رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان خبرداد

اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی آذربایجان غربی

اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال به بخش  کشاورزی آذربایجان غربی

گروه خبر:رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: دولت در راستای توسعه بخش کشاورزی، مهار آب و فعالیت های پایین دست استان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.
اسعمیل کریم زاده اظهارداشت: امید می رود با تخصیص کامل این اعتبار شاهد تغییرات اساسی در زمینه تجهیزات اراضی کشاورزی استان به سیستم های آبیاری تحت فشار، صرفه جویی در بخش آب و نیز توسعه این بخش باشیم.
وی بر ضرورت توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان تاکید کرد و افزود: نزدیک به ۱۵ درصد از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری در طی سالهای اخیر تجهیز شده که از روند افزایشی برخوردار است.
کریم زاده با بیان اینکه از اواخر سال گذشته تا کنون ۲۵۵ پروژه آبیاری تحت فشار در سطح ۱۷۷۱هکتار ازاراضی زراعی و باغی با صرف اعتباری بالغ بر ۱۳۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۳۵۲نفر در استان آماده بهره برداری شده است ادامه داد: با تجهیز این میزان از اراضی کشاورزی در حدود ۷٫۸ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی استان صرفه جویی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی یکی از استراتژی‌ها و برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی را توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و استفاده از منابع مختلف در جهت اجرای این طرح‌ها عنوان کرد و گفت: طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی مطالعه و در دست اجراست که در صورت تخصیص منابع اعتباری اجرای این طرحها را در راستای بحران کم آبی دریاچه ارومیه و استفاده بهینه از مصرف آب در بخش کشاورزی توسعه خواهیم داد.
کریم زاده در خصوص برنامه های این سازمان در زمینه توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان اظهارداشت: در حال حاضر ۲۰ فرصت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان شناسایی شده است که از متقاضیان سرمایه_گذاری در این راستا استقبال می کنیم.
وی پرورش گاو شیری، راه اندازی مجتمع گلخانه ای هیدرو پونیک و کشت خاکی، پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سد ارس، تکثیر و پرورش شاه میگوی آب شیرین پلدشت مجتمع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی چشمه ثریا در پلدشت، تولید کود کمپوست، روغن کشی از دانه های روغنی، تولید اسانس و عرقیات گیاهی، تولید آب و پودر گوجه فرنگی، مجتمع بسته بندی مواد غذایی، مجتمع صنایع تبدیلی کنسروجات، مجتمع صنایع سورتینگ و بسته بندی میوه، تولید کود کمپوست و آلفا سلولز از ضایعات کشاورزی را از جمله فرصتهای سرمایه_گذاری شناسایی شده در بخش کشاورزی استان عنوان کرد.کریم زاده افزود: این فرصتها در مناطق مختلف استان اعم از منطقه آزاد ماکو و شهرستانهای بوکان و پلدشت و ارومیه شناسایی شده اند که برای حمایت از افرادی که متقاضی سرمایه گذاری در این مناطق هستند از طرف دولت تسهیلات اعتباری بانکی نیز در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضربیش از۱۵۰۰ طرح مجوزدار مربوط به بخش کشاورزی که در مسیر فعالیت قرار دارند، خاطر نشان کرد: برای راه‌اندازی و ارتقای ظرفیت تولید مجموع ۲۵۰ پروژه نیمه فعال و راکد و ۳۳۰ پروژه نیمه تمام که نیازمند سرمایه گذاری هستند و ۹۷۸ طرح جدید که مجوز فعالیت در سطح استان را گرفته_اند، تسهیلات اعتباری در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر کریم_زاده افزود: از۳۳۰ پروژه نیمه تمام شناسایی شده در زیر بخشهای مختلف بخش کشاورزی استان در حدود ۱۷۰ طرح دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و مابقی زیر۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند که با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید به منظور حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و خروج از رکود و بهبود فضای کسب و کار، در صورت تامین اعتبارمورد نیاز، راه اندازی این واحدها از اولویتها و برنامه های در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


7 − = هیچ