بازیگران مطرح سینما هم باید سالانه چند کار تئاتری داشته باشند

بازیگران مطرح سینما هم باید سالانه چند کار تئاتری داشته باشند

گروه فرهنگی:بازیگر نمایش »جامپ کات« درباره بازگشت سلبریتی‌ها به صحنه‌های تئاتر گفت: شاید بازگشت، واژه درستی نباشد اما هر بازیگری لازم است برای به روزماندن سالی یک دو کار تئاتری هم در کارنامه کاری خود داشته باشد.
مهران نعیمی‌اقدام اظهار داشت: درست است که فضای تصویر با تئاتر متفاوت است، اما برای بالانس کردن این دو و پرورش درست بازیگری، حفظ خمیرمایه و ورزیده شدن، نیاز است هر دو سمت را داشته باشیم. اگر صرفا دنبال تصویر باشیم قالب می‌گیریم و در تئاتر دست‌کم در روزهای نخست به مشکل برمی‌خوریم و برعکس.
خیلی از کارگردان‌های تئاتر به ساخت کارهای رئال روی آورده‌اند
بازیگر پانتومیست نمایش جامپ کات که اخیرا به کارگردانی حامد نصرآبادیان در نوفل لوشاتو روی صحنه بود، با بیان این‌که مدیوم تئاتر و تصویر به هم خیلی نزدیک شده و خیلی از کارگردان‌های تئاتر به ساخت کارهای رئال روی آورده‌اند افزود: در پانتومیم بزرگترین چیزی که به من کمک می‌کند این است که کلام ندارد و با شناخت ساختار آناتومی، اجزا و نقاط ضعف و قوت بدنم، می‌دانم که کدام عضله و مفصل را در کجا به خدمت بگیرم. خلق کاراکتر از شناخت درست ناشی می‌شود.
بازیگر فیلم سینمایی تورقوزآباد درباره حضور کارگردان‌های تصویر در سالن‌های تئاتر برای کشف استعدادهای بازیگری از میان تئاتری‌ها گفت: مسیر درست هم این است.
کسی که خاک صحنه تئاتر را خورده و به طور اساسی یاد گرفته که چه کاری باید انجام دهد می‌داند که نخستین اصل در بازیگری، ورود و برخورد در صحنه است و با آموختن این آداب، انتقال بازیگر از صحنه به مقابل دوربین خیلی زمان‌بر نخواهد بود؛ نهایتا بازیگر تئاتر در مقابل دوربین یک چارچوب و لنز و فضا را یاد می‌گیرد و خیلی سریعتر با فضای تصویر آمیخته می‌شود.
وی افزود: فضای آموزشگاهی هم یک طرف قضیه است اما کسی که زندگی روی صحنه را تجربه و نقشی را ایفا می‌کند، در قامت نقش لباسی می پوشاند و نفس به نفس با مخاطب هر شب به یک شکل اجرا می‌کند.
بازیگر مجموعه زیرخاکی ۲اظهار داشت: بر روی صحنه، تمرین تئاتر و آماده‌سازی بازیگر و رسیدن به نقش را داریم، وقتی همه اینها را انجام می‌دهد و ماحصل آن را مقابل تماشاگر به اجرا می‌گذارد طبیعتا اصول اولیه را آموخته و وقتی مقابل دوربین می‌رود و فیلمنامه را می‌خواند، یک تحلیل، نگاه و اتفاق درست را دارد.
بازیگر سریال آتش و باد ادامه داد: شاید کارگردان‌های حوزه تصویر با بازیگر تئاتر به مشکل بخورند اما چون خلاقیت ایفا و ارائه نقش را دارد، این مشکل برطرف می‌شود و در لحظه اگر چیزی کم و کاست و ناقص باشد، بازیگر تئاتر با آگاهی از راه‌های مختلف بازیگری، سریعا می‌تواند تغییر جهت داده و خلق نقش کند.
بازیگر فیلم سینمایی کارتن خواب گفت: این بهترین حالت ممکن است که کارگردان‌ها و دستیاران آنها به سالن‌های تئاتر بیایند و براساس ایدئولوژی و کاراکترهایی که در فیلمنامه است بازیگران مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
وی این را هم گفت که هر بازیگر تئاتری الزاما در تصویر موفق نمی‌شود. برخی تصویر فوق‌العاده دارند اما در تئاتر خوب نیستند و برعکس.
بازیگر تئاتر نباید درگیر تبلیغات شود
بازیگر تنگه ابوقریب همچنین درباره مشکلات عمده حوزه تئاتر اظهار داشت: مخاطبان امروز تئاتر آگاه و فهیم هستند و به تئاتر دیدن عادت کرده‌اند. فیلمی که ساخته می‌شود برای عموم است و تئاتر هم این گونه است.
یک بازیگر تئاتر نباید درگیر تبلیغات شود اگر صرفا بیزینسی به تئاتر نگاه شود باید آورده داشته باشد که گروه‌ها با خیال راحت اجرا کنند. خیلی از خلاقیت‌هایی که شکل می‌گیرد به دلیل نداشتن بودجه مالی و نبود تهیه کننده است.
بازیگر تئاتر درآمد بسیار کمی دارد.
نعیمی‌اقدم ادامه داد: بازیگر تئاتر همیشه باید آموزش ببیند و سلیقه مخاطب را در هر زمانی بشناسد و به‌روز باشد. بازیگران در سینمای حرفه‌ای تحقیق، پژوهش و کنکاش دارند که هزینه بر و زمان‌بر است که ما در کشور چنین چیزی را نداریم.
سالن‌های تئاتر خالی است
وی گفت: خیلی از سالن‌های تئاتر امروز خالی است و تنها برخی کارها به واسطه روابط عمومی خوب و یا اسپانسر گیشه دارند.
مهم تبلیغات است که هزینه دارد و این که مخاطبان چقدر دنبال کار خوب هستند؟ همگی اینها در گرو هم هستند. اگر کاری خوب باشد مردم می‌آیند و می‌بینند اما این که چگونه از اجراهای خوب باخبر شوند نقطه ضعف تئاترهاست.
بازیگر سریال جلال ۲ در عین حال با بیان این‌که نظرات مردمی بسیار اهمیت دارد و نگاه‌های تخصصی در بین این نظرات هست که به تقویت نمایش‌ها کمک می‌کند اظهار داشت: نظرات تنها نان قرض دادن به همدیگر نباشد.
برخی نظرات گاهی حتی از سمت مخاطبان عام داده می‌شود که دریچه جدیدی برای گروه، کارگردان و بازیگر باز می‌کند. این نظرات منجر به تعامل می‌شود و این گونه است که جامعه زیباتر و آگاه تری می‌توانیم داشته باشیم. مخاطبان اگر درست ببینند، درست بشوند و درک درستی از تئاتر داشته باشند این هنر رونق پیدا می‌کند.
بازیگر سینمایی غلامرضا تختی افزود: مردم اجرای خوب را می‌بینند اما لازم است پیش از دیدن نمایش، پیشینه‌ای از آن داشته باشد؛ از این حیث نظرات مخاطبانی که کار را دیده‌اند تاثیرگذار است. اگر این کلونی بزرگ‌تر شود آگاهی و سمت و سوی جامعه به آن سمت پیش می‌رود و جامعه با تمام گونه‌های اجرایی یک‌دست می‌شود.بازیگر نهنگ آبی درباره اجرای پانتومیم خود در نمایش جامپ کات هم که نخستین تجربه او پس از حدود دودهه کار تئاتر و تصویر است، اظهار داشت: از سال ۸۷ آموزش‌های لازم را در عرصه بازیگری دیدم و جسته و گریخته کار تئاتر انجام می‌دادم و از سال ۹۶ تا به امروز بیشتر مشغول پروژه‌های تصویری بودم. در طرح اولیه قرار بود خود کارگردان این نقش را بازی کند، بنا به تغییراتی که اتفاق افتاد و طرحی که بود کارگردان این نقش را به من محول کرد و ایده هم این بود که چالش جدید را پس از سال‌ها کار تصویری تجربه کنم.
ایده‌ام این است که صدِ خودم را به نمایش بگذارم
این بازیگر مترجم افزود: این اتفاق از حدود ۲ ماه پیش شکل گرفت و این اجرا حاصل ۱۰ جلسه تمرین بود. به عنوان بازیگر افتخار داشتم که با دقت گوش کنم، یاد بگیرم و اجرا کنم.
این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این باره که چه نمره‌ای به بازی خود در این نمایش می دهید؟ گفت: نمره را باید مخاطب بدهد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، وقتی بازیگر از کار خودش لذت ببرد این انرژی را قطعا به مخاطب انتقال می‌دهد. همیشه ایده و تفکرم در کار این بود که صدِ خودم را برای نقش بگذارم.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۸:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


− 6 = هیچ