مجري طرح اصلاح رقم و پايه هاي سيب مرکز تحقيقات جهاد کشاورزي آذربايجان غربي:

ارقام و پایه‌های سیب در استان اصلاح می‌شود

ارقام و پایه‌های  سیب در استان  اصلاح می‌شود

گروه خبر: مجری طرح اصلاح رقم و پایه های سیب مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اجرای طرح اصلاح ارقام و پایه های سیب استان در ایستگاه تحقیقاتی کهریز ارومیه خبر داد.
اسدالله علیزاده در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم اکنون پایه های سیب موجود در استان پایه های بذری هستند در حالی که در دنیا هم اکنون از پایه های پاکوتاه بیشتر استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: از پایه‌های بذری سیب نیز هم پایه های پاکوتاه خارجی در استان وجود دارد هم پایه های پاکوتاه داخلی که در صددیم با ترکیب این دو پایه به یک پایه مشترک سازگار با شرایط بومی و محلی برسیم.
علیزاده گفت: در راستای تولید پایه سیب پاکوتاه، طرح تحقیقاتی با عنوان پایه های رویشی تجارتی سیب مانند ?مالینگها? و پایه‌های رویشی محلی مانند ?گمی آلماسی? از طریق هیبریداسیون اصلاح و تحت بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش میزان تولید در واحد سطح و نیز تولید پایه‌هایی با مقاومت بالا نسبت به شرایط بومی و اقلیمی و شرایط استان است.
وی با اشاره به ارقام مختلف سیب در استان و تولید ارقام جدید گفت: رقم عمده سیب موجود در استان رقم سیب لبنانی اعم از سیب قرمز و زرد است که زمان فرا رسیدن آن‌ها پاییز و اواخر تابستان می‌باشد.
علیزاده ادامه داد: رقم‌های زودرسی هم مانند ?سیب گلاب و سیب توهمان و سیب قره یاپراق? در استان تولید می‌شود که این نوع سیب‌ها از نظر کیفیت دارای مطلوبیت نبوده و نیازمند تولید و دستیابی به ارقامی با کیفیت هستیم.
وی گفت: در این راستا نیز طرح بررسی و تولید ارقام جدید از پنج سال گذشته در ایستگاه کهریز ارومیه آغاز شده است.
وی گفت: نتیجه تحقیقات پنج ساله اجرا شده در این مرکز، دستیابی به ۵۰ رقم سیب بوده است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: با تکمیل شدن اطلاعات و تحقیقات در دو سال آینده ارقام قابل کشت در استان مشخص و به کشاورزان بومی ارائه و معرفی می‌شوند.
علیزاده گفت: این طرح نیز با هدف دستیابی به ارقام زودرس و میان رس سیب انجام می‌شود و هم اکنون ۵۰۰ هیبرید ?بذر? جمع آوری شده نیز در دست مطالعه است.
آذربایجان غربی رتبه اول کشور را در تولید سیب داراست و سطح زیر کشت بارور این محصول در استان حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار با تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن سیب در سال برآورد می‌شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 2 =