اولیه برای ثبت نام در این طرح در استان، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر بوده است.
وی افزود: افرادی که بدون دفترچه درمانی هستند، باید در این طرح شرکت کنند و بقیه افراد که از هرکدام از بیمه‌ها دفترچه درمانی دارند در صورت ثبت نام، در غربالگری صورت گرفته از این طرح حذف می‌شوند.
وی از توجه ویژه به افراد کم برخوردار در اجرای این طرح خبر داد و اضافه کرد: معتادان، زندانیان و خانواده آنان نیز در صورت نداشتن دفترچه بیمه درمانی، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.
سخنگوی طرح بیمه سلامت ایرانیان در آذربایجان غربی اظهار کرد: نگاه سازمان بیمه سلامت به معتادان نگاه سلامت محور است و به آنان به چشم یک بیمار نگاه می‌کند که سلامت خود و خانواده‌اش به مخاطره افتاده است.
پوراقدم ادامه داد: تحت پوشش قرار دادن معتادان و خانواده‌های آن‌ها جزء برنامه‌های کاری بیمه سلامت قرار گرفته است که امیدواریم به اهداف خود در این خصوص دست یابیم.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن، زندانیان زندان‌های آذربایجان غربی نیز تحت پوشش بیمه سلامت می‌روند.
حال با توجه به اجرای خوب این طرح و استقبال بسیار خوب شهروندان به ویژه افراد کم درآمد، باید دید که ساز و کار بیمه سلامت برای غربال افراد دارای بیمه، کارساز است و یا همچون سال‌های گذشته تعداد بیشتری به افراد دارای دفترچه بیمه‌های چندگانه اضافه می‌شود.
البته با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، امیدها برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد بیشتر شده است.
ثبت نام در طرح بیمه همگانی سلامت ایرانیان از ابتدای اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه دارد ولی افرادی که پس از این ماه نیز از شمول دیگر بیمه‌ها خارج می‌شوند، می‌توانند در این طرح با رعایت شرایط لازم ثبت نام کنند.
آذربایجان غربی دارای بیش از سه میلیون نفر جمعیت است که از این تعداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده خدمات درمانی و ۳۳۳ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی هستند.به این تعداد باید بیمه نیروهای مسلح با بیش از ۳۰ هزار خانوار تحت پوشش و بیمه‌های سازمان‌های امدادی نظیر بهزیستی، کمیته امداد امام (ره) و بیمه‌های اختصاصی برخی از بانک‌ها را نیز اضافه کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


9 + = هفده