مدير جهاد کشاورزي اروميه خبرداد

اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار تجمعی برای نخستین بار در ارومیه

اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار تجمعی برای  نخستین بار در ارومیه

گروه گزارش:طرح‌های آبیاری تحت فشار به صورت تجمعی که برای اولین بار در استان و حتی کل کشور در شهرستان ارومیه روستای تازه‌کند قشلاق در دست اجرا بوده در قالب سه فاز عملیاتی خواهد شد.
به گزارش آرازآذربایجان ، طرح‌های آبیاری تحت فشار به صورت تجمعی که برای اولین بار در استان و حتی کل کشور در شهرستان ارومیه روستای تازه‌کند قشلاق در دست اجرا بوده در قالب سه فاز عملیاتی خواهد شد که فاز یک این طرح در سطح ۵۸ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در دست اجرا است و با اجرای فاز اول دوم و سوم کل اراضی روستا در سطح ۲۰۸ هکتار تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار خواهد گرفت.
تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری نوین مزایای زیادی از جمله افزایش بازده و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، افزایش تولید محصولات کشاورزی، مدیریت یکپارچه آبیاری و بهینه‌سازی مصرف و… را در بخش کشاورزی فراهم می‌کند.
شهرستان ارومیه بالغ بر ۵۲۰ هزار هکتار در مرکز استان آذربایجان‌غربی دارای پنج بخش شامل پنج شهر، ۲۰ دهستان و ۶۰۷ آبادی است که کل اراضی آبی شهرستان ارومیه ۵۱ هزار و ۹۸۵ هکتار بوده و کل اراضی دیم نیز ۷۴ هزار و ۷۱۲ هکتار است.
*تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن سیب در ارومیه
مدیر جهاد کشاورزی ارومیه گفت: ارومیه با بیش از ۵۰۰ هزار تن تولید محصول سیب مقام نخست را در استان به خود اختصاص داده است.
اسکندر علیزاده در گفت‌وگو با آرازآذربایجان اظهار داشت: شهرستان ارومیه با داشتن حدود ۵۲ هزار هکتار اراضی باغی دارای بیشترین وسعت باغات در مرکز استان است.
مدیر جهاد کشاورزی ارومیه با بیان اینکه ارومیه در تولید محصول سیب مقام نخست را در استان به خود اختصاص داده، ادامه داد: میزان تولید محصول سیب در این شهرستان بیش از ۵۰۰ هزار تن است.
علیزاده میزان تولید محصول انگور را در ارومیه بیش از ۱۹۰ هزار تن عنوان کرد و یادآور شد: تولید سایر محصولات هسته‌دار در این شهرستان بیش از ۱۵۰ هزار تن برآورد شده است.
وی به تعداد گلخانه‌های فعال در ارومیه اشاره کرد و ادامه داد: ۲۹ واحد گلخانه فعال به مساحت ۴۰ هزار مترمربع در زمینه تولید سبزی و صیفی شامل گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، لوبیا سبز، انواع کلم و توت‌فرنگی و همچنین انواع گل‌های شاخه بریدنی رز و گل‌های زینتی آپارتمانی در این شهرستان فعالیت دارد.
علیزاده با اشاره به تعداد واحدهای پرورش و تولید قارچ خوراکی در ارومیه، یادآور شد: در حال حاضر پنج واحد فعال پرورش و تولید قارچ خوراکی با ظرفیت اسمی ۸۰۰ تن در سال در این شهرستان فعالیت دارد.وی به اقدامات انجام شده در راستای استقرار سامانه ضد بارش تگرگ در ارومیه اشاره کرد و ادامه داد: پنج سامانه ضد بارش تگرگ با مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان در حوزه شهرستان ارومیه استقرار یافته است.
وی به توزیع نهال یارانه دار با مبلغی بالغ بر ۷۰ میلیون تومان و نظارت بر کشت و جایگزینی نهال‌های پایه‌های رویشی پاکوتاه در باغات جایگزین شده اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امسال اصلاح و جایگزینی باغات در سطح ۴۰۰ هکتار با پایه‌های رویشی و جایگزینی آن به جای پایه‌های بذری صورت گرفت.
علیزاده با اشاره به اجرای برنامه ابلاغی توسعه گلخانه ۶ هزار مترمربع، ادامه داد: اصلاح باغات در سطح یک‌هزار و ۳۵۰ هکتار و جایگزینی باغات در سطح ۵۵۰ هکتار در شهرستان ارومیه صورت گرفته است.
وی اعطای تسهیلات بانکی و ایستاده نمودن باغات انگور سنتی با سطحی بالغ بر ۱۵۰ هکتار را از جمله اقدامات عنوان کرد و افزود: همچنین اعطای تسهیلات سرمایه در گردش از محل صندوق توسعه ملی در سطح ۵۰۰ هکتار صورت گرفته است.
علیزاده به مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی محصولات زراعی در سطح ۴۹ هزار و ۶۴۰ هکتار اشاره کرد و ادامه داد: مبارزه غیرشیمیایی با عوامل خسارت‌زای گیاهی محصولات زراعی نیز در سطح ۲ هزار و ۷۰ هکتار انجام شد.
وی با اشاره به مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات باغی در سطح ۹۹ هزار و ۵۵۰ هکتار ابراز داشت: مبارزه غیرشیمیایی با عوامل خسارت‌زای محصولات باغی نیز در سطح ۳۱ هزار و ۱۵۰ هکتار انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی ارومیه به اعمال تشریفات قرنطینه‌ای بر روی محصولات وارده به میزان ۱۶ هزار و ۵۷۰ تن اشاره کرد و ادامه داد: تشریفات قرنطینه‌ای بر روی ۱۸ هزار و ۲۷۸ تن محصولات صادره اعمال شده است.
*اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار به صورت تجمعی در ارومیه در قالب سه فاز
وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار از اهداف مهم و اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی طی برنامه‌های عمرانی کشور در خصوص افزایش راندمان آبیاری و همچنین در راستای اجرای مصوبات کارگروه نجات دریاچه ارومیه است.
علیزاده تصریح کرد: طرح‌های آبیاری تحت فشار به صورت تجمعی برای اولین بار در استان و حتی کل کشور در شهرستان ارومیه روستای تازه‌کند قشلاق در دست اجرا است و این طرح در سه فاز اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه فاز یک این طرح در سطح ۵۸ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در دست اجرا است، ادامه داد: با اجرای فاز اول، دوم و سوم کل اراضی روستا در سطح ۲۰۸ هکتار تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار خواهد گرفت.
مدیر جهاد کشاورزی ارومیه یادآور شد: طرح‌های آبیاری تحت فشار تجمیعی روستای تولکان در سطح ۵۱ هکتار در هفته دولت با حضور مقام عالی استان و مسئولان شهرستانی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی به پروژه‌های آبیاری تحت فشار خرده مالکین و تجمعی خاتمه یافته در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: پروژه‌های آبیاری تحت فشار خرده مالکین و تجمعی خاتمه یافته در سال ۹۴ به تعداد ۹۴ مورد پروژه در سطح ۳۵۱ هکتار با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد و ۶۱۶ میلیون ریال بوده است.
علیزاده ادامه داد: امسال پروژه‌های آبیاری تحت فشار خرده مالکین و تجمعی در دست اجرا در شهرستان ارومیه به تعداد ۳۱ مورد پروژه در سطح ۲۶۰ هکتار بوده است.
وی با اشاره به پروژه‌های آبیاری تحت فشار در دست مطالعات اولیه نقشه‌برداری و طراحی خاطرنشان کرد: پروژه‌های آبیاری تحت فشار در سطح ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار نیز در دست مطالعات اولیه شامل اقدامات نقشه‌برداری و طراحی است.
وی متذکر شد: با توجه به بحران و کمبود آب گسترش اجرای سامانه‌های نوین آبیاری مزایای زیادی از جمله افزایش بازده و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.
*ارائه خدمات الکترونیکی آبیاری تحت فشار با هدف افزایش سرعت در فرآیندها و رضایت‌مندی ارباب رجوع
وی به ارائه خدمات الکترونیکی آبیاری تحت فشار با هدف افزایش سرعت در فرآیندها و افزایش رضایت‌مندی ارباب رجوع به تعداد ۸۲۰ مورد طرح ثبت شده در سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و ابراز داشت: ثبت‌نام متقاضی آبیاری تحت فشار به صورت الکترونیکی و آنلاین و ثبت‌نام و نگهداری الکترونیکی اطلاعات پرونده‌های آبیاری تحت فشار از جمله اهداف ارائه خدمات الکترونیکی محسوب می‌شود.
این مسئول رهگیری پرونده‌ها و آگاهی از وضعیت آن‌ها توسط متقاضیان بدون مراجعه حضوری و دسترسی آنلاین کارشناسان و مدیران دست‌اندرکار به اطلاعات لازم را از دیگر اهداف ارائه خدمات الکترونیکی آبیاری تحت فشار بیان کرد.
وی در پایان به اقدامات صورت گرفته در راستای معرفی متقاضیان به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: امسال ۴۰ نفر با اعتبار بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۲۲۱ میلیون ریال جهت دریافت تسهیلات خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون به بانک معرفی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی ارومیه از تشکیل و تکمیل ۵۲ پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات خبر داد و اضافه کرد: امسال تایید و تخصیص سوخت بخش کشاورزی مجموعاً به میزان ۲ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۹۰۰ لیتر انجام شده است.
تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری نوین مزایای زیادی از جمله افزایش بازده و بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، افزایش تولید محصولات کشاورزی، مدیریت یکپارچه آبیاری و بهینه‌سازی مصرف و… را در بخش کشاورزی فراهم می‌کند و باید در این راستا آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۳ ب.ظ

دیدگاه


× 2 = شانزده