مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي خبر داد

احتمال تداوم مالچ‌پاشی محیط پیرامونی دریاچه ارومیه

احتمال تداوم مالچ‌پاشی  محیط پیرامونی دریاچه ارومیه

گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: موضوع مالچ‌پاشی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه با اهداف آزمایشی انجام شده است و احتمال دارد این اقدام در آینده نیز با هدف جلوگیری از طوفان‌های نمکی، در محیط‌پیرامونی دریاچه ادامه پیدا کند.
به گزارش آراز آذربایجان،مجید رستگاری اظهار داشت: موضوع مالچ‌پاشی در گوشه‌ای از دریاچه ارومیه کذب نبود، بلکه به عنوان یک کار آزمایشگاهی انجام شد. مدت زیادی است که حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به کمتر از یک میلیارد متر مکعب کاهش یافته و این در حالی است که حجم آب دریاچه در تراز اکولوژیک آن حدود ۱۴٫۵ میلیارد متر مکعب است و حجم آب دریاچه در بهترین شرایط تاریخی نیز حدود ۳۶ میلیارد متر مکعب بوده است. بنابراین شکی نیست که بخش‌هایی از دریاچه به طور کامل خشک شده است و چاره‌ای نداریم که به فکر تثبیت خاک با هدف جلوگیری از ایجاد طوفان‌های نمکی در بستر و محیط پیرامونی دریاچه ارومیه باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: همین حالا در قسمت‌هایی از بخش‌های خشکیده دریاچه ارومیه با هدف تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، گونه‌های گیاهی مقاوم به شوری و سازگار با محیط طبیعی دریاچه کاشته شده است، اما چون امکان کاشت این گیاهان در تمام قسمت‌های خشکیده دریاچه وجود ندارد، براساس مصوبه ستاد احیا، قرار است تثبیت خاک به روش مالچ‌پاشی البته با استفاده از مالچ‌های سازگار با محیط‌زیست که تجزیه‌پذیر هستند و آسیبی به اکوسیستم دریاچه نمی‌زنند، در محیط پیرامونی دریاچه ارومیه آزمایش شود. طبق همین مصوبه نیز طرح مالچ‌پاشی تحقیقاتی در سطح بسیار کوچکی از دریاچه در حوالی مراغه انجام شده است.
وی افزود: مساحت دریاچه ارومیه در بیشترین حجم آن حدود ۵هزار کیلومتر مربع بوده و با توجه به این که وسعت کنونی دریاچه تنها حدود ۶۹۰ کیلومتر مربع است و به دلیل تداوم آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در سال‌های آتی، احتمالا هیچ‌گاه دریاچه به بیشترین وسعت تاریخی خود نخواهد رسید، بنابراین بخش‌هایی از دریاچه که در گذشته آب داشته است، حتما در سال‌های آتی نیز خشک خواهد ماند. در چنین شرایطی، ضرورت دارد که در بخش‌هایی از قسمت‌های خشکیده دریاچه، عملیات تثبیت خاک با روش کاشت گیاهان مقاوم به شوری یا استفاده از مالچ‌های سازگار با محیط‌زیست انجام شود، بنابراین احتمال دارد که مالچ‌پاشی در محیط پیرامونی دریاچه ارومیه در آینده هم ادامه پیدا کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی همچنین درباره آخرین آمارهای مربوط به سطح تراز، مساحت و حجم دریاچه ارومیه توضیح داد: براساس آمارهای رسمی ثبت‌شده در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۲ هم‌اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰ متر، وسعت دریاچه ۶۹۰ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در آن ۹۵۰ میلیون متر مکعب است. این در حالی است که حجم آب دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیک آن حدود ۱۴٫۵ میلیارد متر مکعب بوده و به عبارت دیگر، حجم آب کنونی موجود در دریاچه، فقط حدود ۶٫۵ درصد حجم آن در تراز اکولوژیک است.
رستگاری در پاسخ به این سوال که آیا دریاچه ارومیه هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح تراز تاریخی خود قرار دارد یا خیر، به دیده بان ایران گفت: در تابستان امسال هم شاهد کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰ متر بودیم و به دلیل کمبود بارندگی‌های پاییزه، اکنون این موضوع تکرار شده است البته در سال ۹۴ و در زمانی که دریاچه به کمترین حجم آب تاریخ خود رسید، سطح تراز مانند امروز ۱۲۷۰ متر بود، ولی وسعت دریاچه حدود ۶۴۰ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در آن ۶۴۰ میلیون متر مکعب بود؛ بنابراین می‌توان گفت وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، تنها اندکی از بدترین شرایط تاریخی خود، بهتر است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


4 × شش =