بازی های رایانه ای تمرین خشونت اجتماعی

بازی های رایانه ای تمرین خشونت اجتماعی

شهین غریب بیدادرس
گروه گزارش: پایان بازی های رایانه ای در این برهه برنده ای ندارد و مقصر غرق شدن کودکان در دریای پرتلاطم این بازی ها، والدینی هستند که فرزندان خود را در برابر صفحات تلویزیون و رایانه رها کرده و سلامتی آنان را به بهایی اندک می فروشند. این روزها به جای کودکانی که در کوچه ها دنبال یکدیگر می دویدند، کودکانی را می بینیم که جلوی رایانه با سیم و کلید و نور، مشغول نابود کردن و کشتن دشمنان خیالی خود هستند که این امر روز به روز بیشتر شده و بر تعداد فرزندان تنها و سرگرم شده با بازی های رایانه ای افزوده می شود. در گذشته های نه چندان دور، بازی های اجتماعی بین کودکان اسباب تفریح و شادی خانواده ها و خود کودکان را فراهم می کرد و برخی وقت ها شاهد آن بودیم که بچه ها از بعد از ظهر تا پاسی از شب در کوچه به این بازی ها مشغول هستند ولی امروزه با ورود رایانه، گوشی های تلفن همراه هوشمند و تبلت به زندگی خانواده ها به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان، این بازی ها از زندگی بیشتر شهرنشینان و حتی برخی روستائیان رخت بربسته و اجتماع چندین نفره جای خود را به بازی با رایانه داده است. امروز کودکان و نوجوانان ساعت ها در اینترنت می چرخند و به بازی های رایانه ای می‌پردازند. برای درس خواندن وقت کم می‌آورند و در ساعت های تحصیل در مدرسه برای بازگشت به منزل لحظه شماری می کنند تا هر چه زودتر خود را در عالم بازی های رایانه ای غرق کنند و گاه حتی از رفتن به مهمانی های فامیلی یا دوستانه مرسوم سر باز می زنند تا برای بازی و وبگردی وقت کم نیاورند. بازی های رایانه ای با استفاده از تصاویر جذاب، پرتحرک و زنده و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به کودکان پرجنب و جوش ارزانی می کنند. این جذبه و کشش کودک را به عالمی از تخیلات می‌برد که در آن خود را قهرمان اصلی ماجرا می‌پندارند. این بازی ها با ترفندهای مختلف چنان تاثیری بر فکر و اعصاب کودک می گذارند که وی خود را جزئی از این مجموعه ماشینی می پندارد. این نوع رفتار کودکان که نشات گرفته از تاثیرگذاری رایانه و اقسام آن است، نتایج بسیار ناگواری را برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگترها رقم می زند.
*بازی های رایانه ای نوعی تمرین خشونت است
دکتر مصطفی محمدی، مشاور کودک و خانواده ، افزایش پرخاشگری و لذت بردن از خشونت را نتیجه استفاده افراطی از رایانه در دنیای امروز عنوان کرد و گفت: بازی های رایانه‌ای نوعی تمرین خشونت هستند و محتوای خشن برخی از این بازی ها به گونه ای است که بچه ها به صورت گروهی یا فردی در پی ضربه زدن متلاشی کردن، له کردن و نابودی برمی آیند. وی افزود: اگر به چهره آنها هنگامی که در بازی و در برابر رقیب تصویری خود یا مانع فیزیکی گرافیکی قرار می گیرند، نگاه کنید، به راحتی آثار خشم توام با اضطراب را می توان دید ولی بعضی از بچه ها از این حالت هم فراتر می روند و ناخواسته فریاد می کشند که این حالت از نظر روانی به تدریج در ذهن و روح بچه ها باقی می‌ماند و در رفتارهای روزمره آنان مشاهده می‌شود.
*محدود کردن خلاقیت، عارضه مهم استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای
مریم رستمی روان پزشک و مدرس دانشگاه نیز در این باره گفت: افزایش خشونت، محدود کردن خلاقیت و کم تحرکی سه عارضه مهم استفاده بیش از حد از بازی های رایانه ای هستند و این بازی ها به علت چارچوب و طراحی محدودی که دارند، نمی توانند به اندازه کافی و لازم در پرورش خلاقیت های کودکان موثر باشند. وی اضافه کرد: کودکانی که به طور مداوم با این بازی ها درگیر هستند، درون گرا و در جامعه منزوی و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان می شوند. روحیه انزواطلبی باعث می شود کودک از گروه همسالان جدا شود که این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری های دیگر است.
*تهدید سلامتی با ساعات طولانی بازی‌های رایانه ای
دکتر عابد فتاحی، متخصص بیماری های چشم نیز اظهار کرد: آسیب های جسمانی بازی های رایانه ای غیرقابل جبران هستند و می توان گفت که این بازی ها در طولانی مدت تهدیدی جدی بر سلامتی کودکان به شمار می روند. وی ادامه داد: مشاهده ها نشان می دهد که نوجوانان چنان غرق بازی می شوند که توجه نمی کنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی بر خود فشار می آورند و به دلیل اینکه کودک در یک وضعیت ثابت تا ساعت‌ها می نشیند، ستون فقرات و استخوان بندی او دچار مشکل می شود. وی اظهار کرد: احساس سوزش و سفت شدن گردن، کتف ها و مچ دست از دیگر عوارض کار ثابت و طولانی مدت با رایانه است و همچنین پوست در معرض مداوم اشعه هایی قرار می گیرد که از صفحه رایانه پخش می شود که ایجاد تهوع و سرگیجه به ویژه در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض بازی های رایانه ای است.
*بازی های رایانه ای مقدسات دینی را نشانه گرفته اند
استاد حوزه و دانشگاه های آذربایجان غربی نیز گفت: نوک پیکان بازی های رایانه ای مقدسات دینی را نشانه گرفته است و کودک با یک کلیک وارد دنیای دیگری می شود که اعتقادات و نمادهای مذهبی و دینی را هدف قرار می دهد. حجت الاسلام محمد خلیل پور افزود: تعدادی شرکت‎ های بزرگ تولید کننده بازی های رایانه ای با پشتیبانی برخی کشورها به صورت بسیار ماهرانه با کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بسیار زیاد با هدف تاثیر بر روی اعتقادات دست به تولید بازی های رایانه ای مختلف می زنند.
*جامعه باید نسبت به خطرات بازی های رایانه ای حساس شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این خصوص با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و آگاه سازی در خصوص گسترش این بازی های غیرشرعی و غیر قانونی گفت: صدا و سیمای آذربایجان غربی باید در راستای آگاه سازی بیشتر مردم استان در خصوص این پدیده تلاش کند چرا که بیشتر والدین از محتوای این بازی های رایانه‌ای بی خبر هستند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی افزود: تمام ویدئو کلوپ های استان باید مجوز قانونی دریافت کنند و تحت نظارت قانون به فعالیت خود ادامه بدهند. امام جمعه ارومیه با تاکید مجدد درباره برخورد و نظارت بر بازار تهیه و فروش بازی های رایانه ای اظهار کرد: نیروی انتظامی با هماهنگی دادگستری باید با بازار خرید و فروش محصولات نامتعارف و غیر قانونی برخورد کند. وی ادامه داد: آموزش و پرورش نیز باید اقدام هایی برای افزایش آگاهی اولیا و همچنین دانش آموزان اتخاذ کند و مردم و جامعه نیز باید نسبت به این پدیده شوم حساس شوند تا از آسیب های این تهدید جلوگیری شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 6 =