گزارش//

ارومیه و افتخار میزبانی از کشتی گیران مطرح جهان

ارومیه و افتخار میزبانی از کشتی گیران مطرح جهان

گروه گزارش: ارومیه در سال‌های اخیر میزبانی مسابقات زیادی را بدست آورده نمونه بارز آن قهرمانی جوانان کبدی کار جهان در زمستان سال گذشته و لیگ ملت‌های والیبال در آخرین سال پیش از شیوع کروناست و اینک قرعه میزبانی کشتی گیران مطرح جهان در قالب جام تختی در خرداد امسال به نام این شهر افتاده است. یکی از مهمترین وجوه توسعه ورزشی مناطق مختلف در جهان، توسعه زیرساختی است که نمود آن را می‌توان در دریافت میزبانی مسابقات مختلف جهانی، بین‌المللی، قاره‌ای دید که البته میزبانی المپیک مهمترین آنها به شمار می‌رود.
در این میان شهر ارومیه در کنار شهرهای دیگری نظیر تهران، مشهد مقدس و حتی برخی شهرهای دیگر و البته برخوردار، میزبانی مسابقات مختلفی را در سال‌های نه چندان طولانی داشته که سرآغاز آنها مسابقات والیبال AVC CUP در سال ۱۳۸۹ بود که با حضور هشت قدرت برتر آسیایی آن زمان برگزار شد.
بعد از آن و با شنیدن آوازه ارومیه برای میزبانی مسابقات بین‌المللی، جهانی و آسیایی، مسابقات مختلف دیگری نیز در ارومیه برگزار شد که مهمترین آنها مسابقات والیبال قهرمانی جوانان آسیا، مسابقات بین المللی جام وحدت و دوستی در رشته کاراته، رقابت‌های والیبال لیگ ملت‌های والیبال در یکی از هفته‌های آن، مسابقات فوتسال قهرمانی غرب آسیا و همچنین رقابت کبدی قهرمانی جوانان جهان که زمستان گذشته برگزار شد، بوده است.
با حضور استاندار آذربایجان غربی در فدراسیون کشتی و دیدار با علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در چند هفته پیش، زمزمه‌هایی در خصوص دریافت میزبانی یکی از مهمترین مسابقات این رشته ورزشی شنیده شد که در روزهای گذشته این امر به واقعیت پیوست و میزبانی رقابت‌های معتبر و بین المللی جام تختی این بار به ارومیه رسید.
با وجود اینکه بسیاری از استان ‌های دیگر از جمله تهران و مازندران هم با توجه به وجود قهرمانان زیاد، سودای میزبانی این رقابت‌ها را داشتند و برگزاری آن در سال پیش از المپیک برای همه کشتی گیران بسیار حائز اهمیت بود، ارومیه به میزبانی رسید تا این بار کشتی گیران ایرانی و حتی ورزشکاران قدری از کشورهای مختلف جهان در این شهر محک خورده و برای رقابت‌های انتخابی المپیک آماده شوند.برای بررسی چند و چون میزبانی این رقابت‌ها با اسماعیل کیومرثی رییس هیات کشتی آذربایجان غربی مصاحبه‌ای داشتیم.
** این رقابت‌ها قرار است در چه روزهایی به میزبانی شهر ارومیه برگزار شود و کدام سالن میزبانی آن را برعهده خواهد داشت؟
کیومرثی: چهل و سومین دوره مسابقات کشتی جام جهان پهلوان تختی از روزهای سوم تا پنجم خرداد امسال به میزبانی ارومیه برگزار خواهد شد و قرار است سالن ۶ هزار نفری غدیر ارومیه میزبان کشتی گیران حاضر در این رقابت‌ها باشد. البته باید توجه داشت که این رقابت‌ها برای اولین بار در منطقه شمال غرب کشور برگزار می‌شود؛ این مسابقات جزء تورنمنت‌های مصوب فدراسیون بین المللی کشتی (فیلا) است.
** تمهیداتی که برای این میزبانی اندیشیده شده چه بوده و چه اقداماتی برای میزبانی شایسته صورت گرفته است؟
کیومرثی: با توجه به حضور استاندار آذربایجان غربی در فدراسیون کشتی و دیدار با علیرضا دبیر، رییس فدراسیون، گام‌های نخست برای دریافت میزبانی مسابقات معتبر کشتی برداشته شد و با دریافت میزبانی چهل و سومین دوره رقابت‌های جام تختی ارومیه، این مهم به انجام رسیدبا تاکیدی که استاندار آذربایجان غربی در خصوص بهترین میزبانی از قهرمانان کشتی ایران و جهان در این رقابت‌ها دارند همه توان استان بسیج شده تا این رقابت‌ها به بهترین شکل ممکن میزبانی شود.
طبق دستور استاندار آذربایجان غربی در همه شهرهای استان و ارومیه، تبلیغات محیطی در خصوص این میزبانی صورت خواهد گرفت و همه شهرداران در این خصوص آماده همکاری هستند
تبلیغات از روز ۱۵ اردیبهشت جاری در شهرهای مختلف آغاز خواهد شد.
** چه تعداد کشتی گیر در این رقابت‌ها حاضر خواهند شد و کدام کشورها تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند؟
کیومرثی: تاکنون هشت کشور اعلام آمادگی کرده اند که می توان به حضور روسیه (احتمالا ۲ تیم)، قرقیزستان، قزاقستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق اشاره کرد؛ پیش بینی می‌شود که از این کشورها حدود ۵۰کشتی گیر حاضر باشند. ضمن اینکه قرار است۱۵۰ کشتی گیر از قهرمانان ملی پوش ایرانی در اوزان مختلف در این رقابت‌ها به روی تشک بروند.
** از قهرمانان ملی پوش حال حاضر ایران، چه کسانی در این رقابت‌ها حضور خواهند یافت؟
کیومرثی: همه چهره‌های شاخص از جمله حسن یزدانی، امیرحسین زارع منهای کامران قاسم پور در این رقابت‌ها حضور می‌یابند و با حریفان کشتی خواهند گرفت.البته باید توجه داشت که چون حسن یزدانی و امیرحسین زارع در این رقابت‌ها حاضر می شوند، کل رسانه‌های دنیا مثل آمریکا و ژاپن نماینده هایشان به ارومیه می‌آیند تا وضعیت جسمانی و تاکتیکی کشتی گیران کشورمان را زیر نظر بگیرند.
** چه امکانات خوبی برای این میزبانی در نظر گرفته شده و آیا فدراسیون به استان در این خصوص کمک کرده است؟
کیومرثی: یکی از اتفاقات خوب در این میزبانی، اختصاص امکانات استاندارد و بین المللی به ارومیه در رشته کشتی بود؛ تشک‌های استاندارد و همین طور دوربین‌های مداربسته از جمله این امکانات است که در اختیار استان قرار می‌گیرد.البته سالن برگزاری، اقامت و هزینه‌های مربوط به ورزشکاران نظیر تغذیه هم از طریق استان تامین خواهد شد.
** آیا تیمی از استان در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت و تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است؟
کیومرثی: قرار است از آذربایجان غربی ۶ تا ۸ نفر از کشتی گیران خوب استان در این رقابت‌ها حضور یابند و با توجه به این که این مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار خواهد بود می‌تواند محک خوبی برای کشتی استان باشد.
** در حاشیه این مسابقات همایشی هم در حوزه کشتی برگزار می‌شود؟
کیومرثی: با توجه به تاکید استاندار آذربایجان غربی مبنی بر حضور مدیران حوزه کشتی استان‌های مختلف در حاشیه این رقابت‌ها، همایش روسای هیات‌های کشتی سراسر کشور در ارومیه برگزار می‌شود که این هم نوعی اقدام بسیار خوب در حوزه مدیریتی کشتی برای استان به شمار می‌رود.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، علاوه بر آن، روز گذشته اسامی افراد حاضر در این رقابت‌ها در قالب تیم ایران از سوی فدراسیون کشتی اعلام شد که در بین آنها نفرات ارزنده‌ای نظیر علیرضا سرلک، احمد محمدنژاد جوان در ۵۷ کیلوگرم، رضا اطری در ۶۱ کیلوگرم، محمدعلی عموزاد در ۶۵ کیلوگرم، عرفان الهی در ۷۴ کیلوگرم، محمد نخودی، علی سوادکوهی در ۷۹ کیلوگرم، حسن یزدانی و علیرضا کریمی در ۸۶ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا، مجتبی گلیج و امیرحسین فیروزپور در ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع و امیررضا معصومی در ۱۲۰ کیلوگرم حضور دارند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


− 7 = یک