اراضی زراعی و باغی آذربایجان غربی تعیین تکلیف قانونی می شود

اراضی زراعی و باغی آذربایجان غربی  تعیین تکلیف قانونی می شود

گروه خبر:مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اجرای قانون تعیین تکلیف اراضی زراعی و باغی در استان خبر داد.
مهدی سرخوش از تعیین تکلیف اراضی باغی و زراعی استان خبر داد و افزود: در راستای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی که نقش مهمی در تسریع ثبت و صدور اسناد املاک دارد مجموعه عملیات فنی، مهندسی، ممیزی، ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص کرده و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان می‌دهد، انجام می‌گیرد و این اطلاعات به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و سایر موارد مربوط به املاک اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: تهیه و اجرای نقشه کاداستر اراضی منجر به یکپارچه سازی، سرمایه گذاری مفید، ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی و اراضی باغی شامل میزان سطح، موقعیت، پراکندگی، نوع مالکیت و منابع آب اراضی و کمک به کنترل و کاهش مصرف آب بخش کشاورزی می‌شود.
سرخوش با اشاره به مهندسی و آمایش اراضی کشاورزی استان خاطر نشان کرد: از سال ۹۴ تا کنون، اطلاعات و سوابق اجرایی ۱۹۲ هزار و ۵۷۴ هکتار از اراضی کشاورزی استان بررسی استخراج و تولید شده است.
وی با بیان اینکه امکان رصد همه اراضی کشاورزی با استفاده از سیستم کاداستر و مراقبت‌های ماهواره‌ای ممکن خواهد بود و این نوع نظارت در راستای اجرایی شدن دولت الکترونیک است اضافه کرد: در سطح ۷۴ هزار و ۲۵۰ هکتار، نقشه، گویا سازی و اطلاعات توصیفی قطعات اراضی کشاورزی در سال گذشته جمع آوری و عملیاتی شد.
سرخوش اظهار کرد: به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیک، در این بازه زمانی یک ساله ۵۲۰ مورد پرونده از نظر اصلاح فیزیکی اسناد و بایگانی پرونده‌های قدیمی مورد بازبینی قرار گرفته‌اند و اطلاعات ۲۲۴ پرونده قدیمی استخراج و اطلاعات تعداد ۳۷۱ پرونده قدیمی در سامانه جامع اطلاعات اراضی استان ثبت شده است.وی با بیان اینکه تفکیک و خرد کردن اراضی کشاورزی و ویلا سازی و تغییر کاربری آنها و به تبع آن حذف منبع اصلی درآمد روستاییان را موجب می‌شود ادامه داد: به منظور حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تداوم و بهره وری آنها، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است.
سرخوش با اشاره به اینکه عمده تغییر کاربری‌های غیرمجاز در خاک‌های حاصل خیز و درجه یک اتفاق می‌افتد افزود: در نتیجه این امر به مرور زمان کشاورزان برای کشت و کار، به سراغ زمین‌های درجه سه و چهار می‌روند که هم عملکرد برداشت محصول در هکتار را پایین می‌آورد و هم انگیزه ورود جوانان به کشاورزی را کاهش می‌دهد، در حالی که به صورت مستقیم بیش از ۴ میلیون نفر بهره بردار در کشور و ۲۰۸ هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی استان فعالیت می‌کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،مدیر امور ارضی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان_غربی با بیان اینکه جهش تولید محدود به صنعت نیست بلکه در حوزه کشاورزی نیز باید با اتکا به دانش روز و مدرن کردن کشاورزی بتوانیم این شعار را عملیاتی کرده و شاهد جهش و رشد قابل توجه تولید به ویژه در حوزه محصولات استراتژیک باشیم اظهارکرد: در این راستا وظیفه همگانی است که در جهت تأمین امنیت غذایی مردم از اراضی کشاورزی حفاظت و صیانت کنیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


× 8 = چهل هشت