استراتژی یک تیرودو نشان برای انتخابات مجلس دهم

استراتژی یک تیرودو نشان برای انتخابات مجلس دهم

مصطفی داننده
گروه سیاسی : شطرنج بازی سیاستمداران ایران آغاز شده است و گروه‌های سیاسی به دنبال چینش مهره‌های خود برای این بازی طاقت فرسا هستند. بازیگران این میدان در حال تماشای چینش‌های سیاسی رقبا هستند و سعی می‌کنند براساس استراتژی بازی خود را طراحی کنند. اصولا برای کسب پیروزی در میدانی که رقبای قوی به رقابت با شما می‌پردازند، احتیاج دارید برای کسب برتری استراتژیک، بخشی از بازی را به حریف واگذار کنید تا بتوانید به پیروزی بزرگ تر برسید.
حالا در فضای سیاسی ایران نیز بخشی از جریان‌های سیاسی برای کسب کرسی‌های سبز مجلس نگاه خود را از تهران دور کرده‌اند و به شهرستان‌ها چشم دوخته‌اند تا از آن طریق بتوانند مسیر پیروزی را برای خود همراه کنند. اصلاح طلبان و اصول گرایان به دلیل داشتن نیروهای بالفعل و بالقوه در تهران و شهرستان‌ها می‌خواهند در این دو زمین بازی کنند اما به طور مثال نیروهای نزدیک به محمود احمدی نژاد مهم ترین سرمایه گذاری خود را بر روی شهرستان‌ها گذاشته‌اند.محمود احمدی نژاد به عنوان محور اصلی این جریان برنامه‌های مشخصی برای انتخابات مجلس دارد.
او که می‌داند در تهران از شانس بالایی برخوردار نیست برای شهرستان‌ها برنامه‌های ویژه‌ای دارد. رئیس دولت‌های نهم و دهم به وزرای سابق دولتش آماده باش داده است تا آنها برای رقابتی نفس گیر آماده شوند.احمدی نژاد می‌خواهد شناخته ترین نیروهای خود را راهی رقابت با دو جریان اصلی کشور کند. رییس دولت سابق در نقشه سیاسی خود بر رای قومیت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است به خاطر همین می‌خواهد نیروهای خود را در شهرهایی که در آن به دنیا آمده‌اند و یا به آنجا تعلق دارند و زندگی می‌کنند گسیل کند تا از این طریق به هدف خود برسد.
از سویی دیگر شهردار سابق تهران که در انتخابات مجلس ششم از شهر تهران طعم تلخ شکست را چشیده است، برای استراتژی خود به دنبال وزرایی رفته است که هم در نزد اصول گرایان دارای وزنه سیاسی هستند و هم مشکلی با رابطه احمدی نژاد و مشایی ندارند. بدین ترتیب احمدی نژاد با یک تیر دو نشان می‌زند. هم دل اصول گرایان را به دست می‌آورد هم مشایی را با همراه با خود دارد.اصول گرایان شرط پذیرش احمدی نژاد را برائت او از مشایی می‌دانند. آنها معتقد هستند که احمدی نژاد به خودی خود یک نیروی انقلابی و اصول گراست و این مشایی است که او را از راه راست بدر کرده است. بخشی از جریان اصول گرایی تمام تلاش خود را کرده است تا میان » احمدی نژاد – مشایی« فاصله ایجاد کند و به اصطلاح خود احمدی نژاد ۹۴ را به احمدی نژاد ۸۴ تبدیل کنند.
احمدی نژاد نیز نشان داده است که به هیچ وجه حاضر نیست از مشایی دل بکند و به هر شکل ممکن به دنبال این است که از نظزات مشایی استفاده کند. درست است که او در ظاهر ارتباط خود با مشایی را قطع کرده است اما شاهدان جلسات او در ولنجک می‌گویند مشایی همچنان در صدر جلسات احمدی نژاد می‌نشیند و همچنان با اندیشه‌های خاص خود حاضران در جلسه را موعظه می‌کند.رئیس جمهور سابق ایران با این استراتژی خود هم دلدار را دارد هم دوستان سابقش را. احمدی نژاد بر این باور است که با این تئوری راه برای رسیدن به صندلی‌های مجلس هموار است.
به موازات این استراتژی ها، احمدی نژاد در طرح خود شهرهایی را انتخاب کرده است که هم جبهه پایداری و هم طرفدارانش درآن پایگاه خوبی دارند. آنطور که از شواهد پیداست این وزرا جلسات انتخاباتی خود را در شهرستان‌ها آغاز کرده‌اند.سید محمد حسینی، نامجو، مصری، نیکزاد، شیخ الاسلام، مصلحی، میرتاج الدینی، لنکرانی، شمس الدین حسینی، ابراهیم عزیزی و … از شاخص ترین اعضای دولت دهم هستند که احتمال حضورشان در انتخابات مجلس از لیست منتسب به احمدی نژاد وجود دارد.
کرمان، شیراز، تبریز، مشهد، اصفهان، اردبیل، شهرهای شمالی کشور و کرمانشاه شهرهایی هستند که احمدی نژادی‌ها آنها را برای رقابت سیاسی خود انتخاب کرده‌اند.آنچه مشخص است احمدی نژاد درحال حرکت گام به گام برای انتخابات مجلس است. انتخاباتی که خود او علاقه‌ای به حضور در آن ندارد. رئیس جمهور سابق ایران به دنبال فتح بزرگ تر است. فتحی که بتواند دوباره رابطه مشایی و احمدی نژاد را در فضای سیاسی ایران احیا کند. احمدی نژاد در راس چارت آینده سیاسی خود قوه مجریه را قرار داده است تا اولین رئیس جمهوری باشد که سه دوره ریاست در قوه مجریه را تجربه می‌کند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 3