استاندار در گفت وگوي اختصاصي با آرازآذربايجان مطرح كرد

ارومیه ظرفیت تبدیل شدن به منطقه آزاد را ندارد

ارومیه ظرفیت تبدیل شدن به منطقه آزاد را ندارد

گروه خبر:استاندار آذربایجان غربی گفت: هر استان فقط یک منطقه آزاد می تواند داشته باشد و ارومیه دیگر ظرفیت تبدیل شدن به منطقه آزاد را ندارد.
به گزارش آرازآذربایجان، قربانعلی سعادت در گفت‌وگو با آراز درارومیه اظهار داشت: درهراستان فقط یک شهر می تواند به عنوان منطقه آزاد فعالیت کند و با توجه به وجود ماکوبه وسعت ۵۰۰۰ کیلومتر ،هیچ شهری در آذربایجان غربی دیگر ظرفیت تبدیل شدن به منطقه آزاد را ندارد.
وی افزود: هرچند اکثر مناطق آزاد از اهداف اصلی خود دور شده اند و به جای اینکه پایگاه صاداراتی باشند عموما وارداتی عمل می کنند که این موضوع نمی تواند اقتصاد کشور را توسعه و بهبود ببخشد.
سعادت گفت : البته ماکو به عنوان منطقه ای که به تازگی شکل گرفته است از این روند پیروی نمی‌کند و فقط دو بازارچه در این منطقه آزاد تجاری وجود دارد و تلاش می کنیم با احداث کارخانه‌ها و سرمایه گذاری های صنعتی به یک پایگاه صادراتی قدرتمند و لوجستیک تبدیل شود.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مناطق ویژه اقتصادی در حکم منطقه آزاد خواهند بود ادامه داد: هرچند ارومیه منطقه آزاد نیست اما می تواند به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود که هیچ کم و کسری از مناطق آزاد ندارد و می تواند به پیشران اقتصادی منطقه تبدیل شود.
وی تصریح کرد: با اینکه مناطق آزاد از لحاظ روابط خارجی مزیت هایی دارند که در مناطق ویژه این مزایا وجود ندارد اما می توانند به عنوان پایگاه اقتصادی محکم برای صادرات و همچنین صنعت داخلی مورد استفاده قرار گیرند در واقع از نظر مشوق و سرمایه گذاری شرایط یکسانی دارند.
سعادت اذعان کرد: سلماس با وجود اینکه چند سالی بود که مجورتبدیل به منطقه ویژه تجاری را اخذ کرده بود اما مسکوت مانده بود که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه مجوز تبدیل مرز سرو ارومیه به منطقه ویژه اقتصادی صادر شده، اظهار داشت: مناطق ویژه پایگاههای توسعه صادرات غیر نفتی هستند و می توانند به تولید و اشتغال دامن بزنند و در خودکفایی استان تاثیرگذار باشند.
وی افزود: با توجه به شرایط ویژه آذربایجان غربی بسیاری از شهرهای این استان پتانسیل تبدیل به مناطق ویژه را دارد و شهرهای پیرانشهر، اشنویه، بوکان ، نقده ، میاندوآب و مهاباد برای گرفتن مجوز منطقه ویژه از دولت مطرح شده اند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۹:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


8 × = شانزده