انتخابات وکارکردهای آن

انتخابات وکارکردهای آن

محمدعلی خالق نژاد
گروه سیاسی: یکی از مظاهر و ستون های اصلی دموکراسی و مردم سالاری انتخابات است .انتخابات در نظام‌های مردم سالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیّت آن برهیچ احدی پوشیده نیست وضرورت توجّه به آن را بیش از پیش آشکار می سازد.
به گزارش آراز آذربایجان، در مروری کارشناسانه برروی این مسئله حیاتی می توان آیتم هایی را به منزله مهمترین کارکردهای انتخابات برشمرد که مهمترین آنهابه شرح ذیل می باشد :
۱-انتخابات عالی ترین مظهر حضور مردم در عرصه‌ سیاسی ومهمتر ین مجرای تحقق حاکمیّت مردم است .نظام مردم‌سالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، نظام داشتن حکومتی مثبت از حاکمیّت مردم و پاسخگویی در برابر مردم است به یک معنی نظامی ازمردم و برای مردم است .
۲-انتخابات فرصت مغتنمی است برای مردم تادید گاهها و نظرات‌ خودشان را نسبت به شیوه های حکومت داری و مدیریّت یک حکومت مردم سالارانه ابراز دارند و اگر نسبت‌ به‌ آن‌ نا رضایتی هم داشته باشند با برگزاری انتخابات کسی‌ یا گروهی دیگررا که مناسب تر،باکفایت تر می شناسند جایگزین کنند. بدینوسیله سیستم سیاسی روبه اصلاح وتکامل تدریجی پیش خواهد رفت .
۳- یکی دیگراز مهمترین کارکردهای انتخابات قاعده مند کردن انتقال قدرت سیاسی ازگروهی به گروه دیگر ،ازجناحی به جناح دیگراست.فقدان قاعده‌ ای برای انتقال وبازتوزیع قدرت سیاسی ومسئولیّت اداره‌ جامعه،مصائب سیاسی گوناگونی به دنبال خواهد داشت. انتخابات مشارکتی ،رقابتی وعادلانه به گروه‌هایی که برای قدرت سیاسی رقابت می کنند تضمین می دهدکه بهترین ومطمئن ترین راه وشیوه کسب قدرت حضور ومشارکت درانتخابات وحضور درپای صندوق‌های رأی می باشد نه قهر و تحریم کردن آن چرا که کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعیت لازم ازسوی مردم مسالمت آمیز ترین شیوه در رسیدن به اریکه قدرت است.
۴- انتخابات زمینه های لازم برای چرخش نخبگان ودگرگونی دربخش هایی از گروه حاکمه را بطور مستمر فراهم می کند. دریک نطام مردم سالار،قدرت همواره در چرخش است وبطور مداوم دست به دست شده وهیچ کس برای همیشه از دست یابی به قدرت محروم نمی شود.
۵-برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا، احساس مسئولیت نظام‌ درمقابل خواسته های جامعه‌ را افزایش می دهد .
۵- انتخابات وفضای پرشور و رقابتی پیشا انتخاباتی موجب افزایش آگاهی های سیاسی، اجتماعی ملّت شده وفضای مناظرات و جلسات ونشست هاوگعده های تبلیغاتی نامزدها زمینه آگاهی مردم از وضعیّت کشور درحوزه های مختلف را فراهم می آورد.
۷-سازماندهی انتخابات واقعی با افزایش مشارکت وگسترش رقابت سیاسی بین گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی بستری مناسب برای رقابت تشکل های موجود در جامعه به وجود می آورد و حتّی شرایط وزمینه های لازم برای بروز و ظهور گروه‌های جدید سیاسی، اجتماعی فراهم می شود. براساس این مؤلفه انتخابات به منزله عرصه‌ مبارزه دررقابت گروه‌هابا بسط علایق خودشان آشنا کرده وباور شهروندان را به رعایت ارزش های مردم سالارانه تقویت می کند. ازدیگر سورقابت مسالمت‌آمیز بین گروههاوجناح های سیاسی را برای تصاحب قدرت نهادینه کرده وموجب تقویت آنها می شود. ۸-درنهایت وآخرین ومهم ترین کارویژه انتخابات ومشارکت سیاسی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خود شان خنثی سازی توطئه‌ هاو تهدیدات دشمنان وبدخواهان نظام است که در عین حال موجب افزایش اقتدار نظام اسلامی وامنیّت ملّی کشور شده وپیامدهای مثبت منطقه‌ای وبین المللی برای هرنظام سیاسی درپی خواهد داشت. اگر چنانچه این مواردباهم تلفیق و ممزوج گردیده و با شیوه های اصولی به کار گرفته شوند به قطع ویقین دست آوردهای مطلوبی نیز درپی خواهد داشت که اهمّ آن درپی می آید.
*مهمترین دستاورد شرکت در انتخابات چیست؟
آن چه به عنوان کلیدی ترین محور ونیز مهمترین دستاورد انتخابات می تواند مورد توجه جدی قرار گیرد مسئله ” کارآمدی” است.کارامدی تابدانجا در مسئله‌ مدیریت کشور اهمیّت دارد که می تواند شاخصه ای برای مشروعیّت داشتن یا مشروعیّت نداشتن درنظام اسلامی قرار گیرد.براین مبنا باید اذعان نمود که کارآمدی ومشروعیّت درنظام مردم سالار وحیطه مدیریتی کشور لازم و ملزوم هم هستند.بطوریکه مشروعیّت همه کارگزاران ومنتخبین برآمده از انتخابات بسته‌ به انجام وظیفه وکارآیی بهینه درانجام وظیفه است. ازیک منظر می توان گفت همه ملاک ها ومعیارهایی که برای انتخاب کارگزاران نظام‌ اسلامی مشخص شده معطوف به کارآمدی است.بنابراین کارآمد سازی نظام جمهوری اسلامی ایران را می توان یکی از دستاوردهای مهم انتخابات به شمار آورد.
حفظ کارآمدی وتوان یک حکومت درایجاد وحفظ این عقیده درمردم که نهادهای سیاسی موجود شایسته ترین نهادها برای جامعه است ارتباط مستقیمی در حمایت وپشتیبانی مردم وحقانیّت حکومت درنزد آنها دارد.اگر مردم کارآمدی را در مسئولان کشور مشاهده کنند اعتقاد شان به آنها ونظام اسلامی واسلام روزبروز بیشتر خواهد شد .
همچنانکه بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: “…اگر مردم پشتیبان حکومتی باشند این حکومت سقوط نخواهد کرد ،اگر یک ملّت پشتیبان یک رژیمی باشند این رژیم ازبین نخواهد رفت .”(صحیفه امام جلد۸ص۳۷۲) ویااینکه مقام معظم رهبری درهمین رابطه فرمودند :” مشروعیت و کارآمدی همه ما وابسته به انجام وظیفه وکارآیی در انجام وظیفه است هرچه کارآمدی نباشد مشروعیت هم ازبین می رود.(۱۳۸۳/۵/۳۱ بیانات در دیدار بااعضای مجلس خبرگان رهبری)بنابر این ازیک منظر می توان گفت همه ملاک ها و معیارهایی که برای انتخاب کارگزاران نظام اسلامی مشخص شده است معطوف به کارآمدی است .

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = شش