فرماندار چالدران :

افزایش بیکاری جوانان آذربایجان غربی در سایه غفلت مدیران است

افزایش بیکاری جوانان آذربایجان غربی در سایه  غفلت مدیران است

گروه خبر:شهردار ارومیه گفت: توسعه مناطق محروم در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی با وضعیت فعلی بودجه امکان پذیر نیست و به اعتبارات بیشتری نیاز است.محمد حضرتپور در پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی که در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون دغدغه ما توسعه مناطق محروم است و همه در تلاشند که شاخصهای مناطق محروم را توسعه داده و دغدغه حل مشکل مردم این مناطق در مسئولان وجود دارد.وی با اشاره به کمبود بودجه فعلی به منظور توسعه مناطق محروم بیان کرد: اجرای همه اقدامات در نظر گرفته شده برای توسعه مناطق محروم با این وضعیت اندک بودجه و اعتبارات و محدود بودن آنها امکان‌پذیر نیست و برای توسعه زیرساخت‌های در نظر گرفته شده به اعتبارات بیشتری نیازمندیم.
شهردار ارومیه با بیان اینکه نرخ رشد چالدران منفی نیست بلکه مهاجرت بیشتر است و مشکلات زیادی در این شهرستان وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به فقدان وجود فاضلاب شهری و فقدان بهره‌مندی راه‌های روستایی از آسفالت اشاره کرد، افزود: باید مشکلات زیرساختی مناطق توسعه‌نیافته در فاز اول حل شود و به همین منظور باید راه‌های شهرستان چالدران آسفالت شده و شبکه فاضلاب شهری نیز در این شهرستان ایجاد شود.حضرتپور افزود: تا زمانی که راه چالدران درست نشود معلم یک سال در آنجا می‌ماند و سال بعد می‌رود و توسعه راه چالدران باید اولویت کاری ما باشد و در بحث فاضلاب چالدران که صفر است و برای گازرسانی و توسعه گردشگری نیز باید از اعتبارات کلان ملی استفاده شود و چالدران به دلیل فقدان بهره‌مندی از این موارد محروم است.
*افزایش بیکاری جوانان آذربایجان¬غربی در سایه غفلت مدیران
فرماندار چالدران گفت: مردم چالدران به عنوان دومین شهر محروم ایران به سبب محرومیت‌های فراوان این شهرستان با چالش‌های بسیار شدید روبه‌رو هستند.
کریم حسین‌زاده در این جلسه اقتصاد که در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: برخی مواقع من به عنوان فرماندار با اخلاق تندی به سراغ مسئولان می‌آیم که به خاطر محرومیت شهرستان چالدران است.
وی با بیان اینکه ما در چالدران به‌سختی برای توسعه این شهرستان می‌جنگیم و مسئولان نباید صدای بلند ما را بر مبنای رفتار تند ما حساب کنند، افزود: این صدای بلند ما به خاطر این است که محرومیت زیادی در شهرستان چالدران وجود دارد و هنوز که هنوز است برطرف نشده است.فرماندار چالدران در رابطه با فشاری که محرومیت این شهرستان برای مردم ایجاد کرده است بیان کرد: محرومیت‌های موجود در شهرستان چالدران، مردم این شهرستان را با چالش‌های بسیار شدید در بسیاری از زمینه‌ها روبه‌رو کرده است که باید به سرعت چاره‌اندیشی شود.
وی با بیان اینکه انتظار داریم که مدیران استانی ما را کمک کنید تا مشکلات موجود در شهرستان چالدارن از جمله مشکل جمعیت کسر شده و بیکاری جوانان منطقه حل شود، افزود: انتظار داریم از مدیران بزرگ استان آذربایجان غربی ما را یاری کنند چرا که استاندار آذربایجان غربی بهتر از بنده مشکلات موجود در چالدران و ظرفیت‌های موجود را نیز می‌دانند.
فرماندار چالدران تصریح کرد: از تمامی مدیران استانی و روسای دستگاه‌های مختلف درخواست همکاری برای چاره اندیشی به مشکلات شهرستان چالدران را داریم چرا که این شهرستان مشکلات بسیار جدی و فوریتدار دارد.
*چالدران در رتبه دوم شهرستان‌های محروم کشور قرار دارد‌
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چالدران بعد از شهرستان قلعه گنج استان کرمان در رتبه دوم شهرستان‌های محروم کشور قرار دارد.
عین‌الله شریف‌پور اظهار کرد: استاندار آذربایجان غربی ۳ سال قبل نیز مطرح کرده بود که تکاب و چالدران از شهرستان‌های محروم هستند و گفته بود که مدیران باید نسبت به این شهرستان‌ها در روند کاری خود تغییر ایجاد کنند و به آن‌ها بیشتر توجه کنند.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اجرای طرح توسعه چالدران گفت: اگرچه مشکلات اعتباری وجود دارد ولی امیدواریم در شهریورماه امسال با حضور وزیر کشور شاهد اجرایی و عملیاتی شدن طرح جامع توسعه چالدران باشیم و این طرح یک برنامه میان‌مدت است و ۱۰ سال طول می‌کشد و ما باید از امروز در هر مسئولیتی در این مسیر ما به رکاب شویم.
وی افزود: جایگاه شهرستان چالدران از نظر محرومیت در سطح کشور با ۱۷ هزار و ۷۸۸ امتیاز منفی بعد از شهرستان قلعه گنج استان کرمان در رتبه دوم قرار دارد که بر اساس ارزیابی‌هایی که ۵۸ آیتم در آن در نظر گرفته شده است ولی ما به یک پیش‌درآمد نیاز داریم و باید خودمان را برای بسترسازی های زیرساختی آماده کنیم و به هر شکلی باید قدم‌های خوبی برای بهبود وضعیت برداریم.شریف پور تأکید کرد: فیزیک، اقلیم و عدم مشارکت به دلیل ضعف پایگاه‌های درآمدی مردم سبب شده‌اند که شهرستان چالدران محروم شود و در بخش راه در رتبه ۱۷ ام در بین ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی قرار داریم و از ۴۵۶ کیلومتر جاده روستا تنها ۹۶ کیلومتر راه آسفالت داریم و در بخش آب نیز مشکلات داریم و فرسایش خاک نیز یکی دیگر از مشکلات شهرستان چالدران است.
*۵۰ درصد دانش آموزان چالدران در مقطع متوسطه تمایلی به تحصیل ندارند
مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی گفت: بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان شهرستان چالدران در مقطع اول و دوم متوسطه میل به تحصیل ندارند و برای رفع این مشکل به مدارس شبانه‌روزی نیازمندیم.
فریدون سید مصطفوی در ادامه جلسه اقتصاد مقاومتی آذربایجان غربی که در محل استانداری برگزار شد اظهار داشت: در سفر ریاست جمهوری به منطقه به لحاظ مشکلات چالدران اصرار داشتیم که وزیر کشور آقای رحمانی از شهرستان چالدران بازدید کنند که این اتفاق افتاد و در دو شاخص که مشکل جدی داشتیم بحث‌هایی انجام شد و وزیر کشور این موضوعات را از نزدیک دیدند.
وی بیان کرد: یکی از مشکلات شهرستان چالدران، نسبت دانش‌آموز به معلم است و برای ۲۱ دانش‌آموز ۱ معلم داریم و بیش از ۸۰ درصد معلمان غیربومی هستند و همین سبب می‌شود که آن‌ها دل به کار نداشته باشند و از لحظه‌ای که آمده اند فکر می‌کنند که آخرین جایی است که استخدام شده‌اند و دیگر راه برگشتی ندارند و امسال نیز هزار و ۱۱۴ نفر درخواست انتقال داده بودند و ما ۳۵ درصد را قبول کردیم ولی به چالدران نمی‌توانستیم دست بزنیم چرا که جایگزینی برای معلمان چالدران نداریم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی گفت: مشکل دوم پوشش تحصیلی واقعی است که این پوشش ۲۷٫۲۳ در ابتدایی است که مطلوب است ولی این آمار در متوسطه اول ۵۶٫۵۲ و دوم ۴۲٫۷۸ است که به معنی این است که بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان میل به تحصیل ندارند و مسائل اقتصادی و فرهنگ منطقه به‌شدت برای ما در مقطع متوسطه مشکل ایجاد کرده است و ما باید این دانش‌آموزان را در مدارس شبانه‌روزی آموزش دهیم.
مصطفوی افزود: این دو عامل نیز باید حل شود و از اعتبارات استانی اگر بتوانیم مدارس شبانه‌روزی ایجاد کنیم و حداقل ۷ مدرسه شبانه‌روزی موردنیاز است و این امر ضرورت دارد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی بیان کرد: قبولی‌های شبانه‌روزی بسیار وضعیت مطلوب دارند چرا رابطه معلمین و دانش آموزان و انگیزه دانش آموزان بسیار خوب است و اگر مدارس شبانه‌روزی در چالدران ایجاد شود می‌توانیم قبولی‌های خوبی از این شهرستان در کنکور داشته باشیم.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


7 + = شانزده