بستر ورود دستاوردهای علمی به عرصه تولید باید فراهم شود

بستر ورود دستاوردهای علمی به عرصه تولید باید فراهم شود

آرازآذربایجان- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید بستر ورود دستاوردهای علمی و دانشگاهی به عرصه تولید فراهم شود، گفت: این امر حیاتی است و در صورت تحقق نیافتن آن، هیچ دستاورد علمی، اثر اجتماعی و اقتصادی نخواهد داشت.
منصور غلامی در یازدهمین کنگره سراسری علوم باغبانی که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، افزود: یکی از لازمه‌های تقویت ورود دستاوردهای دانشگاهی به عرصه تولید، ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی و آموزشی است.
وی با بیان اینکه همکاری علمی با بخش‌های صنعتی و حل مشکلات اجتماعی از برنامه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری است، اظهار داشت: در همین راستا تغییر عناوین و محتوای برخی از دروس دانشگاهی انجام شده است تا علم‌اندوزی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کاربردی‌تر باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ادامه داد: دانشجویان را باید از چهاردیواری کلاس‌ها خارج و با پژوهش‌محوری کردن دروس، آنان را به دانش روز مجهز کرد.
وی با اشاره به حمایت‌های دولت تدبیر و امید از توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقیقات کاربردی، گفت: به طور جد به دنبال تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم زیرا این ارتباط می‌تواند به شکوفایی اقتصادی در کشور منجر شود.
غلامی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در دهه ۶۰ و پس از انقلاب اسلامی دوره تربیت نیروی انسانی را پشت سر گذاشتند، اظهار داشت: روند تربیت نیروی انسانی در دهه چهارم انقلاب اسلامی به سمت پژوهش‌محور بودن و کارآفرینی سوق یافته است که باید این روند تقویت شود.
وی با تاکید بر حرکت دانشگاه‌های کارآفرین به سمت ایجاد شغل در جامعه، گفت: دانشجویان باید به گونه‌ای تربیت شوند تا به خوداتکایی دست یابند.
وزیر علوم همچنین با اعلام اینکه هم‌اکنون بیش از چهارهزار و ۵۰۰ هکتار در کشور زیر کشت گیاهان زینتی قرار دارد، افزود: بیش از ۵۸‌ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند.
وی با اعلام اینکه سالانه بیش از ۲‌ میلیارد و ۷۰۰ میلیون گل به صورت شاخه‌بریده، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون انواع گل فضای سبز و باغچه‌ای و ۷۰۰ میلیون انواع گل آپارتمانی در کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: ایران در جایگاه ۱۷ تولید گل در جهان قرار دارد ولی متاسفانه رتبه ۱۱۳ صادرات گل در جهان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۲.۷‌ هزار تن گل‌محمدی در ایران تولید می‌شود، بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد گل‌محمدی جهان در کشورمان تولید می‌شود.
«غلامی» همچنین با اعلام اینکه سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور بیش از ۴۴ هزار و ۶۹۱ هکتار است، گفت: سالانه بیش از ۱۳۷ هزار تن انواع گیاهان دارویی در کشور تولید می‌شود.
وی ادامه داد: تجارت جهانی گیاهان دارویی بیش از ۶۰ میلیارد دلار اعلام شده و سهم ایران کمتر از یک درصد این آمار است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کاهش ورودی‌های رشته‌هایی همچون کشاورزی را مناسب ارزیابی نکرد و گفت: با ایجاد فرصت شغلی می‌توان گرایش جوانان به این رشته مهم را بهبود بخشید.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شامگاه دیشب وارد ارومیه شد و پس از سخنرانی در این آیین، نیروگاه برق خورشیدی دانشگاه ارومیه افتتاح می‌کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲:۲۶ ب.ظ

دیدگاه


هفت + 4 =