بازارهاي ايران همچنان اسير رکود تورمي

بسته ضد رکود دولت چقدر تاثیر گذار بوده است

بسته ضد رکود دولت چقدر تاثیر گذار بوده است

گروه اقتصادی :ایران در رکود تورمی به سر می برد.این ماجرا را به خوبی می توان با نگاهی به بازارهای مختلف کشور دریافت.از بازار مسکن گرفته تا بازار خودرو، آثار رکود تورمی در آنها هویدا است.رکودی که با پایین آمدن نرخ تورم نیز از شدت ان کاسته نشده و در واقع به نظر می رسد افکار عمومی به نوعی در انتظار ارزان شدن نرخ ها در بازارهای مختلف است.
انتظاری که خود بر رکود دامن می زند و به خاطر عدم تقاضا در بازار به نوعی به بالا رفتن قیمت ها و در تیجه بالا رفتن نرخ تورم کمک می کند.به همین دلیل بود که دولتی ها بسته ای را برای خروج از رکود تورمی ارائه کردند.بسته ای که قرار است به بازارهای راکد کشور رونق را باز گرداند اما خودداری نکات مبهم بسیاری است که هنوز برطرف نشده است.
هنوز از یادها نرفته است که حسن روحانی در گفت و گو با خبرنگاران در سفر استانی خود به چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفته بود: با اقدامات صورت گرفته خوشبختانه کشور از رکود خارج شد و هفته آینده بسته خروج از رکود اقتصادی رونمایی می‌شود.
جمله ای که خود ضد و نقیض است چرا که معلوم نیست اگر کشور از رکود خارج شده چه نیازی به تدوین بسته ای برای رکود اقتصادی بوده است.
از سوی دیگر، وزیر اقتصاد دولت یازدهم هم با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران در سال جاری به سمت خروج از وضعیت رکود تورمی حرکت کرده است، گفته بود: دولت محتاطانه و با توجه به حساس بودن این شاخص به مجموعه‌ شرایط و تحولات سیاسی – اقتصادی، نرخ تورم ۲۵ درصدی را برای پایان سال ۹۲ و ماه های اول سال ۹۳ هدف‌گذاری کرده بود که به ان دست یافته است.
این سخنان اما در حالی بود که با گذشت یک سال از فعالیت ها و برنامه ریزی ها اقتصادی دولت یازدهم، هر چند آمار و اظهارات دولتی ها امیدوار کننده است اما هنوز هم زمزمه گلایه های اقتصادی از سوی افکار عمومی بلند است وبه روایت بازارهای مختلف هنوز هم رونق به اقتصاد ایران بازنگشته است.
در هر حال درست طبق زمان وعده داده شده این بسته و جزئیاتش در اختیار رسانه ها قرار گرفت.
در فصل ابتدایی این گزارش، به عملکرد دولت نهم و دهم از سال‌های ۸۵ تا ۸۹ در زمینه اقتصادی و برخی سیاست‌های نادرست اتخاذ شده عامل افزایش تورم و رکود اشاره شده است. در بخش دوم نیز مهم‌ترین دوره در شکل گیری رکود و تورم از زمستان ۸۹ تا مرداد ۹۲ آمده‌است. همچنین در فصل سوم به عملکرد دولت یازدهم تاکنون اشاره شده و درنهایت مهم ترین بخش این گزارش، راهکارهای پیش روی دولت برای حل این مشکلات است.
بعد از ارائه این بسته بود که دولتی ها ادعا کردند این بسته ۱۸ ماهه به نتیجه می رسد و تا سال ۹۴ کشور از رکود تورمی خارج خواهد شد.
بعد ازارائه این بسته اما موج انتقادها و تمجید ها از این بسته آغاز شد. به عنوان مثال، محمد علی نجفی دبیر ستاد اقتصادی دولت ایران ابراز امیدواری کردکه با اجرای برنامه اقتصادی که دولت تهیه کرده اقتصاد ایران در یک سال و نیم آینده از رکود خارج شود!
این بسته اما با انتقاد برخی اقتصاددانان سرشناس مجلس نیز مواجه شد .
احمد توکلی و الیاس نادران، دو اقتصاددان مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهور انتقاداتی را به بسته پیشنهادی دولت وارد کردند و مدل بسته را نسخه شکست‌خورده صندوق بین‌المللی پول دانستند و ادامه سیاست‌هایی که از دهه ۷۰ در کشور در حال اجراست.
از جمله نقدهای واردشده به بسته این است که مدل تحلیلی به‌کار‌رفته در این بسته مدل نئوکلاسیک است که صندوق بین‌المللی پول برای چند دهه بر جهان تحمیل کرد و جز چند کشور که از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند، در بقیه‌ کشورها به شکست انجامید. این نسخه از آغاز دولت سازندگی و از دهه ۷۰ تاکنون در کشور، کم و بیش در حال اجراست و خود یکی از عوامل مهم وضع موجود است.
انتقاد دیگری که نادران و توکلی به بسته وارد کرده‌اند این است که آنچه بسته سیاستی در تعلیل و تحلیل وضعیت ارایه داده است، با واقعیات تطبیق درستی ندارد.
استدلال آنها نیز این است که تحلیل‌های ارایه‌شده در برخی جهات از واقعیت دور می‌شود. چون دلیل برخی از مشکلات به درستی تشخیص داده نشده است.
مسعود نیلی مشاور حسن روحانی اما به نوعی پاسخ منتقدان بسته رکود را داده است.او در این خصوص گفته: دولت ادعایی در مورد جامع و کامل‌بودن بسته خروج از رکود ندارد. دولت باید آنچه را که فکر کرده منتشر کند تا به نقد عمومی گذاشته شود.
نجفی هم البته در پاسخ به انتقاد این دو اقتصاددان به نوعی حرف های مسعود نیلی را تکرار کرده و گفته: دولت آقای روحانی تاکید دارد که این برنامه ای دراز مدت و جامع نیست و تنها برای شرایط رکود فعلی اقتصاد ایران تهیه شده است و برای خروج از این وضعیت اجرا می شود. با این حال و با وجود این سخنان هر چند مدت ها است از ارائه بسته گذشته هنوز هم اتفاق خاصی در سطح اقتصاد کشور رخ نداده و حتی در خصوص زمان بندی اجرای این بسته هم همانطور که در بالا ذکر شد، اتفاق نظر وجود ندارد.باید منتظر ماند و دید در نهایت چه آینده ای برای وضعیت آینده اقتصادی بازارهای کشور رقم خواهد خورد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


سه + 8 =