از بیمارستانی در کنار قبرستان تا گلایه وزیر از بخش درمان

از بیمارستانی در کنار قبرستان تا گلایه وزیر  از بخش درمان

گروه گزارش: بیمارستان شهید بهشتی ارومیه تا مرحله کنونی به صورت کج پیش رفت تا جایی که دیگر نمی‌توان ادامه آن را با کاربری که برای این بنا در نظر گرفته شده است، قابل تصور دانست.
بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی شهید بهشتی ارومیه از سال ۸۸ آغاز شده است و بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر بود تا این بیمارستان در بازه زمانی چهار ساله و با اعتباری در حدود ۴۲۰ میلیارد تومان به بهره برداری برسد اما بعد از گذشت نزدیک به ۶ سال نه تنها این بیمارستان به نیمه راه نرسیده است بلکه امیدی به ادامه عملیات اجرایی آن به دلیل دودلی مسئولان وجود ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در این‌باره گفت: ساخت بیمارستان در جوار گورستان یک کار بسیار نادرست است و مشخص نیست مسئولان وقت با چه نیتی و منطقی دست به چنین کاری زده‌اند.
جواد آقازاده با اشاره به اختصاص اعتبار دو میلیارد تومانی در سال جاری برای ساخت بیمارستان شهید بهشتی ارومیه اظهار کرد: من هم در مقابل به پرداخت کنندگان این رقم گفتم که بروید و منتظر بمانید تا ۵۰ سال آینده شاید این بیمارستان به اتمام برسد.
وی با انتقاد از جانمایی اشتباه ساخت بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی و روند تخصیص اعتبارات افزود: در تلاش برای تغییر کاربری این بیمارستان به ساختمان ستادی دانشگاه علوم پزشکی و تغییر کاربری ساختمان کنونی ستاد به بیمارستان هستیم و در این باره با آستان قدس رضوی برای سرمایه گذاری مذاکراتی نیز انجام شد اما آن‌ها خواسته‌هایی داشتند که برآوردن آن‌ها خارج از توان ما بود و حاضر به سرمایه گذاری نشدند.
بحران کمبود تخت بیمارستانی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه ساخت بیمارستان یکی از ضرورت های اصلی بخش درمان استان است، اضافه کرد: هم اکنون در استان ۲ بیمارستان طالقانی و مطهری به صورت تخصصی فعالیت دارند اما فرسودگی این مراکز درمانی ارائه خدمات در آن‌ها را با مشکل روبرو کرده است که با توجه به کمبود تخت و از طرفی مراجعه تعداد زیاد بیماران باید در سریع‌ترین زمان ممکن تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه در زمان کلنگ زنی بیمارستان شهید بهشتی ارومیه در جوار گورستان آیا کسی از خود نپرسید وجود بیمارستان در کنار قبرستان بیماران، روند خدمات دهی و خدمات گیری آن‌ها را با مشکل روبرو خواهد کرد؟ ادامه داد: ساخت این بیمارستان با گره‌های زیادی از جمله نامناسب بودن زمین مشکلات مالی و نبود پیمانکار قدر روبرو شده است و من رئیس دانشگاه علوم پزشکی ناتوان از حل آن‌ها هستم.
آقازاده با انتقاد شدید از وضعیت بستری بیماران در بیمارستان‌های استان یادآور شد: کمبود تخت موجب شده است تا در بیمارستان‌ها هیچ فضایی از اتاق‌ها تا راهروها خالی نماند و به صورت قارچ گونه تخت‌ها جایگذاری می‌شوند که با من با این روند به شدت مخالف هستم و باید با همت مسئولان استانی و نمایندگان به صورت ضربتی یک بنای اصولی و مناسب با نیاز درمانی استان ایجاد شود.
گلایه وزیر از بخش درمان
عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استان از نظر وضعیت پزشکی و درمانی استان در وضعیت اسفناکی به سر می‌برد، اضافه کرد: این موضوع به اندازه‌ای روشن و البته ناراحت کننده است که حتی وزیر بهداشت نیز در مراسم معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی از این وضعیت گلایه‌مند شده و خواستار ساماندهی شرایط شد.
رسول خضری اضافه کرد: کمبود تخت‌های بیمارستانی موجب شده است تا پذیرش بیماران با نوبت دهی‌های طولانی در بیمارستان‌ها انجام شود که این موضوع موجب آزردگی روحی و جسمی آن‌ها می‌شود که در صورت دارا بودن تمکن مالی با مراجعه به سایر استان‌های کشور مورد معالجه قرار می‌گیرند و در غیر این صورت باید تا زمان پذیرش تحمل کنند.
وی با تایید سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در جانمایی نادرست بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی شهید بهشتی ارومیه اظهار کرد: اگر شخصی توان فکر کردن و انتخاب صحیح‌ترین راه برای خدمتگزاری را ندارد باید اطرافیان نیز خود را خواب نزنند در حالی که در انتخاب زمین برای ساخت این بیمارستان چنین اقدامی صورت گرفت و شاهد هدررفت سرمایه زمان و از همه مهم‌تر بی اعتماد شدن مردم به مسئولان در بخش مهمی همچون پزشکی و درمانی هستیم.خضری اضافه کرد: تمام تلاش خود را برای فراهم کردن شرایط مناسب تغییر کاربری بیمارستان شهید بهشتی ارومیه و آغاز مجدد عملیات عمرانی برای ساخت این مرکز در مکانی دیگر به کار خواهیم گرفت اما مسئولان استانی نیز نباید دست روی دست بگذارند و تنها دل‌خوش به وعده‌ها شوند.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تعلل در این زمینه موجب افزایش منابع مالی مورد نیاز برای ساخت بیمارستان و بی اعتمادی مردم برای دریافت خدمات در داخل استان شده و آن‌ها را به سمت مناطق دیگر کشور سوق می‌دهد و باید از این موضوع جلوگیری کرد.
به گزارش اروم نیوز وی گفت: امیدوارم بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها دولت به وعده خود عمل کرده و میزان یارانه‌ای که از هر استان ذخیره شده است را در همان استان هزینه کند که در این صورت می‌توان آینده بخش درمان آذربایجان غربی را روشن دانست.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 2