آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

ارائه آمار واقعی مُسکنی برای بهبود رتبه بیکاری استان

ارائه آمار واقعی مُسکنی برای بهبود رتبه بیکاری استان

گروه گزارش:با توجه به نرخ بیکاری درآذربایجان غربی و تعداد فارغ‌التحصیلان بیکاراین استان باید در مرحله نخست آمار واقعی از نرخ بیکاری در استان داشته‌باشیم که دسترسی به این آمار نیازمند همت جدی مسئولان حوزه اشتغال استان است.به گزارش آرازآذربایجان، آذربایجان غربی درمحافل عمومی و بسیاری از موارد در محافل خصوصی به عنوان استانی با وضعیت نامناسب از نظر رتبه بیکاری اعلام شده‌است.انتشار این مبحث از سوی منابع رسمی و غیررسمی موج جدید ناامیدی را در دل فارغ‌التحصیلان بیکار این استان ایجاد می‌کند و آنها را روز به روز از یافتن شغلی مناسب مایوس می‌کند.
بخش عمده‌ای ازفارغ‌التحصیلان این استان درپی کسب و کاری مناسب روزانه ساعات زیادی را برای خرید و مطالعه آگهی‌های اشتغال صرف می‌کنند اما دریغ از یافتن شغلی مناسب و مرتبط با تحصیلاتشان.بسیاری از جوانان آذربایجان غربی در مزارع کشاورزی و آن هم به صورت فصلی در کنار پدران خود به کار کشاورزی می‌پردازند ولی کار در کنار پدر و داشتن شغل فصلی نمی‌تواند جوان تشنه یافتن شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی، را سیراب کند.
در این میان پایین بودن سهمیه استخدامی استان از سهمیه‌های استخدامی کشور نیز به موضوع بیکاری بیش از پیش دامن می‌زند.
*به دلیل نداشتن شغلی مناسب در ۳۵ سالگی هنوز مجرد هستم
محمدرضا پسری ۳۵ ساله، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته برق صنعتی از دانشگاه تبریز و ساکن شهر ارومیه است که هم‌اکنون در یکی از استخرهای این شهر مشغول به کار است.
وی در این خصوص می‌گوید: با وجود اینکه بهترین سال‌های زندگی خودم را صرف تحصیل علم کرده‌ام ولی در یکی از استخرهای ارومیه مشغول به کار هستم.
این پسر جوان می‌گوید: به دلیل نداشتن شغلی مناسب و درآمد کافی هنوز مجرد هستم و فکر نمی‌کنم تا زمانی که کاری مناسب پیدا کنم فکر ازدواج داشته باشم.محمدرضا از بی‌توجهی مسئولان به موضوع اشتغال جوانان گله کرده و می‌گوید: زمانی که در تبریز دانشجو بودم وضعیت صنعتی و اشتغال جوانان را که می‌دیدم با اشتیاق زیادی درسم را می‌خواندم و امید داشتم روزی من هم با پایان تحصیلات تکمیلی بتوانم شغل مورد انتظار خودم را پیدا کنم ولی وقتی تحصیلاتم در تبریز به پایان رسید و به شهر خودم بازگشتم همه امیدهایم به ناامیدی ختم شد.
وی با بیان اینکه با وجود اینکه در سال‌هایی که فارغ‌التحصیل شده‌ام به دنبال شغلی مناسب بودم ولی هنوز نتوانسته‌ام به بزرگترین آرزوی خود برسم، اعلام کرد: اخیرا وزارت نیرو جذب نیروی انسانی داشت ولی به دلیل بالا بودن سن نتوانستم در آزمون ثبت‌نام کنم.
*موانع اشتغال در آذربایجان غربی مورد شناسایی قرار می‌گیرد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: آذربایجان غربی یکی از استان‌های مرزی بوده و به دلیل همین همجواری با سایر کشورها تهدیدات و فرصت‌های خاص خود را دارد.
رضا نقی‌زاده با بیان اینکه برخی موانع سر راه اشتغال استان مورد شناسایی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: این موانع در دست شناسایی است و پس از شناسایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.وی به نرخ اشتغال استان در سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: نرخ اشتغال استان آذربایجان غربی طی سال جاری ۱٫۷ درصد است در حالی که عمده سرمایه از بانک‌های استان خارج و به بنگاه‌های اقتصادی وارد شده است.این مسئول با بیان اینکه در بسیاری از موارد شاهد رکود واحدها و بنگاه‌ای اقتصادی در استان هستیم، ادامه داد: این امر سبب شده تا نرخ بیکاری در استان افزایش یابد و در مواردی شاهد از کار بیکار شدن کارگران این بنگاه‌های اقتصادی باشیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی ادامه داد: با هم‌افزایی کارآفرینان می‌توانیم در این زمینه به توفیق برسیم که در این میان نقش ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز مهم است.نقی‌زاده با بیان اینکه در تلاش برای ایجاد و تقویت تعاونی‌های هستیم، نقش تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال را موثر عنوان کرد و گفت: در این خصوص امسال برنامه‌های قابل توجهی در دست اجرا داریم.
*وجود ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل لیسانس و بالاتر در آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی نیز در کنگره بزرگداشت شهدای تبریز و علوم پزشکی از وجود ۴۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و بالاتر در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: باید در راستای رفع مشکل بیکاری در استان اقدامات اساسی انجام گیرد.
قربانعلی سعادت واحدهای تولیدی را مهمترین بخش برای ایجاد اشتغال عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا کمیته‌ای برای رفع مشکلات واحدهای تولید مشکل‌دار تشکیل داده‌ایم.
وی با بیان اینکه در این خصوص مشکل ۴۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌راکد استان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اعلام کرد: با آغار به کار مجدد و فعال‌تر شدن این واحدهای تولیدی بدون شک بخشی از مشکل بیکاری استان نیز رفع خواهد شد.استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ایجاد محیطی مناسب برای کسب و کار و رفع مشکلات واحدهای تولیدی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار استان است.
بدون شک آمار ارائه شده از سوی مسئولان واقعی نخواهد بود چرا که استان آذربایجان غربی که ۳۵ درصد جمعیت آن را فعالان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی این حوزه تشکیل می‌دهند و بخش قابل توجهی از آنها کارگران فصلی کارخانه‌های تبدیلی استان هستند نیز در آمارگیری به عنوان افراد صاحب شغل معرفی شده‌اند در حالیکه این افراد فقط در ایام خاصی از سال صاحب شغل هستند.
از تمام این آمار و ارقام که بگذریم به ظرفیت‌های نهفته در آذربایجان غربی می‌رسیم که سال‌های سال است مسئولان از استفاده از این ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال غافل هستند، به نظر می‌رسد اگر مسئولان بتوانند و بخواهند ظرفیت‌های بالقوه استان را به بالفعل برسانند و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از بخش صنعت، گردشگری، کشاورزی، معدنی و … استان حمایت کنند بدون شک وضعیت اشتغال استان نیز بهبود خواهد یافت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = چهارده