بانک اطلاعاتی شهدای شیمیایی سردشت رونمایی می شود

بانک اطلاعاتی شهدای شیمیایی سردشت رونمایی می شود

آراز آذربایجان- فرماندار سردشت گفت: به مناسبت گرامیداشت سی و دومین سالگرد بمباران شیمیایی این شهرستان از بانک اطلاعاتی جامع شهدای شیمیایی رونمایی می شود.
اقصی نخشی پور اظهار داشت: این نرم افزار توسط معاونت اجتماعی سپاه سردشت تهیه شده و شامل ارائه زندگینامه ۸۵۷ شهید این شهرستان است.
وی اضافه کرد: فاجعه بمباران شیمیایی سردشت توسط آمریکا و رژیم بعث عراق انجام شد که هدف آن تلافی شکست‌هایی بود که در سایر جبهه‌های حق علیه باطل با آن مواجه شده بود.
وی افزود: مردم سردشت در طول دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان در یک صف قرار گرفته و با رشادت‌ها و از خودگذشتگی های خود به دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.
فرماندار سردشت اضافه کرد: در مراسم بزرگداشت سالروز بمباران شیمیایی امسال شاهد حضور معاونان وزارت امور خارجه، معاون بنیاد شهید کشور، استاندار آذربایجان غربی، و میهمانانی از سایر شهرهای کشور در سردشت خواهیم بود که در روز جمعه رأس ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود؛ غبارروبی مزار شهدا و سایر برنامه‌های جنبی این مراسم نیز در عصر روز جمعه برگزار می‌شود.

«نخشی پور» از افتتاح سالن همایش‌های سردشت در روز هفت تیر خبر داد و گفت: امسال مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت در سالن یادمان ۵۰۰ نفری شهدای شیمیایی این شهرستان برگزار می‌شود که برای بهره برداری از آن تاکنون ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی اضافه کرد: امیدوارم مردم و مسئولان سردشت همانند گذشته میزبانان خوبی برای میهمانان باشند چون اعتقاد داریم در جهت توسعه پایدار این میهمانان سفیران خوبی برای معرفی این شهرستان خواهند بود.
مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت نیز طی روزهای گذشته گفته بود که آمریکا جنایت‌های گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی از ترورهای بی وقفه، ساقط کردن هواپیمای مسافربری کشورمان تا بمباران شیمیایی سردشت را مرتکب شد که به عنوان نمادی از مظلومیت ایران در سطح جهان مطرح است.
رحیم واحدی بیان کرد: دولت باید با حساسیت بیشتری نسبت به مطرح کردن این فاجعه ضدبشری در سطح کشور و جهان اقدام کند.
وی اظهار امیدواری کرد: تشییع جنازه نمادین شهدای بمباران شیمیایی سردشت به عنوان حرکتی مردمی باید ثبت شود تا وضعیت آن روز به خوبی به آیندگان منتقل شود.
شهرستان مرزی سردشت در آذربایجان غربی در هفتم تیر ۱۳۶۶ شمسی از سوی هواپیماهای رژیم بعثی عراق بمباران شیمیایی شد و بدین ترتیب این شهر به عنوان نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان شناخته شد.
تعداد کثیری از مصدومان شیمیایی این شهر هنوز هم با دردهای این فاجعه دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از مصدومان نیز پس از ۳۲ سال در انتظار اعلام کمیسیون‌های پزشکی و تشخیص درجه جانبازی شیمیایی خود هستند.
رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی گاز خردل چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت و همچنین تعدادی از روستاهای آن را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
هر ساله به یاد قربانیان این بمباران شیمیایی، یادواره شهدای شیمیایی سردشت در این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.
شهرستان سردشت با توجه به تناسب جمعیتی دومین شهر کشور از نظر تعداد شهداست و در دوران دفاع مقدس ۸۵۳ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که ۱۱۱ تن از این شهدای والامقام از بسیجیان و پیشمرگان کرد مسلمان و ۶۱۳ نفر نیز شهدای مردمی هستند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۲ ب.ظ

دیدگاه


+ چهار = 7