سرپرست اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي:

بیابان شدن عرصه های طبیعی استان موجب مشکلات معیشتی شده است

بیابان شدن عرصه های طبیعی استان موجب مشکلات  معیشتی شده است

گروه خبر: سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: متاسفانه تبدیل شدن این عرصه ها طبیعی استان به بیابان موجب بروز مشکلات زیادی در بخش سلامت و معیشت مردم منطقه شده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، میرصمد موسوی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این عرصه ها در منطقه مرزی بورالان ماکو و اطراف دریاچه ارومیه واقع شده اند افزود: تبدیل شدن این عرصه ها به بیابان موجب بروز مشکلات زیادی در بخش سلامت و معیشت مردم منطقه شده است.
وی ادامه داد: چشمه ثریا پست ترین نقطه استان است که دلیل این بیابان زایی ارتفاع پایین این منطقه است که دمای منطقه بیشتر و بارندگی کمتر است و علاوه بر این، عوامل انسانی نیز در این وضعیت دخیل هست که در این میان ۱۲ هزار هکتار در شرایط بحران قرار دارند.موسوی با بیان اینکه کل عرصه های منابع طبیعی استان دومیلیون و ۷۶۹ هزار هکتار است خاطرنشان کرد: از این مقدار ۵۵۰ هزار هکتار از این اراضی جزو مراتع درجه یک معادل ۲۱ درصد، یک میلیون و ۷۲ هزار هکتار جزو مراتع درجه متوسط در حدود ۴۰ درصد و ۸۶۳ هزار هکتار از مراتع نیز در حدود ۳۲ درصد جزو مراتع ضعیف است.سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان_غربی از رتبه سوم در تولید علوفه خبر داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار خانوار از طریق مرتعداری امرار معاش می کنند که باید تغییر یابد.
موسوی اضافه کرد:فرهنگ سازی و مشارکت عمومی برای حفاظت از اراضی ملی و تبیین جایگاه محیط زیست از دوران ابتدایی در مدارس باید آموزش داده شود و این مباحث به طور ویژه در جوامع اگاه سازی و نهادینه شود.
وی یادآور شد: در هفته منابع طبیعی امسال ۵۰۰ هزار اصله نهال غیر مثمر در سطح استان غرس خواهد شد که با اجرایی شدن این طرح در حدود ۱۲۵۰ هکتار به سطح فضای سبز استان اضافه خواهد شد.
موسوی اظهارداشت: در راستای تعادل سازی و ساماندهی مراتع ” طرح تعادل دام و مرتع” در سال های قبل اجرا می شد که متاسفانه اجرای آن در دهه ۸۰ متوقف شد.وی با بیان اینکه چهار تا هشت برابر ارزش کمی جنگل و علوفه ارزش زیست محیطی دارد که بسیاری از جوامع روستایی از این امر اطلاع ندارند گفت: استان رتبه سوم تولید علوفه را داراست و بهترین مراتع کشور در آذربایجان غربی قرار دارند.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طی ۱۱ سال بهره برداری غیراصولی، ۱۹ هزار هکتار مرتع استان توسط افراد سودجو جنگل تراشی شده و یا خشم مرتع شده است گفت: دو میلیون و ۶۱۹ هزار هکتار اراضی ملی ممیزی شده یعنی ظرفیت مرتع بر حسب بهره برداران و تعداد دام در مرتع مشخص شده است.
موسوی با بیان اینکه هم اکنون ۸۷ هزار و ۷۷۰ خانوار از مراتع استان بهره برداری می کنند افزود: باید سه میلیون و ۱۰۰ واحد دامی از مراتع استفاده کنند که این رقم هم اکنون بیش از ۷ میلیون دام است و تعادلی بین میزان مرتع و دام نداریم که این امر سبب تخریب مرتع، پوشش گیاهی و خاک می شود.
وی گفت: در استان ظرفیت دام به مرتع بسیار بالا است که برای حفظ مرتع و دامداری اقتصادی، دولت با برنامه ریزی اصولی دام مازاد و دامدار مازاد را حذف کند و در این میان باید دولت نسبت به رفع مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری تلاش کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


9 + = هجده