احیاء نشدن دریاچه ارومیه بیش از هزار میلیارد دلار هزینه در برداشت

احیاء نشدن دریاچه ارومیه بیش از هزار میلیارد دلار  هزینه در برداشت

گروه خبر:رئیس سازمان محیط زیست احیای دریاچه ارومیه را ناشی از دید استراتژیک و تصمیم بزرگ شخص رئیس جمهور دانست وگفت: رئیس جمهوری در خصوص دریاچه ارومیه تصمیم بزرگی گرفت، هزینه احیای این دریاچه یک تا یک و نیم میلیارد دلار بود اما هزینه عدم احیای آن بیش هزار میلیارد دلار هزینه در برداشت و به همین دلیل ما چاره ای جز احیای این دریاچه نداشتیم.
وی با اشاره به نظرات برخی کارشناسان مبنی بر ممکن نبودن احیای دریاچه ارومیه گفت: این نخستین پروژه احیا در جهان بود که به موفقیت رسید و این نتیجه برنامه ریزی های دقیق کارشناسان ایرانی با محوریت دانشگاه شریف بود.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به پیامدهای انسانی عدم احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: اگر این احیا اتفاق نمی افتاد، آن منطقه باید تخلیه می شد و حدود دو میلیون نفر جابجا می شدند، این در حالی است که تمام نفراتی که در هشت سال جنگ در مناطق جنگ زده جابجا شدند، ۷۰۰ هزار نفر بود، علاوه بر این که جابجایی این دو میلیون نفر، حدود ۱۰میلیون نفر را نیز تحت تاثیر قرار می داد.
کلانتری در خصوص اینکه احیای دریاچه ارومیه در چه مرحله ای است، گفت: این دریاچه تثبیت شده و اکنون در مرحله احیا است، امسال تقریبا تمام کار اجرایی آن تمام شده و یک سوم آب رودخانه زاب که به دجله می ریخت، برخواهد گشت و با این ۶۵۰ میلیون متر مکعب مصرف کشاورزی که در زمان سد سازی های غیر متعارف انجام شد، جبران می شود.
وی موضوع دیگر مورد تاکید رئیس جمهوری را مسئله آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: مساله آلودگی هوا یکی محورهای دستور چهارگانه رئیس جمهوری به سازمان محیط زیست است و این سازمان در این زمینه هم برنامه دارد.
وی یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه را اندازه گیری ازن سطح پایین ذکر و گفت: این فاکتور که از عوامل مخفی اما مهم و خطرناک آلودگی هوا است، تا سه سال پیش اصلا در دستور اندازه گیری نبود در حالی که برغم بی بو و بی رنگ بودن آن بسیار خطرناک است و ربطی هم به فصول سرد سال ندارد و مثلا امسال تابستان به دلیل همین فاکتور ۱۱ روز ناسالم داشتیم.
کلانتری فرهنگ نحوه مصرف مردم در کلانشهرها را عاملی مهم در آلودگی هوا ارزیابی کرد و افزود: اگر مردم می خواهند هوای سالم داشته باشند، در فصول سرد سال در مصرف گاز صرفه جویی کنند و در نظر داشته باشند که هوای سالم از دو درجه گرم تر بودن دمای خانه مهمتر است، همچنین از مردم خواهش می کنم تا الگوی مصرف خود را تغییر دهند، ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها مربوط به مردم است و ۲۰ درصد آن منشاء تکنولوژیکی دارد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،وی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در خصوص کنترل آلودگی هوای کلانشهرها گفت: در هیات دولت تصویب شد تا سال ۱۴۰۰ تمام پمپ بنزین ها به فیلتر کهاب مجهز شوند، همچنین از سال ۹۸ تولید و واردات موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع شده زیرا در فصل سرد سال هر موتورسیکلت به اندازه ۸ خودروی بنزینی آلودگی تولید می کند، علاوه بر این در خصوص بنزین پیشرفت خوبی داشته ایم و بنزین با کیفیت یورو ۴ و یورو ۵ تولید می کنیم و از ابتدای امسال هم ابلاغ کرده ایم که دیگر خودروسازان خودروهایی که یورو ۴ هستند را تولید نکنند وگرنه شماره نمی شود. البته خودروسازان می خواستند در این زمینه مردم را به خاطر هزینه مالی که متحمل می شدند، گول بزنند که خوشبختانه جلویش گرفته شد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


5 + نُه =