آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

افزایش ۱۴۸ درصدی اجرای احکام خلع ید مناطق جنگلی استان

افزایش ۱۴۸ درصدی اجرای احکام خلع ید مناطق جنگلی استان

گروه گزارش:در۱۱ ماه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی ۱۴۸ درصد و اراضی مرتعی ۳۷ درصد افزایش داشته است.
به گزارش آرازآذربایجان ، عرصه‌های منابع طبیعی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در جهت حفاظت از منابع طبیعی اقدامات موثرتری صورت گیرد که در این راستا طی ۱۱ ماه یک هزار و ۲۱۷ فقره اجرای حکم صورت گرفته و بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی که در تصرف افراد متخلف قرار گرفته بود خلع ید شده است.
۱۱ ماه امسال امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی ۱۴۸ درصد و اراضی مرتعی ۳۷ درصد افزایش داشته است.
مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف، قطع درختان جنگلی آتش‌سوزی، حضور دامداران غیر مجاز در عرصه‌ها و دام مازاد به شماره تلفن ۱۵۰۴، سامانه ۱۰۰۰۰۰۰۰۱۵۰۴ و یا به آدرس اینترنتی yeganwaz@gmail.com به صورت شبانه روزی اطلاع دهند.
*افزایش ۱۴۸ درصدی اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی آذربایجان_غربی
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اجرای احکام قضایی، گفت: طی ۱۱ ماه سال جاری یک هزار و ۲۱۷ فقره اجرای حکم داشته که در این راستا بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی ملی که در تصرف افراد متخلف قرار گرفته بود خلع ید شده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: ۱۱ ماه امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته اجرای احکام قضایی در خلع ید مناطق جنگلی ۱۴۸ درصد و اراضی مرتعی ۳۷ درصد افزایش داشته است.
سرهنگ یوسفعلی ابراهیم‌پور در جمع خبرنگاران در ارومیه اظهار داشت: یگان حفاظت از منابع طبیعی تشکیلاتی است متمرکز با سلسله مراتب خاص تحت امر فرمانده یگان که در راستای انجام وظایف و ماموریت‎های خود می‌تواند برابر قوانین و مقررات از سلاح استفاده نماید.
وی خاطرنشان کرد: یگان حفاظت از منابع طبیعی بر مبنای اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی و ماده ۱۷۹ قانون برنامه سوم توسعه که در ماده ۱۲۹ برنامه چهارم تنفیذ شده با پیشنهاد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و با تصویب ستاد کل نیروهای مسلح از اواخر سال ۸۴ به طور رسمی تشکیل شد و بر همین اساس در استان نیز از سال ۸۵ یگان حفاظت از منابع طبیعی تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.ابراهیم‌پور یادآور شد: یگان حفاظت با هماهنگی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مسئولان قضایی استان و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جهت جلوگیری از اطاله پرونده‎های تخلف پاسگاه ویژه در مناطق حساس ایجاد می‌کند.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: همکاران یگان حفاظت جهت اقدامات پیشگیرانه و اطلاع‌رسانی به موقع به منظور حفظ و حراست از عرصه و اعیان منابع طبیعی گشت و مراقبت می‌نماید.
*تشکیل یک هزار و ۵۲۵ فقره پرونده تخریب و تصرف در آذربایجان غربی
ابراهیم‌پور به اقدامات انجام شده در راستای تشکیل پرونده تخریب و تصرف در عرض ۱۱ ماه امسال در آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: طی ۱۱ ماه امسال یک هزار و ۵۲۵ فقره پرونده تخریب و تصرف در آذربایجان غربی تشکیل شده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اضافه کرد: با توجه فعال‌سازی گشت‌ها در کلیه عرصه‌ها به صورت عامل بازدارنده پرونده‌های تخریب و تصرف از کاهش برخوردار است.
ابراهیم‌پور با بیان اینکه از هرگونه بهره‌برداری و تخریب در جنگل‎ها و مراتع طبق قوانین موضوعه جلوگیری و برخورد قانونی می‌شود ادامه داد: با هرگونه چرای غیرمجاز دام در عرصه و اعیان منابع طبیعی جلوگیری و برخورد قانونی می‌شود.
وی با اعلام اینکه مرکز مانیتورینگ در راستای پایش عرصه‌های منابع طبیعی از طریق یگان حفاظت به صورت شبانه‌روزی فعال است افزود: اقدامات پیشگیرانه و اطلاع‌رسانی به موقع به منظور حفظ و حراست از عرصه و اعیان توسط اکیپ‌های گشت و مراقبت یگان حفاظت منابع طبیعی صورت می‌گیرد.ابراهیم‌پور ابراز داشت: تشکیل پرونده قضایی متخلفین قاچاقچیان و متجاوزین به عرصه‌های منابع طبیعی و جرائم مشهود برابر قوانین حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‎ها و مراتع ارجاع و اعزام به مراجع قضایی صورت می‌گیرد.
*۲۴۰۲ فقره اخبار واصله مردمی در راستای گزارش تخریب و تصرفات در آذربایجان_غربی
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اعلام کرد: ۱۱ ماه امسال اخبار و گزارشات مردمی از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ و سامانه پیامک حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به شماره ۱۰۰۰۰۰۰۰۱۵۰۴ حدود ۲ هزار و ۴۰۲ فقره بوده است.ابراهیم‌پور ادامه داد: اخبار واصله در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته که باید به لحاظ مسائل کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد تا علت کاهش تماس‌های مردمی مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان در عرض دو سال اخیر با هماهنگی‌های صورت گرفته و با تعامل ایجاد شده با کل دستگاه‌های اجرایی و قضایی موجب شد یگان حفاظت آذربایجان غربی در سال گذشته جزو شش استان برتر کشور انتخاب شود و در سال ۹۴ جزو استان‌های برتر اعلام شده است.
ابراهیم‌پور ادامه داد: کسب رتبه برتر را مدیون تلاش همکاران حفاظتی در استان، ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها، حمایت عوامل انتظامی و قضات و مهمتر از همه همکاری تک تک مردم استان بوده که در اطلاع‌رسانی به موقع تخریبات و تخلفات همکاری داشتند.وی یادآور شد: برای اولین بار مانوری در ۱۲ اسفند ماه امسال در سطح گسترده برگزار شد و نزدیک به ۴۰۰ نفر شرکت‌کننده داشت و طبق نظرسنجی از کارشناسان در راستای ارزیابی عملکرد نسبت به برگزاری مانور اظهار رضایت داشتند.ابراهیم‌پور ادامه داد: بیش از ۱۲۰ نیروی حفاظتی و ۵۰ خودروی امداد و نجات اداره کل در استان در این مانور حضور دارند و همچنین بیش از بیست دستگاه اجرایی نیز در مرکز استان در این مانور حضور داشته و با همراهی نهادهای اجرایی از جمله مدیریت بحران استانداری، پدافند غیر عامل استانداری، شهرداری ارومیه، هلال احمر مرکز اورژانس، اداره کل راه شهرسازی، پلیس راهور استان، نیروی انتظامی، آتش نشانی استان و… سایر دستگاه‌ها ذیربط در این همایش حضور داشتند.
وی ابراز داشت: خوشبختانه هیئت ورزش‌های هوایی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در حدود ۳۰ نفر به صورت چترباز و پاراگلایدر در این مانور شرکت داشتند که از این نیروها می‌توان در راستای حفاظت از عرصه‌های ملی بهره‌برداری بهتری کرد.
ابراهیم‌پور ادامه داد: زمان حریق و شروع آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور و در راستای شناسایی نقاط کور حمل نفرات در ارتفاعات با پاراگلایدر صورت گیرد که در جهت هلی برد نفر و تجهیزات انفرادی به ویژه در مناطق صعب‌العبور کاربرد دارد.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اضافه کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت دفاع بین سازمان جهاد کشاورزی امضا شده بالگرد در اختیار یگان حفاظت قرار دارد که در صورت بروز آتش‌سوزی بکارگیری می‌شود.
وی به اهمیت مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تصرف، قطع درختان جنگلی، آتش‌سوزی، حضور دامداران غیر مجاز در عرصه‌ها و دام مازاد به شماره تلفن ۱۵۰۴ و یا به آدرس اینترنتی yeganwaz@gmail.com اطلاع دهند. ابراهیم‌پور ادامه داد: سامانه پیام کوتاه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به شماره ۱۰۰۰۰۰۰۰۱۵۰۴ نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص تخریب و تصرف عرصه‌های ملی در استان بوده که منجر به ارائه گزارشات در اسرع وقت می‌شود.
منابع طبیعی از مواهب بیبدیل و بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود و اهتمام چشمگیر آحاد مردم و مسئولان را در راه صیانت و حفاظت از منابع طبیعی می‌طلبد و حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی به خصوص جنگل‌ها و مراتع با اقداماتی از قبیل استفاده صحیح از منابع طبیعی با توجه به تناسب آن، آموزش و بالابردن فرهنگ مردم و به خصوص بهره‌برداران از این منابع قابل حصول خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


سه − 2 =