امید وجه مشترک روحانی و اوباما

امید  وجه  مشترک  روحانی  و اوباما

اصغر مدنی
گروه تحلیل:دولت فعلی آمریکا با شعار تغییر وامید طی دو مرحله بر کاخ سفید دست یافت؛ و دولت دکتر روحانی نیز با شعار تدبیر وامید و گفتان اصلاح طلبی در باسکول افکار عمومی بیشترین وزن سیاسی را از آن خود نموده و در پاستور کانون مدیریت کلان اجرایی ماوی گرفت. شاید تقدیر این بوده که برای فتح افکار عمومی واژه رمز گونه امید وجه مشترک دو ملت و بهانه گفتگوی دو دولت باشد. اگر گفته شود دلالت لفظ بر معنی در فرهنگ‌های مختلف تعابیر مختلفی دارد. بدون تردید واژه امید، ذاتی فراگیر و جهان‌شمول جز یک معنی بر ذهن متبادر نمی‌نماید آن هم »امید به زندگی بهتر در سایه صلح جهانی«
با نگاهی مجمل به تاریخ معاصرمان، پیوسته شاهد بوده‌ایم از زمان مشروطه تا انقلاب اسلامی هرزمانی جامعه ما آبستن جنین دمکراسی و آزادی بوده از طرف همین غربی‌ها یا سقط جنین شده و یا پس از تولد در عهد طفولیت سر به نیست گردیده و به استبداد انحنا یافته است. شاید اگر در ۲۸ مرداد سال ۳۲ دولت مردمی مصدق توسط آمریکایی‌ها ساقط نمی‌شد، مسیر تاریخ ملت ما دگرگون می‌شد و امروزه کشور ما طلایه‌دار جامعه دمکراتیک و الگوی تمام عیار مردم و رژیم‌های خودکامه منطقه می‌شد و سازش دین و دمکراسی را ملت ما ۶۵ سال پیش نهادینه کرده بود.
بهر تقدیر، گرچه این ستم تاریخی قابل بخشش نیست ولی به قول مرحوم شریعتی : شایسته است به جای حسرت گذشته، غصه حال و نامیدی از فردا –از گذشته عبرت گرفته و در حال زندگی و امیدوار به فردای بهتر باشیم. اینک که دولت تدبیر امید با گام‌های اعتدالی خود و نرمش قهرمانانه مد نظر رهبری عزیز، مسیر مذاکره با دولت آمریکا را فراهم می‌سازد. نگارنده فراخور فهم خود آن را مغتنم و بر اساس دلایل ذیل گامی مثبت و ضروری میدانم.
۱-نه از باب غرب ستیزانه، بلکه از نگاه غرب شناسانه، بر این باورم که قدرت‌های هژمون وبرتر دنیا در این جهان فاقد حکومت، کشورهای مستقل در حال توسعه را بر نمی‌تابند. گرچه خورشید استعماری کشورهای مرکز یا شمال غروب کرده ولی نگاه اقماری به کشورهای جنوب همچنان در ذهنشان باقی مانده است. اگر کشوری همانند ایران عزیز با اتکاءبه پایمردی مردمانش در سبیل استقلال مسرانه پای می فشارد به یقین چوب لای چرخ دولتش می‌گذارند. طی این سال‌های مدید به خاطر مواضع ضد آمریکایی در سایه قدرت رسانه ایی خود فضای عمومی جهان را علیه ملت ما مسموم نموده‌اند.
دست در دست تروریسم دولتی صهیونیسم می‌گذارند و ما را حامی تروریست و چشم در چشم بنیادگرایان نفت سالار منطقه می‌دوزند ما را بنیاد گرا، مستانه با مستبدان منطقه بزم دوستانه می‌گیرند نظام ما را غیر دمکراتیک معرفی می‌کنند؛ و ده‌ها مورد دیگر. در واقع صدای ما به صدایشان نمی‌رسد فلذا تدبیر حکیمانه آنست که با مذاکره و گفتگو هست‌هایمان آن گونه که هستند به گوش جهانیان برسد.
۲-دولت‌های گذشته آمریکا در جریان جنگ تحمیلی، از تجهیز صدام تا جنگ نفت‌کش‌ها، از ساقط کردن هواپیمای مسافربری تا کمک به باز پس گیری فاو، از بلوکه کردن دارایی‌های ایران تا صدور ده‌ها تحریم ظالمانه و اتهام‌های بی اساس با دولت و ملت ما بد بوده و ضررش مستقیماً متوجه ملت ما شده است ما نیز در این سال‌ها بجز تحقیر آمریکایی‌ها در ماجرای گروگان‌گیری و سردادن شعارهای ضد امریکایی عملاً منافع ملی آن کشور را مورد مخاطره جدی قرار نداده‌ایم. فلذا حاصل جمع این تخاصم، دو سوءتفاهم بزرگ در بین دو دولت گردیده.
بدین معنی که آن سو تر، هر اتفاق تروریستی در هر جای عالم می‌افتد نا جوانمردانه لااقل یک انگشت اتهام به سوی کشور ما دراز می‌شود و از سویی در کشور ما هر نوع ناکارآمدی دولتمردان در هر زمینه ایی که به عدم رضایتمندی شهروندان منتهی می‌شود به حساب کارشکنی غربی‌ها علی‌الخصوص دولت آمریکا گذاشته می‌شود. فلذا حکمت دولت تدبیر اقتضاء می‌کند با عبرت از آنچه بر ما رفته با انعطاف هوشمندانه با دولت آمریکا مذاکره نماید.
۳- اقوال و اقاریر بزرگان دین ما نشان از مذاکره مستقیم با دشمن می‌نماید. دیپلماسی پیامبر بزرگ اسلام در صلح حدیبیه، ماجرای فتح مکه وتالیف قلوب معاندان، مذاکره مستقیم با هیئت اعزامی مسیحی تبار نجران که به مباهله انجامید، گویای این مطلب است حضرت امیر نیز در غائله جمل با سران حزب شتر چندین بار مذاکره و انذار دادند و علیرغم اینکه بارها فرمودند (انا ادهی) – (انا احق) که از معاویه زیرک‌تر وبر سبیل حقند به او چندین بار نامه نوشته، گاهی اندرز و گاهی انذار دادند و نمایندگانش در صفین به مذاکره مستقیم با دشمن نشستند.
زیرا که تثبیت انقلاب پیامبر (ص) و حفظ نظام سیاسی علی (ع) اقتضاء می‌نموده در چهارچوب اصول مسلم با دشمنان قسم خورده دین هم به گفتگو بنشینند. حال که گفتگو و مذاکره با بت پرستان لجوج معاند و گروه نصاری و دگراندیشان مسلمان جنگ طلب بخشی از سنت بزرگان دین ماست. با چه منطقی گروهی به خود اجازه می‌دهند. نماینده شایسته این ملت را به جرم ۱۵ دقیقه مکالمه تلفنی با رئیس دولت امریکا متالم و آزرده نمایند و در حالی که اقیانوس مواج ملت ایران شادمان از یک اقدام سیاسی بجای رئیس جمهور محترم بود فضای با نشاط جامعه را به تلخ کامی بدل نمایند.
بی گمان که درد دین ندارند زیرا اعتقاد امر عرضی نیست که با ارعاب و خشونت بتوان در کسی تدین ایجاد کرد بلکه دین اسلام ذاتی ایرانیان شده و در سه برهه تاریخ معاصر یعنی ماجرای تحریم تنباکو، کشف حجاب رضاخانی و انقلاب بزرگ اسلامی، ملت ما دینداری خود را به ثبوت رسانده و اعتقادات خود را از کسی یا گروهی به عاریه نگرفته‌اند کما اینکه خطری هم باشد فقهای معظم که دژهای استوار دینند از همه کس و کسان اولی‌تر و صالح‌ترند تا جامعه را در مسیر صراط قرار دهند بدخواهان ملت ید توانایی در به هم زدن مجالس و مراسم‌ها دارند که ایجاد اغتشاش در حرم امام (ره)، برهم زدن سخنرانی رئیس مجلس در قم و حمله به سفارت انگلستان که هر سه، مورد مذمت و نکوهش مقام معظم رهبری قرار گرفت مصادیق بارز تمامیت خواهی این گروه می‌باشد. به نظر می‌رسد این گروه اندک، ارادت ورزان طیف سایه نشینی هستند که در صورت مذاکره دولت ما با دولت آمریکا سعادتشان به خطر می‌افتد.
۴-اینک که حماسه سیاسی رقم خورده و ملتی که به دنبال تغییر بوده دولت مدعی تغییر را برگزیده است، اخلاق سیاسی حکم می‌کند دولتمردان منتخب یک‌بار برای همیشه تکلیف رای مردم را روشن نمایند و کشور را نه بر اساس باورهای سیاسی خود بلکه بر اساس آرای معنی دار انتخابات مدیریت نمایند؛ و شایسته است دکتر روحانی که روزی در قامت کاندیدای عقل گرای معتدل در میان مردم ظاهر شد وبا گفتمان اصلاح‌طلبانه، توانست اکثریت خاموش و نا امید جامعه را به پای صندوق‌های رای بکشاند و خود بر مسند ریاست قوه مجریه تکیه نماید کلید گره‌گشای خود را با قفل دردها و رنج‌های مردم بیازماید و به وعده های بهبود شرایط و اصلاح امور تن دهد وبا اتکاء به حمایت‌های رهبری بزرگوار انقلاب بی هیچ لغزش و لرزشی با نرمش قهرمانانه، باب جدیدی در مذاکرات اتمی با جهان غرب باز نماید و به فضل پروردگار مشکلات پیشروی از میان برداشته شود؛ و صد البته مراقب شکوه ملت متمدن ایران باشد که رئیس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا برای مذاکره و ملاقاتش بی قراری می‌کند و اگر از طرف مقابل انعطافی ببیند حاضر است برخلاف پروتکل داخلی کشور خود، رئیس جمهورمان را تا آخرین پلکان هواپیما بدرقه‌اش نماید. امیدوارم این گام‌های اعتدالی و عقلانی به عزت و پیشرفت ایران سرفراز کمک نماید. انشا الله

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


7 × هشت =