با طبیعت سرسبز بمانیم

با طبیعت سرسبز بمانیم

لیلا پاشایی گلمرز
گروه خانواده و سلامت: یاد باد روزگارانی که مهربانی در رگ‌های جامعه موج می‌زد و قلب‌های پاک و ساده برای همدیگر می‌تپیدند. یاد کودکی هایمان بخیر، یاد مادران مهربانی که با گریه‌ها و بهانه‌گیری‌هایمان، با نق زدن‌هایمان چقدر صبورانه می‌ساختند و با تبسمی سرشار از عشق ما را در آغوش گرمشان می‌کشیدند و با دستان مهربانشان چه عاشقانه نوازشمان می‌کردند.
امروز ما حتی خنده‌های کودک خود را به سختی تحمل می‌کنیم چه رسد به گریه‌ها و بهانه‌گیری‌های کودکانه‌اش!
چه بر سر فرهنگ مهربانی آمده است؟سرچشمه اینهمه نامهربانی و ضعف اعصاب از کجاست؟
شاید ریشه بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی، مشکلاتی باشد که جامعه‌مان را فرا گرفته است، مسائلی همچون کمرنگ شدن ارزش‌های اسلامی در جامعه، جایگزین کردن عادات آلوده به فرهنگ‌های نادرست غربی به جای فرهنگ‌های اصیل و ارزشمند ایرانی و سازگار با روحیات مردم، چشم و هم چشمی‌ها و بسیاری از مشکلات دیگر که در این مقاله از تحلیل آنها صرف نظر می‌کنیم و به ارائه راهکارهایی جهت تسکین دردهای عصبی در افراد می‌پردازیم.
شبکه عصبی انسان سیستمی بسیار گسترده است که تمام بخش‌های بدن را پوشش می‌دهد،کوچک‌ترین اختلال و ناراحتی در این شبکه تمام قسمت‌های بدن را به نوعی تحت تاثیر قرار می‌دهد، پس لازمست بهداشت روانی در اولویت برنامه زندگی ما انسان‌ها قرار بگیرد. در اینجا به گیاهانی در این خصوص اشاره می‌کنیم که در درمان بیماری‌های شبکه عصبی انسان بسیار مفید هستند.
“سنبل اطیب”گیاهی علفی است که فصل گلدهی اش خرداد تا مرداد ماه می باشد و از مرداد تا مهرماه نیز ریشه‌های این گیاه قابل برداشت هستند. ریشه و ریزوم‌های این گیاه خاصیت خواب‌آوری، ضدتشنج، آرامبخش، ضدهیجان ضداضطراب و ضدافسردگی دارد و همچنین از آن در درمان ناراحتی‌های قلبی که ریشه عصبی دارند نیز استفاده می‌شود. جوشانده سنبل‌الطیب خستگی ناشی از کار فکری بیش از حد را برطرف می‌کند. ریشه این گیاه را می‌توان به صورت دمکرده نیز استفاده کرد.
هر ۲۷۰ میلی‌گرم از پودر ریشه سنبل‌الطیب اثری معادل یک قرص ۱۰ میلیگرمی دیازپام دارد. این گیاه را می‌توان به مقدار سه مرتبه در روز استفاده کرد اما زیاده‌روی در مصرف آن مشکلاتی چون سردرد و تپش قلب را به همراه دارد.
“اسطوخودوس”گیاهی خشبی است یعنی برخلاف سنبل الطیب دارای شاخه‌های چوبی می‌باشد، گل‌های این گیاه در تیر تا مرداد ماه ظاهر می‌گردد، در این مدت نیز شاخه‌ها و گل‌هایش قابل برداشت برای مصارف دارویی هستند.گل‌ها و شاخ و برگ‌های اسطوخودوس خاصیت آرامبخشی دارند که به صورت دم‌کرده قابل استفاده می‌باشند اما مصرف این گیاه در دوران بارداری برای جنین مضر است.
“گل گاو زبان”گیاهی علفی می‌باشد که گل‌های بنفش زیبایش از اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه بر روی ساقه‌هایش نمایان می‌شوند و از اردیبهشت تا مهرماه گل‌ها و ساقه‌ها و برگ‌های این گیاه جهت مصارف دارویی قابل برداشت هستند. این گیاه به صورت جوشانده قابل استفاده است و در آرام‌سازی سیستم اعصاب نقش بسزایی دارد.
“به لیمو” درختچه‌ای خزان‌پذیر است که دارای ارتفاعی نسبتا بلند با برگ‌هایی کشیده می‌باشد. برگ‌های سبز کمرنگ و شاخه‌های این گیاه دارای خاصیت دارویی هستند. چای به لیمو اثر فوق‌العاده ای در آرام‌سازی اعصاب و بهبود فشارهای عصبی دارد.
با توجه به مضرات جانبی داروهای شیمیایی به نظر می‌رسد استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در درمان بیماری‌ها، مسیری ست سبز و روشن به سوی سلامتی.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = نُه