اشتیاق مردم برای خرید تنقلات بسیار بیشتر از کتاب است

اشتیاق مردم برای خرید تنقلات بسیار بیشتر از کتاب است

گروه فرهنگی: نویسنده ادبیات دفاع مقدس در ارومیه گفت: با نگاهی دقیق به طبقه بندی اولویت‌های یک خانواده در ایران می‌توان دریافت اشتیاق مردم برای خرید تنقلات بسیار بیشتر از کتاب است. زهرا کریم زادگان افزود: وقتی سبد خرید ما خالی از کتاب باشد چه انتظاری داریم که کودکان در آینده میلی برای مطالعه داشته باشند.
نویسنده رمان کوتاه اشک‌های بی صدا، در خصوص دلایل عدم رغبت به مطالعه گفت: ابتدا بهتر است نگاهی به وضعیت نوشتاری و ‌چاپ کتاب در کشورمان بیندازیم وقتی نویسندگانی که هنرمند نیستند و با هنر حتی آشنایی سطحی هم ندارند و صرف نام و ‌نان در فهرست نویسنده جای می‌گیرند و بدون توجه به عواقب آن که چاپ کتاب‌های بی کیفیت است وارد لیست می‌گردند باید شاهد عدم رغبت به مطالعه هم باشید.
وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی آیا جز شعار دادن حرکتی برای فرهنگ سازی کرده‌اند، تبلیغی صورت گرفته، هزینه‌ای شده که در چشم انداز ۱۰ ساله از آن بهره جست؟ یا خیر.
کریم زادگان اظهار کرد: آرزو کنیم که کتاب در قفسه‌های خانه‌ها جا گیرد و ‌کتابخوانی همگانی شود البته این محال است اما برای نهادینه کردن این فرهنگ برای بخشی از جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان باید حرکت‌های بنیادین صورت گیرد.
وی افزود: آموزش و پرورش، صدا وسیما، اولیا و نهادهای فرهنگی دست به دست هم دهند و ‌در این عصر که شبکه‌های مجازی تمام وقت خانواده‌ها را پرکرده حداقل ساعاتی هر چند کوتاه را برای کتاب، این یار مانده در زیر گرد و غبار فراموشی باز کنند.
این نویسنده ادبیات دفاع مقدس اضافه کرد: هرچند تا نمایان شدن افق‌های روشن کتاب و کتابخوانی در کشورمان هنوز راه دشواری درپیش داریم اما می‌توان گفت که با کمی پشتکار در توجه به مسایل بنیادین فرهنگ کتابخوانی بویژه در طرح ضرورت های فرهنگ سازی هدفمند و ‌مبتنی بر نظریه کارشناسان و آشنا کردن جامعه با غنای این فرهنگ تا حدود زیادی راه را برای قدم‌های موثر می‌توان آماده کرد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی ابتدا باید خانواده ها پیشقدم شوند به عبارتی خانواده نخستین کانونی است که ترویج فرهنگ مطالعه را می تواند در جامعه موجب شود.
همچنین چاپ‌ و انتشار کتاب‌های با کیفیت نیز از جمله عواملی است که موجب ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه می‌شود.براساس این گزارش مجموعه داستان ساقه های استخوانی، پرواز تا اوج، پروانه در آتش، تکلم خاموشی، مهربانو، رمان کوتاه اشک های بی صدا، ببخش کربلا نبودم، ‌پس از توباران بند نیامد وآثار متعدد دیگر ازجمله کتاب‌های زهرا کریم زادگان از نویسندگان برجسته ادبیات دفاع مقدس آذربایجان غربی است.
۲۱ تا ۲۷ آبان هفته کتاب نامگذاری شده و شعار امسال این هفته »ما همانیم که می‌خوانیم« است.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


9 − هفت =