انجمن اولیا و مربیان به دنبال نقشی فراتر از دریافت پول

انجمن اولیا و مربیان به دنبال نقشی فراتر از دریافت پول

نرگس محمدی

گروه اجتماعی: بیش از ۴۵ سال از تاسیس انجمن اولیا و مربیان در آموزش و پرورش می‌گذرد. با وجود تاکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه کارکرد این انجمن فقط دریافت پول نیست برخی معتقدند که این انجمن‌ها تنها بهانه ای برای اجرای درخواست‌های مدیران مدارس و دریافت پول از والدین است و از اهداف اولیه خود در برای توسعه و مشارکت خانواده‌ها و والدین دور شده است.
آغاز همکاری خانه و مدرسه در قالب انجمن به سال ۱۳۲۶ شمسی برمی گردد. در آن سال شورای عالی فرهنگ، تشکیل این انجمن‌ها را در همه آموزشگاه‌ها همراه با شرح وظایفشان تصویب کرد. در سال ۱۳۴۶ شمسی، انجمن اولیا و مربیان ایران تاسیس و به ثبت رسید. در مرامنامه اولیه این انجمن آمده است: انجمن ملی اولیا و مربیان ایران سازمانی است غیرانتفاعی و غیردولتی، این موسسه با همکاری و پشتیبانی کسانی که به تربیت عمومی نونهالان و نوجوانان علاقه دارند تشکیل می‌شوند و هدف‌های معین و مشخصی را بر محور سیاست‌های کلی آموزش و پرورش کشور و با معیارهای فدراسیون بین‌المللی اولیا و مربیان برای نیل به هدف‌های خود تعقیب می‌کند.
مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا، هماهنگی و هم‌سویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه، توسعه همکاری اولیای دانش_آموزان با مدرسه، ارتقای کیفیت فعالیت‌ها و ارائه پیشنهادهای مطلوب به مدیران، همکاری با مدیر مدرسه برای اجرای بهتر فعالیت‌های پرورشی  برگزاری اردوهای دانش آموزی و … ازجمله اهداف تعریف شده انجمن اولیا و مربیان است.
اما با مروری بر عملکرد انجمن‌های اولیا و مربیان و صحبت کردن با اعضای انجمن‌ها می‌توان به راحتی فهمید که این انجمن‌ها از اهداف تعریف شده‌شان دور شده و این انجمن به اهرمی برای دریافت پول از والدین تبدیل شده‌اند و در حقیقت مدیران مدارس به دلیل تامین نشدن سرانه مدرسه، از اعضای انجمن می‌خواهند که پول مورد نیاز را از والدین دریافت کنند.
*انجمن اولیا و مربیان محفلی برای دریافت پول است
(پرویز- ب) از اعضای انجمن اولیا و مربیان یک دبیرستان در این زمینه می‌گوید: محور صحبت اعضای انجمن در هر جلسه پول بود و مدیر مدرسه با توجه به ممنوعیت‌های آموزش و پرورش از اعضای انجمن درخواست می‌کرد که کمک مالی را از والدین دریافت کنیم.
او با بیان اینکه انجمن در هر جلسه به بهانه_های مختلف به عنوان مثال برای ایزوگام سقف مدرسه، اعتباری را به ازای هر یک از والدین تصویب می‌کرد، توضیح می‌دهد: اعضای انجمن برای دریافت پولی که تصویب می‌کرد از اهرم فشار نیز استفاده می‌کرد، به عنوان مثال به والدین گفته می‌شد اگر پول مورد نیاز را پرداخت نکنید  کارنامه فرزندانتان داده نمی‌شود و به نوعی مدیر مدرسه آن‌ها را به نوعی مجبور به پرداخت پول می‌کرد و اگر هم والدین اعتراض می‌کردند، مدیر توضیح می‌داد که این موضوع ربطی به او ندارد و انجمن اولیا و مربیان آن را تصویب کرده است.
این عضو انجمن درباره برگزاری کلاس‌های مشاوره و یا تهیه نشریه پیوند برای اولیا و دانش آموزان می‌گوید: تا آنجا که در جریان هستم این اقدامات نیز انجام می‌شود اما به شکلی محدود و در مناطقی خاص. در حال حاضر هدف اصلی انجمن‌ها، حل مشکلات و معضلات دانش آموز و والدین نیست و تاکید بیشتر بر دریافت پول است. چون سرانه مدارس به موقع پرداخت نمی‌شود و مدیر مدرسه به نوعی مجبور است که پول مورد نیاز خود را از والدین دریافت کنند و این‌گونه هیچ وقت مورد اتهام برای دریافت پول قرار نمی‌گیرند. یکی دیگر از اعضای انجمن اولیا و مربیان توضیح می‌دهد: از توانایی‌های علمی و تخصصی اعضای انجمن استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال در حال حاضر اکثر پدر و مادرها از تحصیلات علمی برخوردار هستند که این اعضا می‌توانند تخصص‌های علمی خود را در اختیار سایر والدین و یا دانش آموزان قرار دهند، اما هیچ_گاه چنین چیزی از اعضا خواسته نشده است. البته در برخی مواقع اعضای انجمن بازدیدی از مدارس برای ارائه گزارش کمبودها دارد، اما وقتی کمبودها را به مدیر مدرسه می‌گوییم، او دم از بی پولی زده و خواهان دریافت پول از والدین برای جبران این کسری‌هاست.
اگرچه انجمن اولیا و مربیان طی سال‌های گذشته با تدوین طرحی در ساماندهی کردن تخصص و مهارت‌های والدین دانش آموزان و ایجاد اتاق فکر سعی داشته که رویکرد مالی خود به اعضای انجمن را به همفکری و همیاری تغییر دهد و مُهر پولی بودن را از پیشانی خود پاک کند  اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.
*نگاه اقتصادی به انجمن اولیا و مربیان تصور اشتباهی است
(فرشته – ح) یکی از مدیران مدرسه راهنمایی در این باره می‌گوید: این تصور اشتباهی است که انجمن اولیا و مربیان اهرمی برای دریافت پول است. مدیران باید نگاه و بینش خود را نسبت به این انجمن تغییر دهند.
وی با بیان اینکه کارکرد انجمن اولیا و مربیان تنها دریافت پول نیست  می‌گوید: بسیاری از والدین تا چند سال گذشته تصور می‌کردند که انجمن‌های اولیا و مربیان محلی برای دریافت پول است، اما دیگر این تفکر حاکم نیست و بسیاری از والدین به نقش پررنگ اولیا و مربیان برای حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی پی برده‌اند.                        ادامه در صفحه ۸

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 2