ارزش اقتصادی نهال‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی ۱۰ هزار میلیارد ریال است

ارزش اقتصادی نهال‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی ۱۰ هزار میلیارد ریال است

آرازآذربایجان،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارزش نهال های تولیدی از نهالستان‌های استان در سال به ۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد که علاوه بر تامین نیاز باغداران استانی به سایر کشورها نیز صادر می شود.
علی دیانتی افزود: سالانه ۹میلیون اصله نهال و پایه نهال مجوز دار در آذربایجان‌غربی تولید و روانه بازار می شود که زمینه اشتغال مطلوبی برای جوانان فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: در آذربایجان‌غربی افزون بر۱۲۰ نفر به صورت دائمی و ۵۰ هزار و ۴۰۰ نفر روز به صورت فصلی در نهالستان ها اشتغال دارند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: ۹۳ نهالستان به مساحت ۲۵۰ هکتار در استان فعالیت داشته و ۵۰ واحد تولیدی، نهال آماده برای فروش دارند.
دیانتی اظهار کرد: ۲‌ مرکز کشت بافتی نهال نیز در استان فعالیت دارد و با توجه به اینکه فصل جابجایی نهال شروع شده است، صادرات آن هم از آذر ماه آغاز شده و بازار هدف صادرات نیز کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و افغانستان است.
وی گفت: آذربایجان غربی همیشه جزو سه استان برتر کشور در تولید نهال بوده و تمامی نهال های گروه دانه دار، هسته دار، دانه ریز و دانه خشک در استان تولید می شود.
وی افزود: کشاورزان نهال های شناسنامه دار را با اخذ فاکتور فروش و تضمین پایه پیوندک از نهالستان‌های مجوزدار خریداری و تا پنج سال نیز شناسه و فاکتورها را نگهداری کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: از خرید نهال‌های انباشت شده حتی در نهالستان‌ها به علت تنش رطوبتی و سرما باید خودداری شود.
دیانتی با تاکید به اینکه لازم است از خرید نهال از از فروشندگان غیرمجاز و محل های عرضه فاقدمجوز خودداری شود، ادامه داد: نهالستان‌ها باید دارای گواهی بهداشتی از مدیریت حفظ نباتات و سازمان جهاد کشاورزی باشند.
وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی با همکاری نهادهای مسوول درصدد جلوگیری از قاچاق نهال بوده و فراهم کردن شرایط فعالیت بخش خصوصی در برچسب زنی به نهال جزو برنامه‌های کاری است.
آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که ۸۵۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات می رود؛ به علت فرسودگی و سنتی بودن باغها جایگزینی با نهال های پایه رویشی و جدید در دستور کار جهاد کشاورزی استان است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


8 + = شانزده