نماينده مردم تبريز در مجلس:

برای حل مشکل دریاچه ارومیه باید سمن‌ها پای کار بیایند

برای حل مشکل دریاچه ارومیه باید سمن‌ها  پای کار بیایند

گروه خبر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حل مشکل و احیای دریاچه باید سمن‌ها پای کار بیایند گفت: ستاد احیای دریاچه را باید از ادارات بگیرند، باید جایی باشد که بتواند با قدرت کار کند و از مصرف آب پیشگیری کرده و با متخلفان برخورد کند.
به گزارش آرازآذربایجان ،شهاب‌الدین بیمقدار در نشست شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۲۱ هزار هکتار بعد از تاسیس ستاد احیای دریاچه ارومیه از آب استفاده کرده و به کشت‌های قبلی اضافه کرده‌اند، در صورتی که قرار بود در ۶۰۰ هزار هکتار ۴۰ درصد صرفه جویی شود، اظهار داشت: اشکال کار نمی‌دانم کجاست، طی مکاتبه‌ای که با وزیر نیرو داشتیم، گفتند تقصیر را گردن دیگران می‌اندازیم، اما من به خودشان هم گفتم آب در اختیار شماست، ندهید شما آب می‌دهید.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه را باور کنیم، افزود: مشکل ما این است که در اداره نشستیم و جملات را خوب پر می‌کنیم، اما نتیجه کار چیست.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت تغییر الگوی کشت برای کاهش مصرف آب، گفت: همه عادت کردند سیب بکارند بعد سیب بماند دستشان و بعد از آن به نماینده‌ها فشار بیاورند که سیب ما در کنار خیابان‌ها مانده است.
وی ادامه داد: برای حل مشکل و احیای دریاچه سمن‌ها باید پای کار بیایند، باید گزارش‌ها را در این خصوص تهیه و ارائه کنند و در کنار نمایندگان مردم باشند تا آنها پیگیری کنند.
بیمقدار با بیان اینکه متاسفانه همه تقصیر را می‌اندازند گردن یکدیگر ادامه داد: ستاد احیای دریاچه را باید از ادارات بگیرند، باید جایی باشد که بتواند با قدرت کار کند و از مصرف آب پیشگیری کرده و با متخلفان برخورد کند.
وی اضافه کرد: آذربایجان‌شرقی در خصوص تثبیت ریزگردها اقدامات خوبی انجام داده است، پس اگر بخواهیم می‌شود، خشک شدن دریاچه ارومیه و از بین رفتن تبریز بدون دریاچه را باور کنیم، آذربایجان‌شرقی بیشترین آسیب را از خشک دریاچه ارومیه می‌بینند.
همچنین استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اکثر مطالب در خصوص ستاد احیای دریاچه ارومیه ملی بوده و در اختیار استان نیست و مسائلی همچون بستن چاه در اختیار استان است.
مجید خدابخش در نشست شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه ستاد دریاچه ارومیه یک ستاد ملی بوده و ۲۷ راهکار بر اساس مطالعات انجام‌ شده در حوزه‌های مختلف توسط مشاوران و دانشگاهیان ارائه‌ شده است، اظهار داشت: اجرای این راهکارهای توسط ستاد احیا شروع‌ شده و بخشی از آن ۲۷ راهکار در قالب شورای فرهنگی و اجتماعی در استان‌ها در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی اجرا می‌شود.
وی افزود: با توجه به این موضوع باید کل ۲۷ راهکار به‌عنوان پیشخوان مدیریتی در کنار نشست‌ها باشد تا میزان توفیقات در کارهای مختلف بررسی و مرور شود.
خدابخش با اشاره به آمار اعلامی در خصوص تراز دریاچه ارومیه مبنی بر کاهش یک سانتی‌متری تراز دریاچه نسبت به سال گذشته، گفت: در سال‌های گذشته قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه هر سال نزدیک ۴۰ سانتی‌متر کاهش رخ می‌داد که به‌سوی خشک شدن می‌رفت، اما پس از تشکیل ستاد این کاهی نه‌تنها متوقف‌ شده بلکه افزایش کمی هم رخ‌داده است.
وی تصریح کرد: کل اعتباراتی که برای اقدامات استانی در نظر گرفته‌ شده بود طی چند سال گذشته ۷۲۴ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۳۰۳ میلیارد تومان تخصیص‌ یافته و به عبارتی ۴۱ درصد اعتبارات تخصیص پیداکرده است.
خدابخش ادامه داد: از جمله اقدامات انجام‌ شده در خصوص احیای دریاچه طرح تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز و انتقال پساب با لوله به طول ۵۵ کیلومتر بوده که بخشی از کار انجام‌ شده و بخشی دیگر در خصوص تأمین تجهیزات از خارج کشور باید نظارت و پیگیری شود.
استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: یکی از کارهای مهم در این مدت بر عهده سازمان آب منطقه‌ای بوده که با تشکیل ۲۳ اکیپ گشت طی چند سال گذشته ۳۶۷ موتور غیرمجاز جمع‌آوری و ۳۴۳ استخر غیرمجاز مسدود شده و ۳ هزار و ۳۱۹ چاه غیرمجاز مسدود شده است.
وی ادامه داد: این اقدامات بسیار ارزشمندی اشتباه توجه به اینکه همه این اقدامات در مقابل تنش با افرادی که ولو به‌صورت مجاز یا غیرمجاز حفاری و باغ دست کرده‌اند بوده و مراحل بسیاری را مستلزم است.
خدابخش تصریح کرد: در کنار طرح احیای دریاچه ارومیه طرح ملی دیگری با عنوان تعادل‌سازی منابع آب در خصوص کاهش آب‌های زیرزمینی وجود دارد که در این استان هر دو انجام می‌شود، مجموع کارهایی که در این چند سال اداره سازمان آب منطقه‌ای انجام داده نگهداشت ۵۱ میلیون مترمکعب در حوزه دریاچه ارومیه و ۲۵۶ میلیون مترمکعب در کل استان است.وی گفت: اکثر مطالب در خصوص ستاد احیای دریاچه ارومیه ملی بوده و در اختیار استان نیست و مسائلی همچون بستن چاه در اختیار استان است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ

دیدگاه


8 × یک =