انتظار صنعتگران آذربایجان غربی از دولت یازدهم

انتظار صنعتگران آذربایجان غربی از دولت یازدهم

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : صنعتگران استان آذربایجان غربی از دولتمردان انتظار دارند تا طرح ایجاد بازارچه دائمی محصولات و توانمندی‌های تولیدی استان آذربایجان غربی را در کشورهای ترکیه و عراق هر چه سریع‌تر عملیاتی کنند.
پس از استقرار دولت یازدهم در پاستور و معرفی وزرا و کابینه و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس؛ اکنون نوبت به چینش اعضای دولت در استان‌ها فرا رسیده و استانداران در اکثر استان‌ها معرفی و کار دولت در استان‌ها نیز رسمیت یافته است ولی این موضوع در آذربایجان غربی هنوز به دلایل مختلف اجرایی نشده است و هر روز که می‌گذرد، تبعات این عدم معرفی استاندار بیشتر نمایان می‌شود. این در حالی است که شرایط اقتصادی نامناسب استان علیرغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف و گوناگون این استان می‌طلبد تا فردی متخصص و آشنا با موقعیت نیروها و ظرفیت‌های استان هر چه زودتر سکان امور را به دست بگیرد.
وضعیت صنعت و صنعتگران در بخش اقتصادی استان بیشترین صدمه را از معرفی دیر هنگام اهالی ساختمان ایالت ارومیه می‌بیند و این در حالی است که صنایع کوچک و متوسط رکن اساسی ایجاد اشتغال هستند که اگر مسائل آن‌ها با بانک، بیمه و دارایی و موانع صادرات کالا، واردات مواد اولیه و انتقال پول رفع شود ارزآوری زیادی خواهند داشت. اگر چه برخی به کیفیت کالاهای تولیدی استان خرده می‌گیرند و کالاهای خارجی را بهتر تبلیغ می‌کنند ولی تحقیقات نشان می‌دهد که کیفیت محصولات ایرانی از کالاهای مشابه چینی بالاتر است.
کارشناسان حوزه صنعت استان معتقدند که عمده صنایع مستقر در استان شامل ریخته گری شیمیایی و پلیمری، پی وی سی و پلاستیک قطعات خودرو، تراشکاری و قطعه سازی، برق و الکترونیک، کانی‌های غیرفلزی، نساجی صنایع غذایی، داروسازی و صنایع معدنی است.
این در حالی است که افتتاح دفتر محیط زیست در شهرک صنعتی فاز یک یا دو ارومیه و سایر شهرک‌های استان با کمک شرکت شهرک‌های صنعتی استان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌توان بسیاری از چالش‌های زیست محیطی واحدهای شهرک را رفع کرد. این دفتر از طریق آموزش و اطلاع رسانی، راهنمایی، مشاوره و پایش زیست محیطی و بهسازی محیط، وضعیت زیست محیط منطقه را بهبود خواهد بخشید. صنعتگران استان از دولتمردان انتظار دارند تا طرح ایجاد بازارچه دائمی محصولات و توانمندی‌های تولیدی استان آذربایجان غربی را در کشورهای ترکیه و عراق هر چه سریع‌تر عملیاتی کنند.به نظر می‌رسد باید این بازارچه‌ها در شهرهای مرزی ترکیه و عراق ایجاد شود تا در اختیار تولیدکنندگان و تجار آذربایجان_غربی قرار گیرد.
در حال حاضر بخش زیادی از صنعتگران و تجار استان همچون صنایع نساجی و پوشاک، مواد غذایی، کفش و سایر صنایع تمایل و علاقه خود را برای حضور در بازار ترکیه و عراق اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود زمینه مناسب برای حضور آن‌ها توسط دولتمردان دولت یازدهم در آذربایجان غربی فراهم شود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برای حضور خوب و مناسب تجار و تولیدکنندگان استان در ترکیه و عراق، باید مسئولان استان گره‌ها و مشکلات پیش رو را مرتفع کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ویزای کثیرالاتردد اشاره کرد.
لازم است فرایند دریافت ویزای کثیرالاتردد برای تمام تجار و بازرگانان فراهم شود تا آن‌ها بتوانند برای انجام فعالیت‌های تجاری به سهولت از استان به ترکیه و عراق تردد کنند.
البته باید رایزنی‌ها و دیپلماسی‌های سیاسی به گونه‌ای صورت گیرد که رغبت مردم و مسئولان کشور ترکیه و عراق برای استفاده و مصرف کالاهای استان آذربایجان غربی نسبت به کالاهای وارداتی سایر کشورهای همسایه عراق و ترکیه بیشتر شود.
در چنین شرایطی انتظار می‌رود که مسئولان استان آذربایجان غربی به کسب بازار ترکیه و عراق و ورود صنعتگران استان به این کشورها را جدی‌تر نگاه کنند و برای تحقق این مسائل برنامه‌ریزی داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


1 × هشت =