امتحاناتی که با اصرار حضوری شد و به تعویق نیفتاد
گروه جامعه: برگزاری آزمونهای حضوری متعدد دانش آموزان در روزهای اوج شیوع کرونا در کشور تصویب شد و وزارت بهداشت هیچ برآوردی از نتیجه برگزاری این آزمون ها در تداوم شیوع کرونا ارائه نداد.
امسال هم آموزش و پرورش تصمیم خود را نهایی کرد و در حالی که تعداد آزمونهای لغو شده آموزش عالی به آزمون رسید اما در مسیر برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم ستاد ملی مقابله با کرونا همان راهی را رفت که برای اقتصاد گردشگری اتخاذ کرد و با برگزاری تمام آزمونهای حضوری مربوط به آموزش و پرورش موافقت کرد؛ در حالی که هنوز در پیک چهارم کرونا هستیم و خطر شیوع ویروس به قول وزیر بهداشت چموش هندی رو به رو هستیم، چالشی دیگر پیش پای جامعه قرار بگیرد. این سیاست دوگانه ستاد کرونا در مقابل آموزش عالی و آموزش و پرورش شاید از آن روست که دانش آموزان کمتر اهل توئیتر و زدن هشتک و درست کردن کمپین هستند.
از میان آزمونهای سراسری هم آزمون کنکور کارشناسی با تعویق رو به رو نشد (البته همچنان احتمال تعویق آن وجود دارد)؛ شاید یکی از علتهای گرفتن تصمیم به برپایی آزمون حضوری دانش آموزان پایه دوازدهم نیز همین باشد؛ چون آنها به نمرات امتحان نهایی خود برای ورود به دانشگاه نیاز دارند.
آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ آخرین آزمونی بود که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونادر جلسه کمیتههای تخصصی به تعویق افتاد. مقرر شد کنکور سراسری در روزهای ۹ تا ۱۲ تیرماه و در زمان مقرر خود برگزار شود اما آزمون کارشناسی ارشد که قرار بود ۵ ۶ و ۷ خرداد برگزار شود به تاریخهای ۶ تا ۸ مرداد ماه منتقل شود.
آزمونی که قرار بود ۵۲۴ هزار نفر یک روز در آن شرکت کنند به تعویق افتاد اما امتحاناتی که در آن قرار است حدود ۶۷۰ هزار دانش آموز در پایه دوازدهم ۵۵۰ هزار دانشآموز پایه دوازدهم و ۱۲۰ هزار نفر که به صورت تک درس یا برای آزمون تعدادی از دروس در امتحانات نهایی امسال شرکت میکنند- بنا به آمار سال گذشته) آن هم نه برای شرکت در یک آزمون ۵ ساعته بلکه برای حضور مداوم و چندباره سر جلسات آزمون در این ماه موافقت کرده است و دلیلی برای تعویق آن نمی بیند!
علیرضا رئیسی، در پایان جلسه روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ستاد ملی مقابله با کرونا بابیان اینکه در حال حاضر در پیک کرونا در فاز چهارم هستیم و ۴۶ شهر در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۳۹ شهر نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند اما اعلام کرد که آزمون پایه نهم به صورت حضوری ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد برگزار میشود.
همچنین آزمون پایه دوازدهم ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد. آزمون سنجش ملی پایه ششم ۲۵ اردیبهشت به صورت حضوری برگزار میشود.
آزمون سمپاد ۲۰ و ۲۱ خرداد، آزمون مرحله دوم المپیاد دانشآموزی ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
آیا راه حل دیگری نبود؟
یکی از سوالاتی که این روزها مطرح است این است که با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشور و ناچاری برگزاری امتحانات و آزمونهای متعدد علیرغم اینکه اکثر آموزشها در بستر مجازی در حال رخ دادن است و آزمونهای پایان ترم دانشگاهی نیز در همین بستر مجازی برگزار میشود، چرا برای دو پایه نهم و دوازدهم که از سال قبل نیز چالش حضوری برگزار شدن این امتحانات وجود داشت، راهی پیدا نشده است که حداقل در روزهای اوج شیوع کرونا در کشور این آزمونها برگزار نشود؟
آیا قرار است دوباره راه رفته نوروز و باز کردن امکان مسافرتهای نوروزی را برویم؟ آیا ستاد کرونا تصور و برآوردی دقیق از احتمال شیوع کرونا با برگزاری این امتحانات دارد یا حقیقتاً این گروههای سنی نه ناقلان جدی کرونا هستند و نه به صورت جدی به کرونا مبتلا میشوند؟ آنچه این روزها نیاز جامعه است دادن اطلاعات کافی به جامعه مخاطب از سوی مسئولان است.
دانش آموزانی که امسال کنکور هم باید بدهند و هم در روزهای کرونایی برای سلامتی خود و خانواده شان دغدغه دارند، هم برای امتحانات نهایی که حالا دیگر اعلام شده در خردادماه و به صورت حضوری برگزار میشود و هم برای کنکور باید آماده شوند. حوزه مغفول جدی در آموزش و پرورش و حتی در وزارت بهداشت سخن گفتن با این قشر از دانش آموزان و کاستن از اضطراب هایشان است.
دلیل اصرار بر برگزاری آزمون حضوری
موضوع مهم این است که امتحانات پایه دوازدهم حتماً باید به صورت حضوری برگزار شود چرا که مانند کنکور آزمونی سراسری است و نمراتش در سرنوشت ورود به دانشگاه برای بسیاری از دانش آموزان مهم است؛ اما سوال این است که آیا این امتحانات نمیتواند به زمانی دیرتر از روزهایی که در اوج شیوع کرونا هستیم موکول شود؟بیشتر نمرات این آزمون برای انتخاب دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی مهم است و میتوان این بخش از انتخاب دانشگاه را به زمانی که امتحان گرفته شد موکول کرد (حتی اگر اصرار هست آزمون سراسری در زمان خود برگزار شود) اما واقعیت این است که برای آموزش و پرورش موضوع، مهم جلوه دادن امتحانات پایه دوازدهم چیزی بیش از اینهاست. آموزش و پرورش که تلاش دارد سهم سوابق تحصیلی را در کنکور بیشتر کند و آموزش عالی به دلایل متعدد از جمله استاندارد ندانستن این آزمونها از آن سرباز میزند، یک جدالی را ایجاد کرده است که حالا باید چوبش را وسط کرونا دانش آموزان و خانوادههایشان بخورند. در واقع آموزش و پرورش برای اهمیت دادن به آموزشهای ۱۲ ساله خود حتماً باید آن را به کنکور و انتخاب رشته گره بزند در غیر این صورت به نظر میرسد خود اهالی آموزش و پرورش هم محرکی جدی برای دانش آموزان که پای درس بنشینند ندارد!
چه میزان برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم ضروری است؟
خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش چند روز قبل گفته بود: همان اندازه که حفظ سلامت دانش آموزان مهم است هدایت تحصیلی و آینده تحصیلی دانشآموزان هم امر مهمی محسوب میشود که نباید لطمه و آسیبی به آن وارد شود. هدایت تحصیلی دانش آموزان و انتخاب رشته آنها به لحاظ تأثیری که در سرنوشت تحصیلی آنان دارد، بسیار حائز اهمیت است، لذا نباید اجازه دهیم که فضا دوقطبی شود و طوری القا کنیم که دو مقوله سلامت و امتحانات کنار هم نمیتوانند باشند، درصورتیکه اگر پروتکلهای بهداشتی رعایت شود، میتوانیم درجایی که لازم باشد، امتحان حضوری برگزار کنیم.
ساکی با تأکید بر اینکه تعطیل کردن امتحانات حضوری به معنای عدم تفکیک دانش آموزان برای شاخهها و رشتههای مختلف تحصیلی است، اظهار کرد: این موضوع، موجب تورم در یکرشته یا شاخه یا کمبود در رشته و شاخه دیگر میشود و بازار کار را نیز در آینده دچار مشکل میکند.
وی بابیان اینکه مقررشده است، امتحانات پایه نهم در شرایطی که وضعیت مناطق استان یکسان باشد، سؤالات بهصورت استانی و بر مبنای وضعیت تعیینشده طرح شود، اظهار کرد: سؤالات هماهنگ پایه نهم برای هر استان و یا منطقه بهصورت مجزا طراحی شود و دانش آموزان پایه نهم در مدرسه خود امتحان میدهند.
نکته مهم در برگزاری امتحانات پایه نهم این است که در هر صورت چون امتحانات این پایه به صورت مدرسهای برگزار میشود و تصحیح اوراق نیز به صورت کشوری نیست باز هم نمیتوان آنطور که بر اعتبار آن تاکید میشود و آن را حیاتی میشمارند، در نظر گرفت؛ به معنای شفاف آن اگر در مدرسهای قرار باشد به دانش آموزی نمرهای داده شود تا به رشته مورد علاقه اش برود، این امکان مهیاست و با این همه آموزش و پرورش معتقد است به ریسک آن میارزد تا امتحاناتی که از اساس دارای اعتبار و روایی نیست را به گونهای جلوه دهیم که دارای چنین اعتباری است.
این در حالی است که قرار نبود ملاک هدایت تحصیلی صرفاً نمرات دانش آموزان باشد اما به نظر میرسد عدم موفقیت آموزش و پرورش در اجرای درست هدایت تحصیلی باعث شده همچنان این دستگاه به نمرات پایه نهم بیش از آنچه اسناد بالادستی روی آن حساب کردهاند، حساب کند!
امتحانات پایه ششم هم حضوری شد
علیرضا رئیسی گفته است که آزمون سنجش ملی پایه ششم ۲۵ اردیبهشت به صورت حضوری برگزار میشود. این در حالی است که سال گذشته آزمون پایه ششم حذف شده بود.
گرچه رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی پیشتر گفته بود که برای پایه ششم ابتدایی ارزیابی عملکرد دروس ادبیات فارسی، ریاضی و علوم مورد تاکید ما هست، اما حرفی از سنجش ملی به صورت حضوری زده نشده بود و به نظر میرسد این مهم در سکوت خبری به نتیجه رسیده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،در مجموع قرار است روزهای متعدد و در فاصله زمانی کمتر از یک ماه آزمونهای پر مخاطبی به صورت حضوری با تولی گری آموزش و پرورش برگزار شود؛ در پیک چهارم کرونا و تهدید برای ورود به پیک پنجم با شیوع کرونای هندی قرار داریم و در نهایت این وزارت بهداشت است که باید پاسخگوی صریح این تصمیمات و عواقب آن باشد و برای جامعه روشنگری کند که آیا این مساله مانند سفرهای نوروزی یک تهدید است و یا نه تا خانوادهها حداقل اضطرابی نداشته باشند؛ کاری که وزارت بهداشت زمان اصرار برای بازگشایی مدارس در شهریور و مهر نکرد و متعاقب آن با ورود به پیک سوم کرونا خیلی زود مدارس تعطیل شد تا همین امروز!
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com
نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۵ ق.ظ