رييس مرکز مطالعات رسانه هاي وزارت ارشاد دراروميه :

ادبیات سخیفی در رسانه ها شکل گرفته است

ادبیات سخیفی در رسانه ها شکل گرفته است

گروه خبر: رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در چند سال اخیر ادبیات سخیفی در رسانه ها شکل گرفته و اخلاق رسانه ای مخدوش شده است.
دکتر محمد سلطانی فر در همایش ‘آسیب ها و چالش های رسانه های محلی مبتنی بر روزنامه نگاری توسعه’ که در محل استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد، افزود: این موضوع به علت نبود آموزش و سواد رسانه ای ایجاد شده و در این شرایط گله کردن از بداخلاقی رسانه ای طبیعی است.
وی اضافه کرد: ابزارها، رسانه ها و نرم افزارهای عرصه های ارتباطات مجازی به سرعت در حال رشد است ولی متناسب با آنها هم بداخلاقی رسانه ای رشد پیدا کرده است.
وی بیان کرد: امروزه به رغم گسترش رسانه ها شبکه ها و فضاهای مجازی از قبیل تلگرام، وایبر اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ، فعالان این عرصه_های جدید رسانه ای بستر را خوب نمی‌شناسند، آموزش ندیده اند.
سواد حضور و تحلیل در محتوای این رسانه ها را ندارند و به نوعی به صورت رها شده در فضاهای مجازی و رسانه های نوین حضور دارند.
وی شبکه ای شدن را از جمله پیامدهای ارتباطات در دنیای معاصر دانست و گفت: متناسب با این ارتباطات، سواد رسانه ای رشد پیدا نکرده و خیلی ها نمی دانند در چه بستر رسانه ای فعالیت می کنند.
وی با اشاه به از بین رفتن معنای مخاطب با گسترش رسانه های مجازی و فضاهای نوین رسانه ای، از این امر به عنوان ‘مرگ مخاطب’ یاد کرد و افزود: امروز مخاطبان به تولید کننده تبدیل شده اند ولی اغلب به صورت ناآگاه و بدون سواد رسانه ای وارد این عرصه شده اند.
این استاد ارتباطات اضافه کرد: در جهان امروزی مخاطب به تولید کننده محتوا تبدیل شده و تنها صاحبان رسانه تولید کننده نیستند و به همین علت اثرگذاری ها نیز تغییر پیدا کرده است.وی عضویت بیش از ۱۵ میلیون نفر از ایرانیان در شبکه تلگرام و اختصاص ۱۲ درصد از پهنای بند اینترنت کشور به تلگرام و نیز استفاده ۷۱ درصد مردم از شبکه های ماهواره ای را نشانه نقش رسانه ها در زندگی امروز مردم ذکر کرد.
وی همچنین با اشاره به این که ضرورت وجود رسانه های محلی مثل گذشته نیست، بیان کرد: در دنیای پررسانه و متکثر، بار عمده فعالیت رسانه‌های محلی باید معطوف به افزایش سواد رسانه ای مخاطبان باشد.
وی رسانه های مجوزدار را رسانه های دارای هویت و رسانه های مجازی فاقد مجوز را اغلب ضدهویت خواند و گفت: یکی از مهمترین ضعف‌های رسانه های ما جناحی عمل کردن است و هر رسانه ای چنین باشد، منافع ملی و مردم را قربانی می کند.
دکتر سلطانی فر با تاکید بر ضرورت توجه به اصول حرفه ای در رسانه های محلی اضافه کرد: توجه به ارزش خبری ‘مجاورت’ باید مهمترین موضوع در فعالیت رسانه های محلی باشد.وی پرداختن به عنصر خبری ‘چرایی’ و ‘چگونگی’ رویدادهای جوامع محلی را نیز از جمله ضرورت‌های حرفه ای رسانه های محلی ذکر کرد.
وی تبدیل شدن مطبوعات به احزاب مکتوب را موجب مخدوش شدن جایگاه رسانه دانست و افزود: رسانه ها در چنین شرایطی با افول قدرت‌ها و جناح ها، یا دچار مرگ خاموش می‌شوند و یا توقیف می شوند.
وی ادامه داد: رسانه ها به خصوص رسانه های محلی نباید حیات خود را با حیات احزاب گروه‌ها و جناح های سیاسی گره بزنند.
وی با اشاره به کاهش تیراژ مطبوعات در ایران در چند سال اخیر از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه گفت: آینده از آن رسانه های الکترونیکی خواهد بود.
*رعایت اخلاق حرفه‌ای بجای نقدهای تخریبی در رسانه‌های استان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی بر رعایت اخلاق حرفه‌ای بجای نقدهای غیر مستند، بدون سند و تخریبی در رسانه‌های محلی استان تاکید کرد.دکتر علیرضا رادفر دراین همایش با اشاره به لزوم شناخت صحیح اهالی رسانه از جامعه و اهداف ملی و کلان کشور اظهار داشت: لازم است یک رسانه‌ کارآمد شناخت کافی از جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را داشته و بداند که جامعه اسلامی جامعه‌ای است که در آن فرد هرگز برای رسیدن به هدف شخصی هنجارها و چهارچوب‌هایی‌ که مبتنی بر آموزه‌های دینی است زیر پا گذاشته نمی‌شود.
وی افزود: همه هدف‌گذاری‌ها باید بر اساس حفظ منافع ملی باشند و در این میان اصحاب رسانه تاثیرگذاری بسیاری داشته و توانایی این را دارند که جامعه را راهنمایی کرده و افکار صحیحی را در شهروندان ایجاد کنند.
رادفر با تاکید بر لزوم بیان نقدهای منصفانه در رسانه‌ها گفت: نقد منصفانه و نکته سنجی‌های رسانه‌ها مسئولان را برای بهتر کردن شرایط یاری می‌کند اما لازم است که تفاوت بین نقدهای منصفانه و تخریب‌های هدفمند مشخص شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: وجود بد اخلاقی در جامعه یکی از مشکلاتی است که اکنون لزوم رسیدگی به آن احساس شده و نیاز به ترمیم آن به شدت از طرف رسانه ها وجود دارد.
وی افزود: اکنون انتظار این است که اخلاق سیاسی و اجتماعی در رسانه سامان داده شده و به اخلاق رسانه‌ای و رسانه‌های اخلاقی توجه شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: اهمیت آموزش به واسطه رسانه‌ها از موضوعاتی است که نباید اهمیت آن را نادیده گرفت و نیاز است که این آموزش‌ها همیشه در جامعه جاری و ساری باشد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


× 1 = پنج