عضو شوراي شهر اروميه در دفترآراز آذربايجان :

۳۰ درصد از مردم ارومیه در بافت فرسوده زندگی می کنند

۳۰ درصد از مردم ارومیه در بافت فرسوده زندگی می کنند

گروه گزارش:عضو شورای شهر ارومیه در دفترآراز آذربایجان گفت: در حال حاضر ۳۰درصد از مردم ارومیه در بافت فرسوده زندگی می کنند و این درصد شامل ۲۴۰ هزار نفر از مردم ارومیه می شود.
به گزارش آرازآذربایجان، خطر بافت فرسوده برخی از مناطق و محله‌های شهرمانهر لحظه بیشتر می‌شود و دست آخر هم به دردسرمان خواهد انداخت.
دیر یا زود دارد، اما از همین حالا پیداست که سوخت و سوز ندارد.محله‌های فرسوده و بافت‌های مساله‌دار شهر ارومیه در جریان ناهماهنگی‌ها و عدم همکاری و تعامل بین‌بخشی همچنان فرسوده‌تر می‌شوند اما حرکت لاک‌پشتی پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده و عدم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های دقیق موجب شده اقدامات انجام شده تاکنون از اثربخشی لازم برخوردار نباشد و فرصت‌ها در میان اختلاف نظرهای سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی به سرعت برق و باد از دست برود تا به هنگام وقوع حادثه تنها افسوس‌ها باقی بماند.
عضو شورای شهر ارومیه، محمد ستارپور در دیدار با آراز آذربایجان در دفتر آراز آذربایجان با اشاره به اینکه بافت فرسوده سبب می شود که در مواقع حوداث همچون سیل و زلزله خطر بیشتری به افراد ساکن این مکان ها وارد شود، اظهار داشت: برای جلوگیری از بروز برخی از عواقب حوادث تعداد ۳۵ هزار واحد سکونتگاه غیررسمی در ارومیه در مقابل حوداث بیمه کردیم.
وی با بیان اینکه ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده در شهرستان ارومیه شناسایی شده است، گفت: هم اکنون ۳۰ درصد از مردم ارومیه در بافت فرسوده زندگی می کنند و این درصد شامل ۲۴۰ هزار نفر از مردم ارومیه می شود.
ستارپور خاطرنشان کرد: شهرداری ارومیه برای بازسازی واحدهای مسکونی ضوابط تشویقی اعمال کرده و طبق قانون چنانچه فردی برای تجدید و نوسازی ساختمان اقدام کند از پرداخت ۵۰ درصد عوارض شهرداری معاف می شود.
وی ادامه داد: در خصوصپرداخت مابقی عوارض شهرداری نیز سکونتگاه های غیررسمی مالک می تواند از تسهیلات بانکی استفاده کند و این موضوع فرصت بسیار خوبی برای مالکان بافت های فرسوده به شمار می رود.
عضو شورای شهر ارومیه همچنین به تجدید بنای آپارتمان های فرسوده خیابان آپادانا اروومیه نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری از طریق مشارکت با بخش سرمایه گذاری در سال ۹۶ برای بازسازی این آپارتمان ها به عنوان واسطه بین مالک و سرمایه گذار وارد عمل شده و در جهت تسهیل امورات بازسازی اقدام خواهد کرد.
این مسئول به بازسازی آپارتمان های سه چشمه در خیاتبتن شیخ شلتوت ارومیه نیز اشاره کرد و گفت: این آپارتمان در زمان قبل از انقلاب احداث شدند و لازم است نسبت به بازسازی این آپارتمان ها اقدام شود.ستارپور در خصوص بازسازی بازار ارومیه، گفت: با توجه به اینکه این بازار جزو آثار تاریخی ارومیه به شمار می آید لذا هرگونه اقدامی که در جهت بازسازی و یا بهسازی این بازار انجام شود باید زیر نظر میراث فرهنگی استان صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: مردم باید به این موضوع دقت داشته باشند که بازسازی اماکن تاریخی از وظایف میراث فرهنگی بوده و در این راستا شهرداری هیچ گونه مسئولیتی ندارد.به گزارش آراز آذربایجان، شهرهای مهاجرپذیر بیش از دیگر مناطق با چالش مصیبت بار و خسران آور بافت های فرسوده دست و پنجه نرم می کنند، ارومیه نیز به عنوان مرکز استان یک شهر مهاجرپذیر بوده لذا این موضوع سبب به وجود آوردن مشکلات فراوانی برای مردم می شود.
نوسازی بافت های فرسوده به جهادی همه جانبه نیاز دارد و با صرف شعار دادن و ابراز احساسات نیز حل نخواهد شد. استمرار، توجه، نگاه سیستمی و مطالبه گری عمومی در حل معضلات و مشکلات نوسازی در بافت های فرسوده ضروری و حائز اهمیت است.
هرگونه غفلت و بی توجهی به این معضل می تواند حادثه پلاسکو دیگر را در ارومیه به وجود آورد و در این بین باید بدانیم که در صورت به وجود آمدن حادثه جان بیش از ۲۴۰ هزار نفر از مردم شهرمان به خطر می افتد لذا لازم است که مسئولان کمر همت بسته و سریعا نسبت به تجدیدبنا، بهسازی و یا نوسازی بافت های فرسوده اقدام کنند.رشد بافت فرسوده به مثابه بیماری به شمار می رود که هر آنچه مهار آن با تأخیر همراه شود، پروسه درمانی آن نیز مستلزم اعتبارات و هزینه های سنگین تری خواهد بود و فرآیند زمانی اصلاح و برون رفت از آن نیز طولانی تر خواهد شد.یکی از بدیهی ترین تأثیرات بافت فرسوده در حوزه بصری و سیمای شهری قابل مشاهده است، به نحوی که ساخت و سازهای غیر اصولی شهر را به وضعیتی دچار می سازد که ناهمگونی و ناهماهنگی در ابنیه احداث شده موج می زند.
تمامی بافت های فرسوده با سیمایی مخدوش شده مواجه نیستند و مواردی نیز وجود دارد که علیرغم سیمایِ ظاهریِ خوش و مطلوب ابنیه، از حیث استحکام بنا و یا دسترس پذیری با چالش ها و نواقص جدی مواجه است که پیامدهای این نارسایی ها در مواقع حساس و بحرانی ملموس تر خواهد شد.
معابرو کوچه های باریک که امکان تردد عادی وسایل نقلیه در آن وجود ندارد، مستعد تحمیل خسارات سنگین است، زیرا در فرآیند امداد رسانی در برهه های حساس اشکالاتی جدی ایجاد می کند.هزینه تحمیلی چنین نارسایی هایی در مواقع اضطراری با قربانی شدن جان، سلامت و امنیت ساکنان آن پرداخت می شود
بازسازی محلات و بافت فرسوده نیازمند پیگیری است که در این راستا شهرداری همدان باید مجموعه‌ای برای این موضوع تشکیل داده و فردی را به‌عنوان نماینده شورا و شهرداری و هماهنگ‌کننده و پیگیر این مباحث معرفی کند.
با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه برای پیشبرد موضوع بهسازی و نوسازی، نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی، ساخت‌وساز اصولی و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، هدایت مشارکت مردمی، ایجاد مدیریت واحد در سطح شهر و هماهنگی بین بخش‌های مختلف هستیم.
همچنین در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید به هویت بافت فرسوده توجه داشته باشیم و تنها به دنبال حل مشکل به‌صورت مقطعی نباشیم و به این باور شهر سازان معتقد باشیم که قرار نیست بافت فرسوده چند سال پیش را تخریب کنیم و بافت فرسوده برای ده‌ها سال بعد ایجاد کنیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


1 + = نُه