گزارش//

اما و اگرهای راه‌اندازی بندرخشک در جنوب آذربایجان‌غربی

اما و اگرهای راه‌اندازی بندرخشک در جنوب آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: در حالی که نماینده میاندوآب در مجلس از عدم حمایت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از بخش خصوصی برای راه‌اندازی بندرخشک در این شهر گلایه‌مند است که سازمان جهاد، تاکید می‌کند هیچ مراجعه‌ای توسط بخش خصوصی انجام نشده است.
آذربایجان‌غربی با نزدیک ۴۰ درصد شاغلان خود در بخش کشاورزی، به استان کشاورزی معروف است و در بسیاری از تولیدات زراعی و باغی در رتبه‌های ممتاز کشوری قرار دارد.این استان، قطب تولید چغندرقند، تخم آفتابگردان و سیب بوده و در تولید عسل و شیر نیز جزو پنج استان برتر به شمار می‌رود.
هر چند که همه ساله بعضی از محصولات کشاورزی مانند گوجه و خیار که میزبان فسادپذیری آنها بیشتر است به علت عدم صادرات به موقع، از بین رفته و حاصل زحمات کشاورزان در مرزها به باد می‌رود.به همین سبب موضوع راه‌اندازی بندرخشک در جنوب استان یعنی میاندوآب مطرح و مورد استقبال وزیر راه، نمایندگان مجلس و استاندار آذبایجان‌غربی قرار گرفته است.
کلیات راه‌اندازی بندرخشک توسط بخش خصوصی دنبال می‌شود
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تسریع در راه‌اندازی بندر خشک در میاندوآب اظهار داشت: بندر خشک در جنوب آذربایجان‌غربی به مساحت ۴۵۰ هکتار در جایی قرار گرفته که هم به راه‌آهن و جاده دسترسی داشته و هم باید باند هواپیمایی داشته باشد.
مهدی عیسی‌زاده تصریح کرد: هدف از ایجاد بندر خشک این است که تمامی محصولات باغی مانند گوجه‌فرنگی یا خیار که فسادپذیری بالایی دارند، از طریق جاده، راه‌آهن و از راه هوایی در کمترین زمان به کشورها و بازارهای هدف ارسال شود.
وی گفت: متاسفانه محصولات تولیدی کشاورزان همه ساله در دست کشاورزان باقی مانده و به موقع صادر نمی‌شود برای مثال گوجه‌فرنگی به کارخانه‌های رب‌سازی تحویل شده و آنها نیز به اندازه کافی خریداری نمی‌کنند و یا زمانی که محصول به کشورهای خارجی مانند عراق صادر می‌شود، با توجه به اینکه دو روز در مرز باقی می‌ماند در سومین روز فاسد شده و از بین می‌رود.
عیسی‌زاده با اشاره به اینکه کلیات راه‌اندازی بندرخشک توسط بخش خصوصی دنبال می‌شود اظهار داشت: اما متاسفانه در سیستم‌های دولتی به علت بروکراسی اداری کار به کندی پیش می‌رود در حالی که باید برای بخش خصوصی حداقل در عرض ۲۴ ساعت مجوز داده شود تا کار پیش رود چون از چهار ماه گذشته سازمان جهاد کشاورزی در این موضوع تعلل کرده است.
وی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی بندرخشک در جنوب استان،محصولات به موقع خریداری شده و به موقع نیز به محل فروش می‌رسد تصریح کرد: چندین شهر استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی می‌توانند محصولات باغی خود را به صورت مستقیم از طریق این بندر که صادرات و واردات دارد، ارسال و هم ترخیص کنند.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی آمادگی ۱۰۰ درصدی برای سرمایه‌گذاری ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومانی در این پروژه را داشته و در صورت معطلی سیستم اجرایی، انصراف می‌دهد، بنابراین دستگاه‌های اجرایی باید از معطل کردن بخش خصوصی و انصراف آن جلوگیری کنند.
هیچ کس از بخش خصوصی برای ایجاد بندرخشک مراجعه نکرده است
در این راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه راه‌اندازی بندر خشک در میاندوآب تنها در حد صحبت مطرح است اظهار داشت: تاکنون از بخش خصوصی هیچ کس برای سرمایه‌گذاری مراجعه نکرده که بررسی شود که مجوز لازم است یا نیاز نیست.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،اکبر کرامتی بیان کرد: برای راه‌اندازی بندرخشک باید از عرصه‌های منابع طبیعی واگذار شود و دبیر کمیسیون ماده ۲۱ سازمان جهاد کشاورزی استان و رئیس آن معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی است.
وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی قول می‌دهد که از این موضوع حمایت ۱۰۰ درصد انجام دهد اما مراجعه‌ای تاکنون رخ نداده و این سازمان در حداقل زمان به سرمایه‌گذار کمک خواهد کرد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


4 + = پنج